Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

20" støyproblem

Startet av TAS, lørdag 23. mai 2015, klokken 09:41

« forrige - neste »

Kanon

Sitat fra: bromm på mandag 21. september 2015, klokken 09:45
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 21. september 2015, klokken 06:45
Har dekkene merking for rotasjonsretning ?
Nope - alle sommerdekk som leveres med i3 er bi-directional...
[/quote

Har lest i andre forum at felgene (20) er rotasjonskonstruerte, for og styre luftstrøm. Du kan prøve og bytte fra høyre till venstre...

JorgenM

Etter å ha lest litt rundt på nettet kan det se ut som det er mønsteret på Bridgestone-dekkene som lager denne ulyden. Det ser ut til at biler kjøpt tidlig har problemet mens nyere versjoner ikke har det, kan det stemme med brukerne her også?
En amerikaner nevner at en i3 kjøpt i juni 2014 har problemet, men ikke en bil kjøpt i desember 2014. Kan selvsagt være helt tilfeldig, jeg vet ikke hvordan dekk lagres før salg.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

TorAtle

Jeg har hatt teknikere fra Bilia Skøyen med meg i bilen (som er fra mai 2014). Vi har tatt opp lyden både i bilen og utenfra. Det siste jeg hørte var at BMW fortsatt ikke hadde godkjent bytte av dekk, men Bilia Skøyen håpet at det ville skje før verkstedtime 30. september.

Jeg synes hele greine bærer preg av at BMW trenerer etter beste evne og ikke ønsker å ta i problemet. Etter det jeg har forstått må det sendes opptak til BMW i Sverige og at det er de som tar avgjørelsen om å bytte dekk eller ikke. Så finn en vei med nylagt asfalt, ta opp lyden og send inn til din BMW forhandler.

Her er den ene snutten jeg sendte inn:
linky link
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Anterialis

Jeg har ingen ulyd fra mine 20".
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Ingeniøren

Hørtes ikke bra ut den voble lyden der...., sikker på at det er dekkene og ikke noe annet i drivverk med mer ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TorAtle

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 21. september 2015, klokken 20:25
Hørtes ikke bra ut den voble lyden der...., sikker på at det er dekkene og ikke noe annet i drivverk med mer ?
Det er nok dekkene. Som brimi'n sier så gikk lyden vekk når han satt på vinterhjula. Jeg har et par steder på min vei til jobb at lyden fremkommer. Hvis man er så heldig å ha nylagt asfalt hele veien så er det krise :)
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

brimi

Sitat fra: TorAtle på mandag 21. september 2015, klokken 21:37
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 21. september 2015, klokken 20:25
Hørtes ikke bra ut den voble lyden der...., sikker på at det er dekkene og ikke noe annet i drivverk med mer ?
Det er nok dekkene. Som brimi'n sier så gikk lyden vekk når han satt på vinterhjula. Jeg har et par steder på min vei til jobb at lyden fremkommer. Hvis man er så heldig å ha nylagt asfalt hele veien så er det krise :)

Det er spot on slik som min lyd er også. Jeg overdøver det med H/K men det skal da vitterligen ikke være sånn. Her har kunder betalt ekstra for en tomme ekstra på felgsettet, også får de inkludert et irriterende problem...
Bmw i3

ELLP

Spot on her også. Har en i3 som er produsert i desember 2013 med 20" Bridgestone.

TorAtle

Good news: BMW har skiftet dekkene mine. Bad news: Lyden har blitt mindre, men er der fortsatt til en viss grad. For å gjøre det ekstra interessant kan jeg fortelle at jeg svakt hørte lyden med 19" standardhjula på lånebilen også...

Skal rapportere tilbake når jeg har fått testet mer. Fikk forresten tilbake bilen nyvasket og fulladet, det var hyggelig.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Ingeniøren

Sitat fra: TorAtle på fredag 09. oktober 2015, klokken 13:51
Good news: BMW har skiftet dekkene mine. Bad news: Lyden har blitt mindre, men er der fortsatt til en viss grad. For å gjøre det ekstra interessant kan jeg fortelle at jeg svakt hørte lyden med 19" standardhjula på lånebilen også...

Skal rapportere tilbake når jeg har fått testet mer. Fikk forresten tilbake bilen nyvasket og fulladet, det var hyggelig.

Spørs om du ikke er blitt overfølsom på denne lyden.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Magster

Opplever også denne woosh woosh lyden på mine Bridgestone sommerdekk.

Noen som har noe nytt å komme med i denne saken? Bytter bmw dekk på garanti? Blir det bedre?

Evt noen som har testet om det blir bedre med høyere/lavere dekktrykk?

Ingeniøren

Sommerhjul bråker normal mer enn vinterhjul. Det har noe med hardheten på gummien å gjøre. Mine sommer bråker mer enn vinter men synes ikke det er plagsomt....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RAS

Dette er ikke vanlig sommerdekk lyd, det er et problem som er på BMW i3 med 20", i USA har dette vært et større problem og der har Bridgestone sagt at de har endret på noe på dekkene en eller annen gang på våren i 2014. Jeg har en i3 med dekk produsert i uke 15/2015 og vi har dette problemet ved kjøring på ny asfalt. Helt jævlig i 80km/t... H/K greier knapt å overdøve det. Har klaget, men ikke fått noe tilbakemelding.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

TorAtle

Jeg fikk nye dekk etter å ha sendt inn opptaket som kan ses over her, så ikke gi opp.

Veien som opptaket ble gjort på for ca et halvt år siden er nå blitt såpass slitt at jeg ikke lenger hører lyden her  :) Selv ikke det lille som var igjen med nye dekk.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

wesnym

Vi fikk også nye dekk men det tok lang tid før klagen vår gikk igjennom. Men etter å ha sendt inn en video der man klart og tydelig hørte lyden, så fikk vi endelig Bavaria med på at de skulle gi oss nye dekk.

De nye dekkene er markant bedre og vi har nå ikke denne lyden, så det er ingen tvil om at Bridgestone har endret dekkene.
BMW i3, Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA