Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

20" støyproblem

Startet av TAS, lørdag 23. mai 2015, klokken 09:41

« forrige - neste »

TAS

Leser flere steder (FB i3 forum, og også på dette forumet), at også flere opplever støy fra 20" hjulene. Spekulasjoner går i hvorvidt det er felgdesihn, eller dekk-konstruksjonen. Vi har hatt vår innom hos Stenshagen, og de bekrefter støy, har sjekket dekktrykk, hjulstilling etc, men finner intet galt. Vi ble henvist videre til å ta det med evt Bridgestone!?

Jeg stusser ved at mønstre er forskjellig på venstre og høyre side; kan dette være årsak? (Begge har outside korrekt plassert). Kan se ut som om vi har 4 venstre hjul (eller høyrehjul).

Hva tror dere?

Synes det er utrolig ergelig med denne støyen! Utover dette har bilen vært en fryd i snart 21' km
BMW i3 Capparis/suite
Range Rover 4.4 V8 Vogue Arden
Porsche 944
mfl.

TorAtle

Jeg er nesten litt redd for å spørre siden jeg hentet min tidligere i dag...i hvilke situasjoner hører du lyden? Har hittil ikke merket en sånn woosh-woosh-lyd.

Jeg reagerer på at du har fått beskjed om å ta det videre med Bridgestone. Hjul og dekk er levert av BMW, så hvis det er et problem bør de ta saken videre. Ikke du.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Ferry

Sitat fra: TAS på lørdag 23. mai 2015, klokken 09:41
Jeg stusser ved at mønstre er forskjellig på venstre og høyre side; kan dette være årsak? (Begge har outside korrekt plassert). Kan se ut som om vi har 4 venstre hjul (eller høyrehjul).

Så etter på mine egne 19" i dag. Det ser like ut. Ser "feil" ut, som om drenering av vann ville bli feil på den ene sida.

Truls Martin

Sitat fra: Ferry på lørdag 23. mai 2015, klokken 20:11
Sitat fra: TAS på lørdag 23. mai 2015, klokken 09:41
Jeg stusser ved at mønstre er forskjellig på venstre og høyre side; kan dette være årsak? (Begge har outside korrekt plassert). Kan se ut som om vi har 4 venstre hjul (eller høyrehjul).
Så etter på mine egne 19" i dag. Det ser like ut. Ser "feil" ut, som om drenering av vann ville bli feil på den ene sida.

Dette er slik det skal være. Det er ingen forskjell på høyre og venstrehjul. Kun outside/inside som er vesentlig. Mange dekkprodusenter som har tilsvarende. Er også slik på Pirelli dekkene på min X4
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

wesnym

Vi har også klaget over lydproblemer. Både en woblewoble lyd, men også det at det er generelt høyt støynivå på dekkene. Vesentlig høyere enn vinterdekkene.
Woble lyden vår høres veldig tydelig når man kjører i sneglefart på veldig jevnt underlag (feks betonggulv i parkeringshus). Ellers er lyden markant i 30-50 kmh.
BMW kan ikke henvise oss videre til dekkprodusent. Dette er levert av BMW, og da får BMW håndtere dette.
Vi skal snart til Bavaria med vår bil, og jeg er spent på hvordan de håndterer denne feilen. For feil, det er det.
BMW i3, Oslo

Anterialis

Er det noen med -15 i3 som også opplever denne ulyden? Dersom det er et stort problem bør vel BMW ha hørt om det og korrigert korrigert det? ...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Sitat fra: Anterialis på søndag 24. mai 2015, klokken 10:40
Er det noen med -15 i3 som også opplever denne ulyden? Dersom det er et stort problem bør vel BMW ha hørt om det og korrigert korrigert det? ...
Dette diskuteres på flere fora, og noen mener det ikke er et problem på nyere biler. Ingen har så langt funnet årsaken, selv om det mest sannsynlig er dekkene. BMW påstår selv at lyden har kommet tilbake etter at dekk er skiftet, og vil derfor ikke gjøre noe mer før de har funnet ut hva feilen er. Da vil det blir fixet hos de som har problemer.
Det å gå fra 20 til 19" er ikke innenfor "feilretting", og dekkes dermed ikke av garantien...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

wesnym

Har hatt bilen inne hos Bavaria i dag, og de har sett på denne lyden. På papirene så står: "Konstatert at dette er dekkstøy.". Vi kommer nå til å sende inn en formell klage/reklamasjon. Så får vi se hva som blir enden på visa. Vi kommer ikke til å akseptere denne lyden, så vi prøver nå med en skriftlig klage til Bavaria.
BMW i3, Oslo

02jan

Har du målt støyen med en desibel måler ?

Jeg har gjort noen egene helt uformelle/ikke-faglige målinger, via desibel App (2 forskjellige) på min iphone5s. Kjører i 60 og 80 km/t på tørr veibane , ingen trafikk, samme strekning.

Målingene mine viser likt støynivå ,som min gamle A6 V6 bensin. Dvs meget lave db verdier. Under 60 er i3 stillere en a6. ( min gamle A6 går vesentlig stillere en det jeg har prøvd av nyere biler.

Prøvde i går en 2015 modell ( ny type) mellomklasse toppmodell, rundt 200 bensinhester automat, ternikast 6 bil ifølge norsk bilpresse.
Målte hele 5 desibel høyere støy i denne ,en i3 i 80 kmt.
I 60 kmt var det likt med i3.

Måler støy ved å skru av radio, ac og vifter , holder måler på samme sted , dvs i linje med dashbordet, over midtkonsollen.

Kjører i3 med 19" , men mener jeg hørte noe dekklyd i lav fart de første dager/uker.
Har hatt spesialdekk, med grove mønstre ( offroad) ,som har støyer mye på asfalt de første 10 talls mil. For så ha blitt nesten lydløse , antar at de dekkene ble mykere etter litt innkjøring.

Dekken kan også være feil montert, eller dekkene har blitt harde ( temperatur). Får du lånt noen andre 20 tommers ,for å evt. Eliminere evt. Andre feil som forårsaker støy en dekk/felg.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Var ute å gikk i sentrum i Oslo nå, og flere fossilbiler kjørte forbi uten mye støy. Men så kom en bil en hørte på lang avstand. Det var en Tesla med lavprofildekk...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Mine 20-tommers bråker absolutt ingen ting. Jeg har testet i hele dag, avslått hifi, hastigheter mellom 20-100. Både våt og tørr asfalt. Ingen dekkstøy:)

I3 -15 (sorte speilhus).
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Anterialis

Ok, jeg må moderere meg litt. Kjørte i går en testtur, da hørte jeg noe som kanskje kan komme fra hjulene. En konstant susende lyd mellom ca 70-100. Dette var på grovere asfalt enn jeg tidligere har kjørt. Det som var rart er at lyden ikke forandret seg i det hele tatt ifm krappe svinger som test i eget kjørefelt, frem og tilbake.. Ville tro økt belastning på hjul ville endre lyden noe (dersom dekkstøy)..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

brimi

Jeg har også denne lyden. Opplever den best på nylagt asfalt og i slak sving. Vanskelig å beskrive lyden, men som en UFO eller et starwars gevær er vel nærmest hva jeg synes. Hatt den inne hos Bavaria og de ble ikke kloke på lyden de heller. Byttet til vinterhjul nå (for å sjekke), og lyden er vekk.
Når man først har hørt den, så blir man nuts av den  :o :o
Bmw i3

Ingeniøren

Har dekkene merking for rotasjonsretning ? Hvis mønsteret ser forskjellig ut på høyre og venstre kan noen dekk være snudd feil vei. Har opplevd å få montert dekk feil fra dekk leverandør. Har ikke fått i3 enda, så får ikke sjekket min...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 21. september 2015, klokken 06:45
Har dekkene merking for rotasjonsretning ?
Nope - alle sommerdekk som leveres med i3 er bi-directional...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA