Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslaen døde på motorveien...

Startet av Quintilian, lørdag 30. mai 2015, klokken 17:24

« forrige - neste »

Quintilian

... Jepp da sitter jeg her og venter på NAF...

Aksellerte bortover en påkjøringsrampe (wattpedal i bånn) og når jeg nådde ca 100 km/t og skulle til å slippe pedalen sa bilen "THUDDDDD!!!) og jeg fikk opp "pull over immediately", "car needs service" og "12v low".

Etter jeg parkerte i veiskulderen ville den ikke rikke seg en millimeter selv om jeg kunne sette den i drive/reverse... Forsøkte restart uten effekt og etter en stund skrudde bilen seg helt av og nå vil den ikke på overhodet. Dead as a dodo.

Foreløpig god service fra Tesla; de har booket NAF og leiebil...

Så får vi se om det er DU eller batteri som har røket... Har hatt en KLINKELYD bak fra høyre side en stund som Tesla skulle undersøke på service på tirsdag. Kanskje det er relatert? :)

Thor2014


Quintilian


OleJA

'TUDD' tyder på at det er kontaktor I batteriet som har tatt kvelden. I praksis får du nok nytt/overtalt batteri.

petersv

Sitat fra: OleJA på lørdag 30. mai 2015, klokken 17:47
'TUDD' tyder på at det er kontaktor I batteriet som har tatt kvelden. I praksis får du nok nytt/overtalt batteri.

Mener du da et 60 kWh som er overtalt til å tro at det er 85kWh? ;)

OleJA

Sitat fra: petersv på lørdag 30. mai 2015, klokken 17:50
Sitat fra: OleJA på lørdag 30. mai 2015, klokken 17:47
'TUDD' tyder på at det er kontaktor I batteriet som har tatt kvelden. I praksis får du nok nytt/overtalt batteri.

Mener du da et 60 kWh som er overtalt til å tro at det er 85kWh? ;)
Pokkers autokorrektur :)

Muffinman

Har de ikke drevet med recall på den kontaktorfeilen?

OleJA

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. mai 2015, klokken 18:20
Har de ikke drevet med recall på den kontaktorfeilen?
Fikses ofte I forbindelse  med  2 dagers service. Min skal inn I august for dette.

jazzwheel

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. mai 2015, klokken 18:20
Har de ikke drevet med recall på den kontaktorfeilen?
Jeg hadde bilen inne for noe annet, men de nevnte at de hadde gjort noe slikt med kontaktor samtidig uten at jeg tenkte mer over det. Har jeg fått nytt-gammelt batteri nå?

Muffinman

De har  skiftet kontaktorer en god stund nå.  Til å begynne med byttet de hele batteriet.

Quintilian

Dersom det er kontaktoren, og dersom den skulle bli byttet på første service så har vel både jeg og Tesla vært litt uheldige her...

Bilen skal (skulle?) nemmelig til 20.000 KM service i morgen... Altså ville nok kontaktoren bli byttet da og problemet unngått.

Og om dere lurer på hvorfor jeg tar inn bilen til 20K service når den er kjørt nesten det dobbelte; servicen ble bestilt rett i forkant av utkjørte 20.000 KM, men timen ble satt opp 5 mnd senere..


Muffinman

Sikkert fordi kapasiteten er fullstendig sprengt på servicesentrene. Og i det ligger nok en erkjennelse av at serviceintervallene er så veldig blånøye. Jeg tar bilen på service når den er to år. Da er sannsynligvis kjørt nærmere 100k, men har vært på verksted et utall ganger i for reklamasjonsarbeid. Så den er sjekket opp og i mente, og viskere + kupefilter bytter jeg selv.

Mener forresten å ha lest at kontaktorbytte er en forholdsvis tidkrevende jobb, mulig de må ha bilen betydelig lengre enn en dag om det skal tas service inkl. diverse bulletins i tillegg.

Cobos

Jeg forsøkte å tømme hanskerommet midt under kontaktorbytte og det er en stor jobb ja. Batteriet må ut og de må til i frunk så alt av deksler der var borte. Tar nok 4-8t tipper jeg. Og nei hanskerommet er ikke mulig å åpne uten strøm.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

OleJA

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juni 2015, klokken 08:37
Mener forresten å ha lest at kontaktorbytte er en forholdsvis tidkrevende jobb, mulig de må ha bilen betydelig lengre enn en dag om det skal tas service inkl. diverse bulletins i tillegg.
Jepp, var i utgangspunktet satt opp på en dag for service, og var rimelig ajour med bulletins etter diverse reklamasjonsarbeide (bla bremser). Dette ble utvidet til 2 dager pga SB på kontaktorene - Batteriet må av bilen, og selve batterikassa er lager for å være solid og vanntett og krever nok en hel del jobb å åpne.

cairnz

Batteriet skal også lades nesten helt ut. Siden de ikke kan kjøre rundt, så må det tappes på andre måter (HVAC kjøres konstant). Bare dette kan ta "noen" timer.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA