Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulende ulyd fra frunken, høres godt i kupe selv i fart.

Startet av Anterialis, onsdag 03. juni 2015, klokken 19:22

« forrige - neste »

Anterialis

Hei,
er det flere som har opplevd en slik ulende ulyd fra trunken? Lyden har en middels frekvens i et område som gjør den hørbar selv ved høyere musikk på radioen. Meget irriterende. I starten tenkte jeg lyden kunne komme fra hjulene, men dette var ikke tilfelle. Når jeg slår på bilen om morgenen er ikke lyden der, men den kommer etter å ha kjørt noen minutter. Den forbli på selv etter bilen er skrudd av og låst, jeg antar det går av etter noen minutter.

Er det ei vifte eller noe annet i området under frunken? Det er altså i frunken lyden er absolutt høyest, ca. midt under / noe til høyre under der laderen kan ligge.

Dette er såpass irriterende at jeg kommer til å ta bilen inn til forhandler neste gang jeg får tid, men tenkte å høre her om det er andre som har opplevd denne lyden...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Det er en kjølevifte eller tilsvarende. Du blir nok ikke kvitt den lyden. Alle biler har vel en slik viftelyd? Den er der ikke under normal kjøring?
Du hører den også under forvarming.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Jeg mener den ikke er der under klimatisering når jeg kjører om morgenen, men jeg skal høre bedre etter i morgen. Jo den er der omtrent hele tiden. Får jeg lastet løp filer her?

Lyden er veldig irriterende. Hører den igjennom høy god musikk. Er en slik frekvens som virkelig irriterer øret :(
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Roman

Jeg har ikke noe slik lyd på min. Kan det være slik at du har noe liggende der fremme som vibrer når man kjører?

Anterialis

#4
Nei tror ikke det. Det kan vel være ei vifte, men får det ikke helt til å stemme heller. :/ jeg skal forsøke laste opp lydfilene så får dere høre :)

Lydfiler:

https://www.dropbox.com/s/mb46icf64jzhvil/ulyd%20i3%20i%20frunken.m4a?dl=0

https://www.dropbox.com/s/5n5bhoefzfne305/ulyd%20i3%20kupe.m4a?dl=0

Disse gir en pekepinn. Lyden er ikke utrolig høy, men altså på en frekvens som gjør den lett hørbar de de fleste situasjoner, også ved kjøring i 100 kmh med radioen på...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Roman

Den lyden har jeg ikke i bilen min. Har du HK anlegg? I så fall ville jeg har sjekket mer nøye om den lyden kommer fra bass elementet foran.

Anterialis

Godt å høre at andre ikke har denne lyden, mao. at den ikke skal være der. For denne lyden irriterer meg...

Takk for svar! Andre som har hørt denne lyden?

Forhandler er informert, meg drar innom der neste gang jeg er i Hamar, men det tar nok noen få uker..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Anterialis

Hva slags bevegelige deler finns under frunken? Det var nevnt en vifte, hva slags vifte er dette i så fall? Lyden er uavhengig av om klima står på eller av, eller om radio er på/av. Som sagt er lyden også tilstedet noen minutter etter bilen er skrudd av og låst..

Finns det en mekanikermanual eller tilsvarende hvor jeg kan lete frem potensiell synder?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA