Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arresten p-hus i Grimstad; hurtiglader

Startet av Pecees, onsdag 27. mai 2015, klokken 06:33

« forrige - neste »

Pecees

Leser at det er satt av mange plasser til lading, men noen som vet om det blir hurtiglader?
TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

emil

Tviler på at det blir noen hurtiglader i et sånt parkeringshus. Følger de normale standarder vil det bli 230V/16A på Type2 kontakter, men det er mulighet for både 16A CEE kontakt og vanlig schuko sikret med 10A pr plass. Kan også være at de oppretter 11-22kW ladepunkt, men det er bare et fåtall biler som kan utnytte dette.

McDonalds i Grimstad står på Renault/Fortum sin plan over utbygging av 22kW AC-ladeplasser og området undt McD/Statoil burde også hatt en ordentlig DC hurtiglader eller to synes jeg.

Pecees

Tja... Var innom Kilden p-hus i Kr. sand og der hadde det kommet opp en 22kW type 2 hurtiglader. Driftet av EasyPark (samme løsning som hos UiA). Så ikke sååå avansert ut... Denne sto ikke på noen ladekart heller.
TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

emil

Har sett denne selv, eneste ledige ladeplassen der hvis man kommer litt etter 8 kan det virke som. Sjekka ikke prisen, men tar uansett CHAdeMO på GrønnKontakt de få gangene jeg ikke får sakteladet i Kristiansand.

Det kjipeste med Kilden P-hus er at man må kjøre helt opp før man ser om det er ledig ladeplass eller ikke.

Pecees

Svar fra Grimstad kommune:

Hei og takk for innspillet. Anlegget planlegges med noe som heter semi-hurtigladere. Det er opptil 22 kW.
TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

emil

Sitat fra: Pecees på fredag 29. mai 2015, klokken 18:57
Svar fra Grimstad kommune:

Hei og takk for innspillet. Anlegget planlegges med noe som heter semi-hurtigladere. Det er opptil 22 kW.

Det de omtaler som "ladere" er vel bare vanlige Type2 kontakter som de EasyPark sakene på UiA og Kilden. Kommer da sansynligvis kun til å bli brukt av en tilfeldig smådesperat Tesla eller Zoe hvis betalingen ikke blir rimelig.

Tror ikke de har satt seg veldig inn i ladeteknologi og fått med seg at flertallet av bilene kun får 3.3-3.6kW fra en sånn ladekontakt.

Pecees

Her det åpning med bløtkake og greier på onsdag:

http://www.grimstad.kommune.no/Nyheter/Arresten-parkeringshus-apner-1-juli/

Om noen er innom - fint med detaljer rundt ladeplasser, særlig rundt 22 kW lader opplegg, så lading i sommerferie kan planlegges!
TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

emil

Hvis ingen andre gjør det skal jeg prøve å kikke innom iløpet av uka. Selve åpningsfesten står jeg nok glatt over.

emil

Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 11:22
Hvis ingen andre gjør det skal jeg prøve å kikke innom iløpet av uka. Selve åpningsfesten står jeg nok glatt over.

Og da fikk jeg kikket innom.

10 plasser på nederste plan. Kjør inn, opp rampen, kryss første hall og kjør en halv etasje ned til neste. Kjør gjennom hele denne hallen og en halv etasje ned til nederste hall. Fortsett nesten helt gjennom. Rett før utkjøring kommer plassene opp på venstre side. Godt merket på asfalten, men ingen skilt.

Men, og det er et stort men...

Plassene er satt opp med 10 stk enkle schuko-kontakter. Hadde en liten samtale med elektrikkere på stedet som holdt på med noen andre småting og det var kun disse plassene det var snakk om.

Selve schuko-debatten kan vi fortsette her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=22229.msg375162

Ellers hadde de ikke kjennskap til noen andre ladeplasser eller kraftigere lademuligheter enn det som var satt opp, så det er pr dags dato ingen semihurtige ladekontakter der. Da må man til UiA, alternativt McDonalds hvis/når disse åpner.

Gratis parkering der nå, men skiltingen skulle tilsi at det blir privat og dermed betaling for elbiler.

Pecees

TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

emil

Kroker til oppheng av kladder er på vei. Det samme er semihurtig lademulighet, men det vil nok bli etter ferien:

SitatSemihurtigladere er på vei, og vil være på plass samtidig med den nye betalingsløsningen (bomanlegg).

De skulle også se om det lot seg spesifisere at plassene var for lading av elbil.

Pecees

Siste status på dette p-anlegget:

Anbudkonkurranse om ikke lenge.

Tips: De som ikke kan nyttegjøre seg spesielt av 22kW er kanskje tjent med å sende en epost til saksbehandler for å sikre at også andre enn Tesla / Zoe -eiere blir hensyntatt i anbudet og får rask lading...

____________
Hei,

Det jobbes med det fortsatt og vil kunngjøres som en anbudskonkurranse i slutten denne måneden eller i begynnelsen av november 2015.

Vennlig hilsen

Simon Gukasjan

Prosjektleder
Bygg- og eiendomstjenesten

37 25 04 25 / 926 37 994 
www.grimstad.kommune.no – simon.gukasjan@grimstad.kommune.no

2015-05-29 14:14 GMT+02:00 Simon Gukasjan <Simon.Gukasjan@grimstad.kommune.no>:

Hei og takk for innspillet.

Anlegget planlegges med noe som heter semi-hurtigladere. Det er opptil 22 kW. ,

Vennlig hilsen

Simon Gukasjan

Prosjektleder
Bygg- og eiendomstjenesten

37 25 04 25 / 926 37 994 
www.grimstad.kommune.no – simon.gukasjan@grimstad.kommune.no

TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

v-i-c

#12
Dette virker da meget fornuftig å benytte AC22kW ved steder der biler skal parkeres i en tidsperiode.

Noen ønsker seg vist DC-ladning, men det blir da helt feil i forhold til kostnad.

Håper at Zaptech kan levere og at noen ønsker å levere et anbud som inneholder Zaptech Smart.

Universielle Hurtigladere bør utplaseres langs hovedveiene hvor det er behov for rask ladning

Sitat fra: Pecees på mandag 19. oktober 2015, klokken 10:40
Siste status på dette p-anlegget:

Anbudkonkurranse om ikke lenge.

Tips: De som ikke kan nyttegjøre seg spesielt av 22kW er kanskje tjent med å sende en epost til saksbehandler for å sikre at også andre enn Tesla / Zoe -eiere blir hensyntatt i anbudet og får rask lading...


Alle vil kunne nyttegjøre seg et anlegg basert på Zaptech smart teknologi.

Mange tar ved kjøp av elbil et bevist valg på at de ikke ønsker adekavt AC-ladning, vel da kan man kun lade med fra 2 til 7,4 kw på AC noe de vil få levert av et "Zaptech Smart type anlegg".

Å bruke 200.000 til 500.000 på et DC ladepunkt inni i "et P-hus" er galskap, når man ikke i Norge vil ta seg råd til utplasere universielle hurtigladere langs hovedveiene på "hurtigladerplasser" slik det nå gjøres i hele EU.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

goggo

Sitat fra: v-i-c på lørdag 07. november 2015, klokken 09:08
Dette virker da meget fornuftig å benytte AC22kW ved steder der biler skal parkeres i en tidsperiode.

Ja, jeg er enig (Jøss, jeg er enig med V-I-C  ;) ) , såframt betalingen er tilpasset slik at ikke de 80% eller så av elbilene som ikke kan utnytte 22KW fult ut må betale det samme pr tidsenhet som de få bilene i markedet som kan utnytte det.   

Sitat fra: v-i-c på lørdag 07. november 2015, klokken 09:08
Å bruke 200.000 til 500.000 på et DC ladepunkt inni i "et P-hus" er galskap, når man ikke i Norge vil ta seg råd til utplasere universielle hurtigladere langs hovedveiene på "hurtigladerplasser" slik det nå gjøres i hele EU.

"slik det nå gjøres i hele EU" er vel å ta litt hardt i ? 
Jeg vet det er mange planer rundt omkring for å bygge ladenettverk i forskjellige EU land, men i realiteten så ligger vi vel foreløpig bedre an i Norge enn i de fleste andre land i Europa.


Det skal bli spennende å se hva løsningen blir i Grimstad. Selv synes jeg løsningen i Kilden parkeringshus i Kristiansand er glimrende. Der er det et par 22 KW uttak, og en god del flere 7.2 KW uttak. Parkering for elbiler er fortsatt gratis, og man betaler strømmen pr KWh. 

Heia Kristiansand, dere er et eksempel til etterfølgelse :)

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Pecees

Noen som har vært innom Arresten i Grimstad siste måned?

Hei,

Flexiladere blir tilgjengelig i Arresten fra medio februar 2017.

Vennlig hilsen
Simon Gukasjan
Prosjektleder
Bygg- og eiendomstjenesten
37 25 04 25 / 926 37 994
simon.gukasjan@grimstad.kommune.no
www.grimstad.kommune.no
TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA