Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg klør meg i hodet over batteriprosenten ved 80% lading...

Startet av streken, torsdag 28. mai 2015, klokken 22:46

« forrige - neste »

streken

De dagene jeg trenger å kjøre over 100km pleier jeg å lade til 100% før jeg kjører hjemmefra. Reell rekkevidde pleier å ligge rundt 130-150km i typisk norsk vårvær med normal kjøring, opp mot 180km hvis jeg tar det ekstra rolig. Greit nok.

Når jeg derimot lader til 80%, er bildet et annet. 1% ved 80% lading oppleves ikke som det samme som 1% ved 100% lading.

Jeg kjørte en testtur i dag. Startet med 79% lading og kjørte 39km i nøysomt tempo. Til tross for et passe hyggelig strømforbruk på 12,8kWh/100km (nullstilte før avreise), hadde jeg kun 47% igjen på batteriet da jeg hadde parkert.
(Hvis jeg ser på batteriprosenten og regner litt, så antyder den at jeg har ligget på 18kWh/100km i forbruk.)

Vanligvis er jeg "dyktig" til å regne på strømforbruk i hodet mens jeg kjører, og så lenge jeg har over 90% på batteriet når jeg kjører av gårde, er som regel strømforbruket som forventet (dvs. bra).
Når jeg starter med lading et sted på "70-tallet", bruker bilen bortimot det doble av strøm kontra om jeg kjører av gårde med strøm på "90-tallet". Dette har jeg testet over identisk strekning noen ganger, og jeg klør meg godt i hodet over dette...

Opplever andre det samme? At 80% føles som nærmere 50%, og at 100% føles som 100%?
Jeg tenker at det er noe galt i kjørecomputerens beregning av ladestatus, men har ikke nok kunnskap til å konkludere. Leafspy har jeg ikke.

Euroleafen min har nå rundet 35000km, og er fortsatt feilfri og med tilfredsstillende rekkevidde (ved fullading).

Streken
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

nr1rayner

Når du kommer til 18kwh, regner du da med 24kwh batterikapasitet?
Det er vel ca 21kwh som er "tilgjengelig", så å bruke 24kwh blir feil..

kjører fast ca 9+9km til/fra jobb, så kort vei så jeg kjører med all slags batteri%. Såvidt jeg kan huske å ha lagt merke til bruker den +/- noen få % det samme uansett gjenværende kapasitet, langt fra at jeg bruker 5% en dag og 10% neste dag ja, da må det i tilfelle være sprettkaldt!
Eneste er at den bruker litt mer på tur fra fullading, da vi nesten uansett har nedoverbakke den første biten og ikke får full regen..

Har bilen vært til service? Den mangler kanskje en oppdatering?
Jeg ville tatt kontakt med verksted og forhørt, høres jo ut som noen parametre er på bærtur..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

fws

Nissan Leaf 2018

streken

Regner ut i fra ca 21-22kWh tilgjengelig.

Mistenker sterkt at det er en parameter på bærtur, ja.

Bilen var inne til service i desember, fikk beskjed om at den hadde siste programvare da. Men kan jo ta turen til Bnh og se hvor villige de er til å se på problemet...
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

emil

Påtide å sjoppe OBDII-Blåtann og LeafSpy tror jeg. Da har du muligheten til å se nøyaktig forbruk i kWh uten å måtte gjette på batteriprosenten.

leafnor

Leker med Leaf Spy Lite.

Startet i dag tidlig med full lading. Det er 2012 modell Leaf og %-lading vises ikke (I alle fall har jeg ikke funnet ut av å få opp ladestatus i noe display.

Om det formelverk man har lært på skole opp gjennom årene stemmer for Leaf er jo ikke sikkert, men Volt ganger Amperer er effekt. Med Leaf Spy får man Ahr (Beregnet Amperetimer batteriet kan lades til) og batteriets spenning. Multipliseres det skulle man få ut den momentane lagringskapasitet for batteriet i kWt. Det tallet igjen multiplisert med SOC gir mengden som faktisk er lagret i batteriet.

Men den var fulladet og data fra Leaf Spy var ved start:
Ahr    Volt   Brutto kWht           SOC           Netto kWht   
59,13    392      23,18                    91,6%   21,2

Med da troligen 21,2 kWt på tanken gjorde jeg en tur i dag på tilsammen 66km, fra 100 moh, ned til praksis 0 og opp til Lian 170 moh, ned til Lade, og opp til Lian og hjem igjen.

Etter den turen sa Leaf Spy Lite:

Ahr    Volt   Brutto kWht           SOC           Netto kWht   
58,95    374      22,05                    46,9%   10,3

Forbruket ble da 21,2 - 10,3 = 10,9 kWt. På 66 km er det 1,65 kWt/mil. Bilen sier den i snitt har brukt 1,7 kWt siden resatt.

Nå har jeg startet lading på timer satt til 80%. Skal se hvilke data Leaf Spy gir når bilen har ladet seg til det som den regner som 80%.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 30. mai 2015, klokken 16:33
Leker med Leaf Spy Lite.

Startet i dag tidlig med full lading. Det er 2012 modell Leaf og %-lading vises ikke (I alle fall har jeg ikke funnet ut av å få opp ladestatus i noe display.

Om det formelverk man har lært på skole opp gjennom årene stemmer for Leaf er jo ikke sikkert, men Volt ganger Amperer er effekt. Med Leaf Spy får man Ahr (Beregnet Amperetimer batteriet kan lades til) og batteriets spenning. Multipliseres det skulle man få ut den momentane lagringskapasitet for batteriet i kWt. Det tallet igjen multiplisert med SOC gir mengden som faktisk er lagret i batteriet.

Men den var fulladet og data fra Leaf Spy var ved start:
Ahr    Volt   Brutto kWht           SOC           Netto kWht   
59,13    392      23,18                    91,6%   21,2

Med da troligen 21,2 kWt på tanken gjorde jeg en tur i dag på tilsammen 66km, fra 100 moh, ned til praksis 0 og opp til Lian 170 moh, ned til Lade, og opp til Lian og hjem igjen.

Etter den turen sa Leaf Spy Lite:

Ahr    Volt   Brutto kWht           SOC           Netto kWht   
58,95    374      22,05                    46,9%   10,3

Forbruket ble da 21,2 - 10,3 = 10,9 kWt. På 66 km er det 1,65 kWt/mil. Bilen sier den i snitt har brukt 1,7 kWt siden resatt.

Nå har jeg startet lading på timer satt til 80%. Skal se hvilke data Leaf Spy gir når bilen har ladet seg til det som den regner som 80%.

Bilen ladet ferdig til 80%. Spy Leaf Lite sier:

Ahr    Volt              Brutto kWht           SOC           Netto kWht   
58,92     386,63      22,78                    79,9%   18,2

Carwings på Nissan.No viser at batteriet er på 84%, mens altså lading i bilen programmert til 80% lading stopper med SOC 79,9%, jevngodt med 80 det.

80% er åpenbart ikke 80% i alle systemer for måling, og hvordan det henger sammen er jeg ikke klok på.





Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

BE

Webversjonen viser bare prosenten i 12-deler. Bilen er ladet til 80% SOC, men illustrasjonen på nettsiden viser det da som 10 streker av 12 mulige, altså 84%.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA