Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur i i3: Hamar - Ringebu - Folldal (søndag 31. mai)

Startet av Anterialis, torsdag 28. mai 2015, klokken 14:10

« forrige - neste »

Anterialis

#15
Utetemp: 8-12 grader (5-6 på fjellet).
Gj.snittsfart: 79,0. Dette står i bilen. Usikker på om dette er fra Ringbu eller Hamar i dag tidlig? Resatte sist i dag tidlig.

I bilen stod det altså gj.snittsforbruk 13,1 første etappe og 18,0 andre etappe (opplysning fra kjørekomputer i bilen).
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Du får teste ut kjørecomputerne. Det er 2 stk, så du kan måle både distansene og totalen samtidig.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Flott rapport, har fulgt med, 13.1 på Oslo-Ringebu er meget bra.

Ikke mye å spare på å kjøre sakte, men ved våt veibane og eller med vind, spises det noen km. Uansett ser det ut som man kan enkelt ta dette strekket ved gunstige forhold, og med litt mindre margin ved kulde/våt veibane.

Blir nok i3 neste gang jeg besøker Folldal.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Anterialis

#18
Kan ikke skjønne at Hamar-Ringebu skal være vanskelig. Jeg startet med 85-90% batteri fra Hamar også...

Men jeg hadde fint vær da, 8-10 grader, men viktigst av alt var sola. Varma opp kupeen, trengte ikke hjelp fra varmeapparatet.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Sitat fra: Anterialis på søndag 31. mai 2015, klokken 18:49
Kan ikke skjønne at Hamar-Ringebu skal være vanskelig. Jeg startet med 85-90% batteri fra Hamar også...
Det meste jeg har brukt på en slik tur i +1 grader og mye regn med varm bil er litt under 14. Det er utetemperaturen som betyr mest av alt. Regn betyr lite i forhold.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Anterellis:
Tøff første tur. Selv vegret jeg meg i uker før første langtur.

Og, joda, det er mye å hente ved å kjøre langsomt. På turer med rundt 50 i snitt, ligger jeg for tiden under 11 kwt/100km. Rundt 70 har det steget til 12kwt/100km.

LMOR

#21
Ved +16 er nok forskjellen størst. Jeg er ikke sikker på om forskjellen er så stor når det er kaldt/varmt og eventuelt mye regn. Når det er kaldt/varmt så er det mye forbruk per tidsenhet. I tillegg så blir bilen varmere jo fortere du kjører, eventuelt kjøler mer.

Men for deg, moonbuggy som er så heldig å ha varm garasje, så blir nok forskjellen større. Du trenger ikke like mye varme fra motoren/batteriet som mange av oss andre.

Blir spennende å lese om returen da, for i morgen blir det mye kaldere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Evt. Råd om "saktekjøring" lå i å hold passe fart oppover, slik at man unngår å bremse ned for sving/ miste fart i sving.

* under ugunstige forhold, vind, regn er det fort 10 % rekkevidde å tjene ved å ligge noe mer defensivt.

Siste halv-langtur med familien , dvs fullastet bil, 27 mil (t/r), gikk på 1.37 kwh i snitt.
tørre veier, +10c, men en del vind 10-20 ms.
Ikke under 80 km/t , 90 i 90 sone og 100 i 100 og 110 sone (E6 +E16).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA