Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny bil snart

Startet av werner, torsdag 21. mai 2015, klokken 15:06

« forrige - neste »

werner

Fossilbilen vår er nok inne i sin siste måned nå, totalt nedkjørt og klar for skroting. Har prøvekjørt en trilling nylig, veldig annerledes å kjøre enn fossilbilen, men den var nok litt liten for oss. Neste bil blir Nissan Leaf. Når feriepengene kommer i juni har vi spart opp nok til å kjøpe en noenlunde rimelig Leaf. Det blir nok tur til Autonova på Lørenskog, carwings, GPS kart og radio er lite vesentlig. Har løs Garmin gps med livstidstid oppdatering av kart og sette inn, FM radioen blir vel død for oss alle uansett om et par år.
Hva trenger jeg av kabler og kontakter?
Finnes det kabler hvor en kan justere ladestrøm ? På hytta har jeg god tid, men bare 10 A, hjemme kan jeg lade litt fortere.
Er det 6,6 kW ladere i SV og SL ? Bør jeg gå for SV eller SL fremfor S ?
Hengerfeste til sykler trenger jeg, tips ?
Vinterhjul på felg, hvor kjøpe de ?

BE

Alt dette er diskutert mange ganger på Leaf-forumet. Prøv med noen søk så finner du svar på alt sammen.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

TorC

Som BE skriver er alle disse tema behørig debattert. Utstyrsnivået du bør velge kommer helt an på dine behov og økonomi.

Når det gjelder ladekabler kommer det også litt an på din vurdering av verdien av ladetiden. En justerbar ladekabel gjør at du kan lade på opptil 3,3 kw, mens den kabelen som følger med bilen gir deg ca 2,2. Spørsmålet er hvor mye din fritid er verdt, og hvor ofte du det vil ha en betydning.  Jeg kjøpte 16 amp ladekladd for 3000,- før de justerbare var på markedet og den gang hurtigladere var sjeldne. Jeg vurderte at jeg gjerne ville betalt 100,- per time for å oppnå nesten 50% strøm. Da trengte jeg 30 timer hvor jeg faktisk ventet på å lade for å forsvare investeringen. Jeg har fortsatt ikke kommet i mål.

Det er ekstremt kjipt å vente på at bilen lader, men hvor mange timer bruker man egentlig på det er år? Hvor mange penger er det egentlig verdt å redusere fra 3 timer til 2 timer?

Jeg vil anbefale deg å avvente litt. Se litt an og se ditt behov.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA