Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gassreglasje til CLIO

Startet av PLUTO, tirsdag 10. november 2009, klokken 19:43

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg har fått litt problemer med trimpoten til gassen på min gamle Clio. Det er denne som vieren fra gasspedalen er koblet til. Jeg lurer på om det er noen som har en brukt slik til salgs.

Jeg har sagd av noen biter for å se hvordan den ser ut inni. Det er altså ikke bare en enkel trimpot med endebrytere, som jeg hadde håpt, men den har noen IC kretser og annet knask.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Vet bare at denne er både dyr og sjelden. Terje Lied i Bergen spurte om jeg kunne hjelpe med en slik for en stund siden. Prøv han. Kan hende han fant en løsning på problemet.

Ellers er det tross IC'er og greier et potmeter inni der et sted. Kanskje kan du bytte det, eller bruke et externt pot, og bruke nåværende pedal som interface mot bilens systemer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Jeg tror ikke dette er "potmetertypen", men derimot "hall effekt typen"
En hall effekt giver har ingen mekanisk slitasje og har normalt mye lengre levetid enn potmeter.
Dersom det finnes info om spenningsnivåer og pinkonfigurasjon (skjema etc) så kan i prinsippet en uorginal tilpasses.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Ser en på vedlagte diagram del32 , omtales en del som Potmeter.

Går ut fra at dette er strømpedalen, men om det betyr resistor eller hallbassert vites ikke. Trodde potmeter betydde motstand.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Det er en annen potmeter "sens de marche" farts sensor kanskje. Rustent fransk etter at jeg lærte norsk.

"dilution d`hydrogene " ser interessant ut. Forebygge eksplosjoner?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. november 2009, klokken 08:37
Ser en på vedlagte diagram del32 , omtales en del som Potmeter.

Går ut fra at dette er strømpedalen, men om det betyr resistor eller hallbassert vites ikke. Trodde potmeter betydde motstand.

Ordet potentiometer eller kortform "potmeter", er sammensatt av potensial og meter. opprinnelig og tradisjonelt snakker vi om potmeter laget av motstandsmateriale, men en bruker denne benevnelsen selv om konstruksjonen er forskjellig fra det opprinnelige. Som for eksempel halleffekt og induktiv oppbygging.

Sitat fra: Ken på onsdag 11. november 2009, klokken 11:54
Det er en annen potmeter "sens de marche" farts sensor kanskje. Rustent fransk etter at jeg lærte norsk.

"dilution d`hydrogene " ser interessant ut. Forebygge eksplosjoner?

"sens de marche" kan bety : direction of walk
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. november 2009, klokken 07:59
Vet bare at denne er både dyr og sjelden. Terje Lied i Bergen spurte om jeg kunne hjelpe med en slik for en stund siden. Prøv han. Kan hende han fant en løsning på problemet.

Den er meget dyr. Over 4000 kr på Renault.Det er i hvertfall noe som ligner på en god gammeldags trimpot i sentrum av denne enheten (en spolelignende greie med kobbertråd).

Er det noen som har et telefonnr til Terje. Jeg finner han ikke på telefonkatalogen.no
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Riktig, Elektrolux, et potmeter kan kobles som en variabel motstand eller en spenningsdeler.

Jeg ville ikke kalt en strøm-pedal med hallsensor for potmeter, men det er helt naturlig å gjøre det for de som har konvertert biler over lengere tid og lært at den delen som erstatter "gasspedalen" het potmeter , før hallsensoren ble tatt i bruk.

Det ser ut på bildet som om denne enheten har to sikkerhetsbrytere innebygget. Den ene (også brukt på Kewet) sikrer at motoren alltid skrus av når strøm-pedalen slippes (ved kortslutning i potmeteret eller feil i en av de innebygde komponentene). Den andre sikkerhetsbryteren gjør at bilen kan flyttes til et sikkert sted på fullgass (ved brudd i potmeteret eller feil i en annen komponent).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Sitat fra: El rayo på fredag 13. november 2009, klokken 00:02
Det ser ut på bildet som om denne enheten har to sikkerhetsbrytere innebygget. Den ene (også brukt på Kewet) sikrer at motoren alltid skrus av når strøm-pedalen slippes (ved kortslutning i potmeteret eller feil i en av de innebygde komponentene). Den andre sikkerhetsbryteren gjør at bilen kan flyttes til et sikkert sted på fullgass (ved brudd i potmeteret eller feil i en annen komponent).

Dette har du tydeligvis greie på. Det er helt riktig det du beskriver.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

 :D Da jeg byggde analog fartsregulator til en fjernstyrt lekebåt for noen ti-år siden hadde jeg slike sikkerhetsbrytere, men fikk aldri bruk for dem. :D
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Men jeg fikk i vertfall bruk for dem. Uten endebryteren som viser full gass hadde jeg stått der midt på veien. Nå kunne jeg komme meg hjem, selv om det ble litt rykketeke kjøring. Den gir enten null eller 100A når man gasser med endebryteren.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Jeg har nå forsøkt å få tak i et slikt "potentiometer" på ulikt vis uten å lykkes. De lages ikke lenger, er opplysningen fra Frankrike. Huff. Det ser da ut som om jeg må lage et selv. Er det noen som har noen andre gode forslag?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

bosonic

Sitat fra: bosonic på onsdag 11. november 2009, klokken 08:17
Dersom det finnes info om spenningsnivåer og pinkonfigurasjon (skjema etc) så kan i prinsippet en uorginal tilpasses.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PLUTO

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA