Har du målt støyen med en desibel måler ?
Jeg har gjort noen egene helt uformelle/ikke-faglige målinger, via desibel App (2 forskjellige) på min iphone5s. Kjører i 60 og 80 km/t på tørr veibane , ingen trafikk, samme strekning.
Målingene mine viser likt støynivå ,som min gamle A6 V6 bensin. Dvs meget lave db verdier. Under 60 er i3 stillere en a6. ( min gamle A6 går vesentlig stillere en det jeg har prøvd av nyere biler.
Prøvde i går en 2015 modell ( ny type) mellomklasse toppmodell, rundt 200 bensinhester automat, ternikast 6 bil ifølge norsk bilpresse.
Målte hele 5 desibel høyere støy i denne ,en i3 i 80 kmt.
I 60 kmt var det likt med i3.
Måler støy ved å skru av radio, ac og vifter , holder måler på samme sted , dvs i linje med dashbordet, over midtkonsollen.
Kjører i3 med 19" , men mener jeg hørte noe dekklyd i lav fart de første dager/uker.
Har hatt spesialdekk, med grove mønstre ( offroad) ,som har støyer mye på asfalt de første 10 talls mil. For så ha blitt nesten lydløse , antar at de dekkene ble mykere etter litt innkjøring.
Dekken kan også være feil montert, eller dekkene har blitt harde ( temperatur). Får du lånt noen andre 20 tommers ,for å evt. Eliminere evt. Andre feil som forårsaker støy en dekk/felg.