Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil sniking i kollektivfeltet

Startet av F_P, onsdag 03. juni 2015, klokken 10:37

« forrige - neste »

F_P

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Taubu

Hvis dette ikke er behørig skiltet, så har politiet en svært dårlig sak.

Sele

Når så mange kjører ulovlig så er det stor sjanse for at skiltingen er mangelfull. Noen som har bilde av skiltet?

emil

 Det har jo vært noen diskusjoner her om andre steder der det er blått "Buss/Taxi" skilt med underskilt "Gjelder ikke elbil", noe som i prinsippet betyr at skiltet for kollektivfelt ikke gjelder for elbil og dermed er det vanlig felt for elbil og de kan "lovlig" kjøre der.

Skiltingen må være på en måte som ikke åper for alternative tokninger, hvis det er det håper jeg at noen er villig til å ta saken videre hvis de blir ilagt gebyr.

vangli

Sitat fra: emil på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:17
Det har jo vært noen diskusjoner her om andre steder der det er blått "Buss/Taxi" skilt med underskilt "Gjelder ikke elbil", noe som i prinsippet betyr at skiltet for kollektivfelt ikke gjelder for elbil og dermed er det vanlig felt for elbil og de kan "lovlig" kjøre der.

Skiltingen må være på en måte som ikke åper for alternative tokninger, hvis det er det håper jeg at noen er villig til å ta saken videre hvis de blir ilagt gebyr.

Og hadde vært så enkelt som: "Ikke tillatt for el-bil 0700-0900.". Klart og tydelig.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Carl Anton Stenling

#5
Sitat fra: emil på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:17
Skiltingen må være på en måte som ikke åper for alternative tokninger, hvis det er det håper jeg at noen er villig til å ta saken videre hvis de blir ilagt gebyr.

Vi forstår jo alle hva som menes med skiltet. Håper ingen kommer til å belaste rettsvesenet med å kverulere rundt underskiltet. En slik adferd ville gjort vesentlig skade for elbilsaken.

Dersom skiltproblematikken oppstår så er jeg redd det hele blir erstattet av en mye enklere løsning!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hgs

Det er skiltet, men med relativt liten skrift. Tror nok noen med litt svakt syn vil ha problemer med å lese det i fart.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

spigney

Sitat fra: hgs på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:31
Det er skiltet, men med relativt liten skrift. Tror nok noen med litt svakt syn vil ha problemer med å lese det i fart.
Da bør man kanskje vurdere briller, evt ikke kjøre bil. Mye annet man kan gå glipp av...
Ser frem til å bli en del av den beryktede Teslafamilien🤗

emil


olabt

Sitat fra: spigney på onsdag 03. juni 2015, klokken 23:37
Sitat fra: hgs på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:31
Det er skiltet, men med relativt liten skrift. Tror nok noen med litt svakt syn vil ha problemer med å lese det i fart.
Da bør man kanskje vurdere briller, evt ikke kjøre bil. Mye annet man kan gå glipp av...

Har du forsøkt å lese dette skiltet, mens du kjører i 80 km/t ?

Det er mulig, men krever at du følger med på skiltet og prøver å få lest det såpass lenge at det er trafikkfarlig.
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

Griffel

Sitat fra: olabt på torsdag 04. juni 2015, klokken 08:24
Det er mulig, men krever at du følger med på skiltet og prøver å få lest det såpass lenge at det er trafikkfarlig.
Nå skal en vel i tillegg ha fulgt rimlig dårlig med i aviser, (TV, Elbilforum, elbilforeningens hjemmeside etc,) i tillegg til problemene med skiltlesing.

Å lese Budstikka i går ville spart disse for 4200,-

http://www.budstikka.no/bil/elbil/trafikk/her-star-elbilene-pa-rekke-og-rad-og-venter-pa-boter/s/5-55-94512

(Tilståelse; en dag, noen år tilbake, glemte jeg at elbilen var på verksted, noen 100m, da jeg kjørte til byen)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

#11
Sitat fra: Griffel på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:42
Sitat fra: olabt på torsdag 04. juni 2015, klokken 08:24
Det er mulig, men krever at du følger med på skiltet og prøver å få lest det såpass lenge at det er trafikkfarlig.
Nå skal en vel i tillegg ha fulgt rimlig dårlig med i aviser, (TV, Elbilforum, elbilforeningens hjemmeside etc,) i tillegg til problemene med skiltlesing.

Det man skal forholde seg til er skiltingen på stedet, ikke hva avisene eventuellt skriver. Men jeg har ennå tilgode å se noen bilder av hvordan det er skiltet. Det må/bør jo være underskilt til kollektivfeltskiltet etter hver av/påkjøring innover og ikke bare et generellt infoskilt langs veien som informerer om spesielle restriksjoner relatert til kollektivfeltet.

Man kan vel forsåvidt skimte noe på dette bildet langt foran (i venstre bildekant):


Men jeg har ikke de riktige CSI-verktøyene på pc'en her til å gjøre skiltet skarpt og lesbart.

emil

Kom ellers på en genial inntektskilde for arbeidsledige: Leie seg ut som passasjer til elbilister med dårlig tid og behov for å kjøre i kollektivfeltet innover.

(seriøst, noen burde stille seg opp i vegkanten eller på en busslomme en morgen med plakat tilsvarende enkelte haikere om at de stiller opp som elbilpasasjer for en 100-lapp eller lignende)

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:58
Kom ellers på en genial inntektskilde for arbeidsledige: Leie seg ut som passasjer til elbilister med dårlig tid og behov for å kjøre i kollektivfeltet innover.

Det har vært utprøvd i USA :D

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:49
Sitat fra: Griffel på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:42
Sitat fra: olabt på torsdag 04. juni 2015, klokken 08:24
Det er mulig, men krever at du følger med på skiltet og prøver å få lest det såpass lenge at det er trafikkfarlig.
Nå skal en vel i tillegg ha fulgt rimlig dårlig med i aviser, (TV, Elbilforum, elbilforeningens hjemmeside etc,) i tillegg til problemene med skiltlesing.
Det man skal forholde seg til er skiltingen på stedet, ikke hva avisene eventuellt skriver.
Selvfølgelig er det skiltet som gjelder. Det jeg mente var at selv de som ikke klarer å lese skiltet raskt nok burde ha klart å få med seg betydningen på forhånd, såpass massivt som dette har blitt fortalt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA