Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur i i3: Hamar - Ringebu - Folldal (søndag 31. mai)

Startet av Anterialis, torsdag 28. mai 2015, klokken 14:10

« forrige - neste »

Anterialis

Da henter jeg snart min flonkanes nye i3, og "første" turen blir en lengre tur fra Hamar til Folldal. I utganspunktet har jeg altfor lite rekkeviddeangst, muligens blir denne noe høyere på turen...

Første leg er Hamar - Ringebu, avstand 115 km.
Her er det mye 80-sone, maks 90 i kortere perioder. Det er flere ladestasjoner på veien, bl.a. Kiwistasjoner.

Jeg ankommer Ringebu hvor GK har hurtigladestasjon, pr. idag er den operativ. Denne _må_ være tilgjengelig. Her må jeg lade til 95%, helst 100%...

Andre leg er Ringebu - Folldal, avstand 86 km.
Fra Ringebu (ca. 200 moh) skal jeg over Venabygdfjell (ca. 1000 moh) og ned igjen på andre siden til Atnadalen hvor Atnasjøen bader i solen vest for Rv27 på ca 700 moh. Her skal jeg altså fra Ringebu opp 800 m, og ned igjen 300 m. Dette er forøvrig en etappe hvor i3 må sies å kose seg ift. samtlige andre elbiler grunnet lav masse. Viktig å holde lav fart før meget brå svinger på vei nedover fra fjellet rett før Atnasjøen - her vil jeg regenerere mest mulig...

Siste del av andre etappe er 80 sone, relativt flatt. Folldal ligger på ca 750 moh. Hyggelige folk må det jo være langs veien, forhåpentligvis med ledige husholdskontakter, vi er jo på bygda.

Det er snille forummedlemmer som har regnet ut (via i3 tjenester) at jeg bør klare Ringebu-Folldal på en (full) lading. Dette estimatet var gjort ved ca. 0 grader om jeg husker riktig. Mao, så lenge gradestokken viser >8 grader, tipper sannsynligheten i min favør.


Huskeliste før turen:
- skjøteledning, 15-20 m, 2,5mm3., IP44.
- forsøke opprette medlemskap (ladebrikke) i GK / Fortum før helgen. Det skal være mulig å lade på GK-stasjonen i Ringebu via SMS som reserveløsning.
-  hente bilen (lørdag)...
- sette på forvarming søndag morgen.
- høre på god musikk fra HK-anlegget, da dette trolig ikke skal bruke så mye strøm.


Skyt inn med tips / anbefalinger etc. dersom du finner det relevant =) Dette blir dessverre ingen uttalt teknisk rapport (les: inn i servicemeny, lese av spenning/strøm etc.), det kan jeg ingen ting om. Jeg skal uansett forteller dere om jeg kom frem eller ikke, og hvor jeg evt. rekkeviddeangsten tiltrår..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

02jan

(Innlegg limt inn fra annen tråd)

Flott med egen langtur/fjellovergangtråd.

Er selv en del i Folldal, og i helgen som var lå tempen nede mot 0 i høyden. Har plan om å ta i3 over ved anledning ,vurderer også kjøring via Dombås/Hjerkin.

* over Ringebu og opp venabygd, vil det gå mye strøm. Og det er få lademuligheter(saktelading) mellom Ringebu og Folldal. Mulig det går å fylle på litt underveis , da ved Atna bru/krysset fylkesvei 219 ? Greit å ha en sjøteledning med i bilen.

det er også mulig å fylle opp på Kiwi øyer, men topper du der, så må du allikevel toppe fra ringebu. Du klarer å kjøre på ca 20-25% forbruk øyer-Ringebu. 80-100% lading  går sakte.

Kommer du til Ringebu med 80% og kø eller defekt, kan du allikevel toppe med saktelading evt.sjangsen for at ac Ladingen virker/ikke i bruk er der (usikker på om en stasjon kan levere både DC og ac samtidig).

Avhengig av føre og vindforhold, men 10 mil i 10 plussgrader, uten bruk av ac, og med eco modus. Viktig å få seilet+lett regenerert ned til Atna bru.

Opp venabygd, er det helt greit å kjøre sakte, bratt.  Utfordringen ligger i å kunne kjøre lett/rolig opp fra Atna bru til atnasjøen, ser for meg at det lett kan forbrukes mye opp det partiet, hvis man er litt for hard på gassen, her er det lite trafikk.
Tenker at rundt 60-65 kmt  er hastighet jeg ville ha lagt meg på i denne stigningen, hvis totale snittforbruk, lå på 1.8 eller mer ( antar at du vil ligge på nærmere 2.0 når du er nede ved fv219).

Siste delen er grei, burde være mulig å holde grei fart og lavt forbruk, type 1.2.

Kjører ikke med cruise corntrollen, for å holde forbruket nede , men det kreves noe erfaring for å finne rett balanse på "seiling" og type optimal regenerering.







Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Sitat fra: 02jan på torsdag 28. mai 2015, klokken 15:10
Kjører ikke med cruise corntrollen, for å holde forbruket nede , men det kreves noe erfaring for å finne rett balanse på "seiling" og type optimal regenerering.
Dette forstår jeg ikke. Du bruker vel minst strøm når du kjører med ACC?
Da har bilen full kontroll, og regenererer optimalt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Sitat fra: LMOR på torsdag 28. mai 2015, klokken 16:13
Sitat fra: 02jan på torsdag 28. mai 2015, klokken 15:10
Kjører ikke med cruise corntrollen, for å holde forbruket nede , men det kreves noe erfaring for å finne rett balanse på "seiling" og type optimal regenerering.
Dette forstår jeg ikke. Du bruker vel minst strøm når du kjører med ACC?
Da har bilen full kontroll, og regenererer optimalt.

Jeg er også spent på dette. Jeg forstår dog hva 02jan mener, tror jeg. Dersom jeg kjører selv kan jeg se langt frem i trafikken. Når jeg feks ser det blir rødt lys, slakker jeg av på farten som skaper en økning av luken til bilen foran. Bilen foran vil etter hvert bremse da det er kø foran trafikklyset. Jeg har da allerede "seilet" i kanskje 5s, og slik jeg ser det vil dette spare bensin jf. å bruke ACC til stopp. Jeg lager meg på en måte en buffer så varierer fra 2-6 sekunder, i stedet for at bufferen til ACC er konstant 3s. Bilen foran kjører kanskje uten CC, og ligger mellom 70-80, mens jeg kjører jevnt i 75.

På motorvei og stabile 80-soner ser jeg dog at ACC er mer effektivt, da den holder stabil strømtilførsel. Skal bli interessant å se om jeg ser noen reell forskjell når jeg får prøvd meg..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

ACC holder ikke konstant fart i slike situasjoner. Den slipper deg mye nærmere bilen foran eller lengre bak, både for å sikre en god flyt for deg, og optimalisere forbruket. Det fungerer så godt at en nesten aldri oppdager "nykkene" til bilene foran.
Du bremser ned å trykke på ACC knappen, og holde foten på "gassen". Så det er ingen forskjell ift rundkjøring/kryss. Når bare "route ahead" begynner å virke... så vil ACC også optimalisere bremsing mot kryss/rundkjøringer.
Kan ikke forså at et menneske skal klare å optimalisere bedre enn ACC + selvfølgelig at en holder øynene åpne  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Har ikke ACC , men mener partiet ned over venabygsdfjellet, som er noe svingete og "bratt".
Siden det normalt er lite biler der, ville jeg isted for å ligge fast på 80 kmt, ville jeg heller styrt gass/seilingen selv.

Strekker frem til Ringebu, ville helt sikkert ha  kjørt CC.




Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Ellers gjetter jeg på et gjennomsnitt på 13.8 til Ringebu. Det er bare 100m høyere enn Hamar.

Fra Ringebu til Folldal kommer det til å gå fint, hvis du har mer enn 90%. Gjennomsnitt under 16...
Det er 600m høydeforskjell.

Har laget en enkel sjekk, som jeg liker å bruke: Gitt at du kjører fra Ringebu med 95% og nullstiller gjennomsnittet. Når du kommer til fylkesgrensen (toppen på 1000m), så bør gjennomsnittet være under 27-30. Da kommer du frem med god margin. Hvis du har 35, så går det akkurat...
(men merk at det også blir ekstremt flaut for deg å bruke så mye, fordi du skal stige 800m i +8 grader, mens jeg hadde 30 når jeg steg 1240m i 0 grader, og jeg kjørte med ACC uten å tenke på fart, regenerering og seiling  ;) )

Tilbake 10,3 til Ringebu og 13,6 resten.

Kjør forsvarlig, og ikke over 80 oppover. Jeg har ingen tro på å spare strøm med å kjøre saktere, hvis ikke utetemperaturen er slik at du bruker 0 energi på oppvarming, men da er det heller ingen grunn til å spare...

"Dessverre" er jeg langt vekke fra lørdag til søndagen uken etter, så det bli kanskje ikke så raske svar fra meg hvis du roper hjelp (eller kjefter). Uten at det trenger å være noe problem  8)
Håper alt går greit. "Lad i tide" hvis du kan! Min beregning sier at du ved 0 grader kommer fram med 99% fra Øyer, og på søndag bør det gå greit med 95% (men ikke med en eGolf, selv med 100%).
Så jeg ville ladet til 99% på Øyer for sikkerhets skyld, og til 90% på Ringebu hvis den fungerer. (så slipper du å være avhengig av Ringebu)
(husk å kjøre med EcoPro, og at du må velge det på nytt for hvert stopp! ikke glem alt du har lært, og at du kan stole på at rekkevidden bilen viser til destinasjonen i EcoPro etter lading på Øyer/Ringebu holder, og at du sannsynligvis har mer å gå på.)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: 02jan på torsdag 28. mai 2015, klokken 17:34
Har ikke ACC , men mener partiet ned over venabygsdfjellet, som er noe svingete og "bratt".
Siden det normalt er lite biler der, ville jeg isted for å ligge fast på 80 kmt, ville jeg heller styrt gass/seilingen selv.
Strekker frem til Ringebu, ville helt sikkert ha  kjørt CC.
Det er vi enige om. ACC egner seg heller ikke når det er for svingete. Da blir det unødvendig bremsing.
Men ikke tenk på seiling Anterialis, da blir du bare stresset. Nyere software versjoner vurderer selv om seiling er fornuftig, selv om den negative effekten av det er at den regenererer mindre i enkelte tilfeller. Men du regenererer også ved bremsing, så jeg er ikke sikker på om det er så lett å tape så mye på feilvurdering.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

LMOR:
Jeg hadde en "merkelig" opplevelse nylig. Min datter skulle teste bilen med meg i sidesetet. Hun dro på skikkelig noen ganger for å teste aksellerasjon, med tilsvarende kraftige regeneringsperioder, lite seiling, stor fart inn i rundkjøringer med oppbremsing.

Jeg "gremmet" meg i sidesetet over uøkonomisk kjøring. Stor var min forbauselse etter kjøring når snittet for turen, ca. 40km var ca. 11. Jeg kjørte tilbaketuren, så økonomisk jeg bare kunne, og klarte så vidt å bringe snittet for "hele" turen, 80 km, ned på 10,9. Ingen høydeforskjell, samme temp og omtrent vindstille.
Bilen er tydeligvis ganske god å "konservere energi" uansett kjøring.


LMOR

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 28. mai 2015, klokken 18:10
LMOR:
Jeg hadde en "merkelig" opplevelse nylig. Min datter skulle teste bilen med meg i sidesetet. Hun dro på skikkelig noen ganger for å teste aksellerasjon, med tilsvarende kraftige regeneringsperioder, lite seiling, stor fart inn i rundkjøringer med oppbremsing.

Jeg "gremmet" meg i sidesetet over uøkonomisk kjøring. Stor var min forbauselse etter kjøring når snittet for turen, ca. 40km var ca. 11. Jeg kjørte tilbaketuren, så økonomisk jeg bare kunne, og klarte så vidt å bringe snittet for "hele" turen, 80 km, ned på 10,9. Ingen høydeforskjell, samme temp og omtrent vindstille.
Bilen er tydeligvis ganske god å "konservere energi" uansett kjøring.
Har samme erfaring. Derfor stresser jeg dette hver gang noen sier at en skal kjøre sakte og forsiktig. Du husker sikkert også målingene jeg gjorde rundt fart og forbruk, og som jeg har fått bekreftet mange ganger etterpå. Det er mange komplekse sammenhenger, der de negative effektene kompenseres av andre positive effekter, som også Griffel til slutt var enig i.
Men når en skal på langtur og opp i høyden som Anterialis skal, så er det ikke riktig tidspunkt å stole på det. Da ville jeg valgt EcoPro og fornuftig kjøring, selv om jeg tror det går like greit uten å tenke i det hele tatt.

Ellers la jeg vel ut et bilder fra en testtur som du beskrev. Jeg fikk 8.0 kWh/100km regenerert!, og økte temperaturen i batteriet med flere grader  ;D  Det blir jo da en perfekt start på en langtur Anterialis...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorS

Sitat fra: Anterialis på torsdag 28. mai 2015, klokken 14:10
- forsøke opprette medlemskap (ladebrikke) i GK / Fortum før helgen. Det skal være mulig å lade på GK-stasjonen i Ringebu via SMS som reserveløsning.
Det ligger sikkert elbilforeningen ladebrikke i velkomstboksen som følger bilen. Du kan sende en e-post til Grønn kontakt med nummer på ladebrikka. Da er du ikke avhengig av å ha fått ladebrikka til GK før turen starter. Lading med ladebrikke koster 2,50 / minutt, mens SMS er 99,- / lading. Du skal lade lenge (40 min) før SMS lønner seg.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Anterialis

#11
 NB! Jeg skriver nå på tlf, jeg gidder ikke korrekturlese.

Da var vi igang.

Planlagt avreise ca. 1200 i dag. Men faderen "måtte" bare prøve bilen før jeg reiste avgårde. Hentet bilen hos forhandler i går ettermiddag, så vi rakk ingen prøvekjøring da. Far likte meget godt bilen og dens akselerasjon, så en liten tur i nabolaget ble 30km med harde akselerasjoner. Jeg måtte lade litt ekstra hjemme. Dette gjorde forsåvidt ikke så mye, da det var meldt bedre vær fra ca 13-14:00.

Avreise Hamar

Klokken ble 13:00, fint vær, det kribler i fingrene. 86% strøm, 118 km. Det er 115km til Ringebu. Dette er min aller første langtur med bilen. Shit au dette går!! Her finns det overhode ingen rekkeviddeangst.. I værste fall stopper jeg i Lillehammer for strømpåfyll.

Etter to minutters kjøretur sier bilen at jeg så vidt vil rekke frem til Ringebu. Jeg vil ha ca 5km igjen..
Turen går som en drøm og rekkeviddemåleren forteller på veien om mellom 3 og 12 km igjen, 95% av tiden mellom 6-9km.

Ankomst Ringebu.
8 km igjen! Ikke antydning til rekkeviddeangst da bilen er fantastisk stabil ift gjenværende km. Dessuten kjenner jeg veien godt, jeg vet det er rett frem uten bakker etc.
Sitter nå å koser meg med Statoil kaffekoppen på Ringebu Statoil. Bilen er etter 20-25 minutter 80%. Jeg ønsker lade til i alle fall 90%. Dette er en GK ladestasjon, og jeg har enda ingen ladebrikke. Derfor betaler jeg 99kr pr lading. Da kan jeg kanskje stå så lenge jeg vil? Jeg er meget spent på siste etappe. Det er ca 85 km til Folldal herfra, over Venabygdfjell på 1000 moh.

Jeg har allerede skrevet inn Folldal som neste destinasjon, med Ringebu som midlertidig stopp. Derfor vet bilen hvor jeg nå skal. Da jeg startet hurtigladingen ca 14:45 sa bilen at den ville være fulladet ca 16:10, men da med kun 65 km rekkevidde... Det er 20km for kort!! Dette blir spennende... Ønsk meg lykke til. Jeg må vurdere gjenværende rekkevidde når jeg har kommet opp på fjellet. Dersom pessimistisk rekkeviddeanslag da, må jeg vurdere stoppe på Venabygdfjell cafe og spise middag med saktelading. De må da spandere en kontakt på meg om jeg spiser middag!

Edit: kom tilbake  nå sier den estimert rekkevidde 107 km, og Folldal er lagt inn. Det lyder bedre! Kjører fra Ringebu med ca 95% kl. 15:25. Forbruk så langt er 13,1 kWh/100km. Resetter nå.  Here we go!

Jeg skriver her fortløpende, senest når/hvis jeg kommer frem til Folldal i ettermiddag :)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

#12
Følger med, fordi jeg er 30 timer Kjos-fast (50 timers reise)... (Konklusjon: Det er mer sannsynlig å kommer frem til Folldal med i3, enn å komme frem med en Dreamliner etter planen ;))
Håper du leste mine råd over her, og hvordan sjekke om du holder planen.
Du ligger foran skjema jeg laget!!! (13,1 til Ringebu, mens jeg la opp til 13,8)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

#13
Ok, dere som har fulgt med i spenning, jeg må skuffe dere...


For her var det overhode ingen spenning. I3-en er helt UTROLIG nøyaktig ift. gjenværende rekkevidde. Helt fantastisk... Jeg har ikke hatt et snev av rekkeviddeangst på hele turen.

Ringebu - Folldal.

Da jeg ankom bilen, stod det at jeg hadde ca. 118 km igjen, det er 85 km til Folldal. Etter få minutter på veien (før fjellet) sank rekkeviddeestimatet slik at jeg ville ha ca. 20-25 km gjenværende ved destinasjonen. Jeg kjørte hele tiden i hastigheten, tidvis over. Jeg tok igjen samtlige fossilbiler på vei opp fjellet da jeg lå i 80-90 gjevnt. Samme hastigheter hele veien videre. Midt på fjellet (distanse: Ringbu - opp fjellet - noen km. flatmark på fjelltoppen) hadde jeg 25 kwh/100km i gjennomsnitt. Dette må sies å være svært bra mtp. at jeg nettopp klatret 6-700 meter. Rekkeviddeestimatet på destinasjonen sank på det meste til 15 km, men spratt fort opp til ca. 20.

På vei nedover fjellet, regenererte jeg som bare det. I bunnen av bakken (Atnasjøen) sa rekkeviddeestimatet 20-25 km gjenværende i Folldal. Jeg lå fremdeles i 90 km/h, i høyden lider man mindre ift. luftmotstand grunnet tynnere luft :P

Jeg var i Folldal med 23 km gjenværende, meget presist. Gj.snitt 2. etappe (Ringebu - Folldal) = 18,0 kwh/100km.

Oppsummering:
- Rekkeviddeestimatoren er til å stole på.
- Kjøremodus: normal-aktiv. Eco Pro for det meste, noen minutter på Comfort (forbikjøringer x flere). Fulgte trafikken ++.
- Temperatur inne: 21 grader
- Jeg lyttet både på radio og Spotify over bluetooth. Flere GSM-samtaler over bluetooth.
- Gj.snitt første etappe (Hamar - Ringebu): 13,1 kwh/100km.
- Gj.snitt andre etappe (Ringebu - Folldal): 18,0 kwh/100km.


Alt i alt er jeg meget fornøyd og overbevist om at jeg kan stole på rekkeviddeestimatet. Jeg er enig at det er litt drøyt å planlegge å kun ha igjen 6 km (etter 115 km kjøretur) på første langtur.. MEN, det gikk bra.

Dersom spørsmål, kjør på! Legger også ut noen bilder. Men nå må jeg spise, for det ble jo ingen stopp på Venabygdfjell café..


Bilder

Bilde 1 og 2: Før avreise Ringebu
Bilde 3       : Gj.snitt i oppoverbakkene var 50-55 kwh/100km i 80-90 km/h.
Bilde 4       : Sinker...
Bilde 5       : På toppen av fjellet. 71 km to go, 92 km left on battery...
Bilde 6       : Rv27, nydelig natur =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

#14
Bare noe kommentarer. Det gleder meg at ikke du ble skremt til å kjøre sakte!
Gjennomsnittet på 18, når jeg tror du kunne klart det på 16, tyder på at du kjørte litt over det gjennomsnittet jeg hadde lagt inn som var 61km/t :-)
Ellers stemmer alt med det jeg har observert, inkludert som jeg skrev på begge mine 1240m fjelloverganger, at bilen mister litt tro på seg selv på toppene, før den forstår at bærer nedover (noe den egentlig burde forstått).
Du så også det samme merkelig, at den viser feil rekkevidde når du setter på lading, men "riktig" når du har ladet en stund. Men da er det bare for andre med litt rekkeviddeangst å ta til seg dette, så kan en stole på det bilen stemmer.
Tror du også vil oppleve som meg når du er tilbake til Ringebu, den eneste situasjonen bilen er overoptimistisk, men den tar seg også da raskt inn igjen. Men det er verst (morsomst) hvis du stopper på toppen og går en liten tur, før du kjører ned. God tur hjem igjen! (da er jeg forhåpentligvis langt borte).

Hvis jeg kunne fått utetemperatur, og gjennomsnittshastighet, og gjennomsnittsforbruk på begge etappene, så vil det hjelpe å finjustere beregningene mine.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA