Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Bergen - Tromsø

Startet av ihlhaug, lørdag 23. mai 2015, klokken 02:36

« forrige - neste »

ihlhaug

Hei!

Jeg skal kjøre Bergen-Tromsø neste fredag og lurer på om noen har kjørt denne veien før?
Tenker jeg stopper på Aurland for så å kjøre via Øvre Årdal og opp til Dombås. Det er egentlig ruten fra Aurland til Dombås jeg er usikker på, resten går jo egentlig bare an å kjøre på en måte.
Er det mye stigning på denne delen av ruta, evt såpass at jeg bør kjøre en annen vei mtp sommerdekk og føre?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Lynet

#1
Kjørte Aurland - Dombås for to uker side. Tog ferja over Sognefjorden og via Sogndal og videre over Sognefjellet, kjempeflott tur  :)
Ladet til 90% i Aurland og kom til Dombås med 26%
Men neste gang blir det nok Tindevegen, går glipp av Svela på ferja, men det er litt kortere. Smal vei, men det er ikke noe problem hvis men tar det med ro  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kjellan

Hei

Har kjørt Årdal Dombås i mange år. Siste år med Tesla. Det er 2 ruter frå Årdal :
1) Tindeveien mot Turtagrø vidare over Sognefjellet til Lom og ned mot Otta men ta av før Otta over Sel.Tindeveien går opp i 1200 m før den går ned til Turtagrø. Sognefjellet er vel 1432 m oh. Dersom det er nedbør i Årdal vil eg ikkje anbefale å kjøre over Sognefjellet. Då er det snø på toppen. Tindevegen er også relativ smal og det var vist opp mot 10-15 m brøytekanter på det høgste når den opna nå. Ein veldig fin tur når været er OK.

2)Årdal - Tyin og ned Valdres. Ta snarveien over til Beitostølen. Over Valdresflye er det oftast OK føre men du er her også oppe i 1400 m ?. Fin vei med ny asfalt i fjor.

Sjekk vær og føreforhold. Veien over Sognefjellet er den kortaste 6 mil kortare men det er ofte kompensert med at du kan holde høgre snittfart over Valdresflye.  Det er ein fordel med mest mulig strøm på batteriet når ein tar turen over desse høgfjella.  Frå Dombås til Øvre Årdal har typisk 10-12 mil kjørelengde igjenn når eg har fyllt fullt opp på førehånd.

8)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

ihlhaug

Sitat fra: kjellan på lørdag 23. mai 2015, klokken 09:48
Hei

Har kjørt Årdal Dombås i mange år. Siste år med Tesla. Det er 2 ruter frå Årdal :
1) Tindeveien mot Turtagrø vidare over Sognefjellet til Lom og ned mot Otta men ta av før Otta over Sel.Tindeveien går opp i 1200 m før den går ned til Turtagrø. Sognefjellet er vel 1432 m oh. Dersom det er nedbør i Årdal vil eg ikkje anbefale å kjøre over Sognefjellet. Då er det snø på toppen. Tindevegen er også relativ smal og det var vist opp mot 10-15 m brøytekanter på det høgste når den opna nå. Ein veldig fin tur når været er OK.

2)Årdal - Tyin og ned Valdres. Ta snarveien over til Beitostølen. Over Valdresflye er det oftast OK føre men du er her også oppe i 1400 m ?. Fin vei med ny asfalt i fjor.

Sjekk vær og føreforhold. Veien over Sognefjellet er den kortaste 6 mil kortare men det er ofte kompensert med at du kan holde høgre snittfart over Valdresflye.  Det er ein fordel med mest mulig strøm på batteriet når ein tar turen over desse høgfjella.  Frå Dombås til Øvre Årdal har typisk 10-12 mil kjørelengde igjenn når eg har fyllt fullt opp på førehånd.

8)

Jeg ser at Tindeveien er stengt, det samme er fylkesvei 55 over Sognefjellet. Hvis jeg tar denne veien via Årdal-Tyin over Beitostølen, må jeg helt ned til Fagernes før jeg igjen tar nordover da, eller er det en annen vei?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.


ihlhaug

- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

o.b.lix

Sitat fra: ihlhaug på lørdag 23. mai 2015, klokken 10:51
Da er det vel bare å vente og se på fredags morgen hvilke veier som er åpne eller ei..

For en uke siden var Valdresflya (Beitostølen) nattestengt 20-08.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tuxedo

Akkurat nå er også Valdresflya stengt, men mye kan jo endre seg på en uke.

Lynet

Og E16 har vært stengt to ganger i mai ved Vaksdal!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kjellan

Sitat fra: ihlhaug på lørdag 23. mai 2015, klokken 10:14
Sitat fra: kjellan på lørdag 23. mai 2015, klokken 09:48
Hei

Har kjørt Årdal Dombås i mange år. Siste år med Tesla. Det er 2 ruter frå Årdal :
1) Tindeveien mot Turtagrø vidare over Sognefjellet til Lom og ned mot Otta men ta av før Otta over Sel.Tindeveien går opp i 1200 m før den går ned til Turtagrø. Sognefjellet er vel 1432 m oh. Dersom det er nedbør i Årdal vil eg ikkje anbefale å kjøre over Sognefjellet. Då er det snø på toppen. Tindevegen er også relativ smal og det var vist opp mot 10-15 m brøytekanter på det høgste når den opna nå. Ein veldig fin tur når været er OK.

2)Årdal - Tyin og ned Valdres. Ta snarveien over til Beitostølen. Over Valdresflye er det oftast OK føre men du er her også oppe i 1400 m ?. Fin vei med ny asfalt i fjor.

Sjekk vær og føreforhold. Veien over Sognefjellet er den kortaste 6 mil kortare men det er ofte kompensert med at du kan holde høgre snittfart over Valdresflye.  Det er ein fordel med mest mulig strøm på batteriet når ein tar turen over desse høgfjella.  Frå Dombås til Øvre Årdal har typisk 10-12 mil kjørelengde igjenn når eg har fyllt fullt opp på førehånd.

8)

Jeg ser at Tindeveien er stengt, det samme er fylkesvei 55 over Sognefjellet. Hvis jeg tar denne veien via Årdal-Tyin over Beitostølen, må jeg helt ned til Fagernes før jeg igjen tar nordover da, eller er det en annen vei?

Ta av ved Ryfoss, til Skammesteinen. Naf Ruteplanlegger viser 252 km frå Øvre Årdal til Dombås. 

https://www.naf.no/tjenester/ruteplanlegger/#!/rute?tab=directions&wp=p:ZmlsZW1ha2VyL3BvaS8xNjAwMQ%3D%3D~p:ZmlsZW1ha2VyL3BvaS8xNTY0MQ%3D%3D~p:ZmlsZW1ha2VyL3BvaS8xNTY3Ng%3D%3D


8)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

o.b.lix

Sitat fra: ihlhaug på lørdag 23. mai 2015, klokken 02:36
Er det mye stigning på denne delen av ruta, evt såpass at jeg bør kjøre en annen vei mtp sommerdekk og føre?

Vi kjørte om Strynefjellet sist vi reiste til Trondheim.
Lade- og spisestopp i Sandane. (Gloppen Hotell kan virkelig anbefales), deretter rett til Dombås. (Vi kjørte tilbake til Byrkjelo og over fjellet der, i stedet for Anda-Lota-fergen)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mippen

Sitat fra: o.b.lix på søndag 24. mai 2015, klokken 12:52
Sitat fra: ihlhaug på lørdag 23. mai 2015, klokken 02:36
Er det mye stigning på denne delen av ruta, evt såpass at jeg bør kjøre en annen vei mtp sommerdekk og føre?

Vi kjørte om Strynefjellet sist vi reiste til Trondheim.
Lade- og spisestopp i Sandane. (Gloppen Hotell kan virkelig anbefales), deretter rett til Dombås. (Vi kjørte tilbake til Byrkjelo og over fjellet der, i stedet for Anda-Lota-fergen)

Hvor lang tid brukte dere til Trondheim den veien?
Fremtiden er elektrisk.

o.b.lix

#12
Vi brukte noe over 4 t til Sandane. Her var en del røde lys på veiarbeid som forsinket oss noe, normalt er vel noe under 4 timer. Etter lade og matopphold her, kjørte vi omtrent 4 timer til Dombås, hvor vi overnattet. Neste dag brukte vi 4t til Verdal (rett før Steinkjer).

Vi hadde stopp for toalett hver 1,5t eller derimellom. Kunne også kjørt strekket samme dag, men orker ikke å sitte i bil i 11-12 timer "sammenhengende".

Vi valgte denne ruten fordi da var det første gang E16 var stengt ved Vaksdal.


Hjem igjen kjørte vi over Dombås, Valdresflya og Filefjell.

Vi startet fra Verdal og stoppet på Klett (trondheim) for å spise og lade etter 1,5t kjøring, ankom Dombås for overnatting etter 2,5 times kjøring.

Neste dag kjørte vi fra Dombås i 4,5 t til Aurland for mat og lading, med 2,5t reise til Vågsbotn.

Alle strekk la jeg bare inne neste ladestasjon. Hver gang vi var på toalett, gikk navigasjonen i stå, og jeg måtte avbryte og legge inn destinasjonen på nytt. Beregningene virket fint, med unntak av mellom Dombås og Aurland, der Tesla absolutt ville beregne kjørerute om Fagernes som var 40 km lengre enn "riktig" rute, som gjorde at navigasjonen var usikker på om vi kom helt fram. Først etter toalettbesøk på Beitostølen med tilhørende omstart av kjørerute, oppdaget Tesla den foretrukne "snarveien" før Fagernes. Vi ankom Aurland med over 100km igjen på rekkevidde med søkklastet bil.

For oss som bor ca 1 time nord for Bergen, tar normalt alle veier til Trondheim 11 timer, enten man kjører kysten, Strynefjell, Filefjell, Sognefjell. For en som starter fra Bergen, tar kysten og Strynefjell ca 11 timer, men via Voss går det noe mindre dersom veien er åpen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nie

Sitat fra: o.b.lix på søndag 24. mai 2015, klokken 12:52
Sitat fra: ihlhaug på lørdag 23. mai 2015, klokken 02:36
Er det mye stigning på denne delen av ruta, evt såpass at jeg bør kjøre en annen vei mtp sommerdekk og føre?

Vi kjørte om Strynefjellet sist vi reiste til Trondheim.
Lade- og spisestopp i Sandane. (Gloppen Hotell kan virkelig anbefales), deretter rett til Dombås. (Vi kjørte tilbake til Byrkjelo og over fjellet der, i stedet for Anda-Lota-fergen)
Som en kuriositet kan nevnes at Tesla har glipper og feilplassert laderen på Sandane.
Laderen burde stått på Byrkjelo.
Da kunne den ha betjent BÅDE de som skal mot Nordfjordeid/Sunnmøre OG de som skal den indre veien om Olden,Loen , Stryn og videre over Strynefjellet.

shb

Hei. Jeg ville også vurdert Sandane som ladestopp. Du er sikkert den eneste bilen der. Du kan da reise med EL ferge over Sognefjorden også. Er veiarbeid etter Vadheim  og Sande. E16 åpner tidligst onsdag står det nå. Jeg ville valgt Sandane slik det er nå.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA