Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felles Teslatur til Berlin 14-160615 mot påtvunget CCS

Startet av Havebigfun, onsdag 20. mai 2015, klokken 19:43

« forrige - neste »

Havebigfun

Jeg har tatt meg friheten å oversette en invitasjon fra det tyske teslaforumet
http://tff-forum.de/viewtopic.php?f=7&t=7134:

Bjørnen danser i Berlin
. Elektrobølgen ruller over byen!! 8)

http://www.konferenz-elektromobilitaet.de

15. og 16. Juni (15. med Angela Merkel) er det en stor konferanse rundt elektromobilitet. De tyske bilprodusenters forening (VDA) har desverre sterk innflytelse og er av den oppfattning av at 1.000.000 elektriske biler innen 2020 er urealistisk og at elbiler er uegnet for langdistansetransport.
Vi alle vet at - iallefall det siste- er tull.

WAVEn er i byen - ca 50 biler, som egentlig skulle ledsage konferansen ble for mye for VDA- antakelig var for mange Tesla med. Pga dette er Waven flyttet og starter i området foran Riksdagen fra  09.45 Uhr til en kongeetappe som ender i Sveits.

Hvis 10 Tesla betyr for mye fremskrittt for  VDA bør vi alle vise hva som er mulig.

En international "stjernekortesje" utgående fra "alle" land med Model S (eller Roadsteren) til Berlin med følgende programm:

Søndag 14.06. fra 18.00:
Deltakerne møter opp ved Tesla-servicecenteret i Berlin Schönefeld. Lademuligheter tilstede.
19.00 inviterer Tesla Tyskland til Barbeque på Teslas område. Tusen takk!
Overnatting på Hotel Meiniger, gangavstand fra Teslasenteret.

Montag, 15.06.2015, 08.00:
Frokost på Teslasenteret und avtale av dagsprogrammet. Utdeling av papirer.

09.00: Start fra teslasenteret til Riksdagen til WAVE-starten. Pressetermin og bilkortesje, Q+A.

TESLA-bilshow ved Riksdagen.
12.00: bytur Berlin Mitte, route i papirene.
14.30: Kortesjen ankommer ved konferansen (Berlin Congress Center bcc), om mulig ta kontakt med kansleren for å gi informasjon..
16.00: Kortesjen reiser tilbake til Teslasenteret Berlin Schönefeld.
17.30: Barbeque ved Teslasenteret - kontakt med presse og lobbyister. Open end.
For langdistansedeltakerne: ytterligere hotelovernatting til tirsdag.

Obs: dette er foreløpige planer. Detaljer kan endre seg. Muligens kommer WAVE deltakerne på søndag kveld til grillkvelden hos Tesla. Jeg er i samtaler med Louis Palmer.

Utfordringen: 100 Tesla til Berlin!!! Det krever organisasjonstruktur.

tre organisasjonspartnere :

Region Nord incl. Skandinavia: Martin Wrobel - telnr per pm
Region West incl. England, Benelux und Frankreich: Eco Carer, TFF
Region Süd incl. Italien, Österreich, Schweiz: Ultrasone, TFF

Vennligst ta kontakt over oss tre. Vennligst meld dere overi Facebook: "Tesla in Motion". Da ligger  eventet

Sentral samleplass for deltakerne er "Tesla in Motion" for alle deltakere også de internasjonale.

Tesla støtter aksjonen etter evne, eks treffpunkt, forsyninger, lading og pressekontakter.

Med denne internasjonale stjerneturen kan vi vise at elektromobilitet ikke er tull!!!

Vi, Martin Roland og jeg - Michael - gleder oss til dere.....

Havebigfun

Noen personlige kommentarer som ikke har noe direkte med invitasjonen å gjøre.
Den tyske bilindustrien gjør hva de kan for at å beskytte seg mot den konkurransen Tesla betyr på elbilfronten. Derfor frykter man at den europeiske CCS-standarten skal påtvinges Tesla med de konsekvenser det måtte ha.
Her er det snakk om en svær konferanse rundt elektromobilitet uten at man ser på hva Tesla har gjort eller prøver å ta hensyn til oss. Dette er en fin anledning for å dra til Berlin- det blir sannsynlig bra mediedekning og Berlin er en meget interessant by.
Selv om jeg oversatte invitasjonen har jeg ikke helt forstått hva som er tenkt nøyaktig mtp turen videre til Sveits. Det viktigste er antakelig at mange møter i Berlin for å vise at langdistansetransport funker.
Antaklig er det flere opsjoner. Når så mange Tesla skal samme vei må lading- selv med SC planlegges. Derfor er det meget viktig at de som drar melder seg slik at man kan planlegge- Jeg selv er ikke medlem av TFF men Andrewas som regelmessig poster der kan antakelig skaffe kontakt med den skandinaviaansvarlige.
Jeg selv kan desverre ikke- men svært fristende er det :)

Dag A.

Dette hadde vært kjempeartigt å fått med seg.

Dessverre så kommer familie over fra USA akkurat disse dagene, men dersom noen har god kontakt med Angela Merkel eller andre som har påvirkningskraft til å flytte dette en uke frem eller tilbake så er jeg med  8)
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

OlavEmil

Om nokon som ikkje kan stille vil låne meg Teslaen sin, stiller eg :) . Blir vel litt optimistisk å leggje ut på den turen med Kiaen...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Havebigfun

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 20. mai 2015, klokken 21:20
Om nokon som ikkje kan stille vil låne meg Teslaen sin, stiller eg :) . Blir vel litt optimistisk å leggje ut på den turen med Kiaen...
En norsk Soul i Berlin får sikkert vesentlig mere oppmerksomhet enn en TMS- det er bare å starte i tide og bruke fergeforbindelser for alt de er verdt. Det er bare å sette igang ;)

VigdisA

#5
Så langt jeg har lest og forstått er det en lov den tyske bilbransjen forsøker å få vedtatt i Tyskland som sier at alle nye offentlige ladepunkter skal ha CCS og type-2 uttak, og at øvrige ladeplugger ikke er lovlige. Det vil så vidt jeg skjønner bety at alle nye superladerpunkter etter at loven har inntrådt må ha støtte for disse også...
Det blir jo litt vanskelig i forhold til konseptet om forhåndsbetaling for lading også.

Wave er et slags elbilrace- http://www.wavetrophy.com/en/ og har et begrenset antall deltagere. Konferansen kansellerte tydeligvis møtet med disse, og de kjører dermed videre mot Sveits.
De på forumet omtalt her, vil derfor gjerne hente inn oss utlendinger som bevis på at elektromobiltet over lengre avstander er mulig med dagens løsninger.

For de av dere som er på facebook, skal det være mulig å melde seg på dette treffet i Berlin via "Tesla in Motion" (søk på dette navnet i søkefeltet på facebook, og det vil komme opp en bloggerside)
Jeg har bedt han som eier siden om å lage en oversettelse til Engelsk slik at også vi som ikke er så stø i Tysk(lenger) har muligheten til å få med oss detaljer i programmet og melde oss på.

Jeg tror dette kan være en ganske spennende sak å være med på. Vi får sjansen til å påvirke elbilpolitikken i Tyskland. - og så får man seg en fin tur der man kan treffe mange andre elbilister.
Tyskland er et veldig viktig land lademessig, da det ligger i midten av Europa
Dumt de ikke engang har invitert Tesla til denne konferansen- Tesla har jo brukt den "ubrukelige" type-2 standardpluggen til å lade sine biler med, og med en effekt 115W som overgår det man får gjennom den ikke fullt så utbredte CCS-pluggen som de nå vil tvinge alle til å bruke..

Supert at du fikk oversatt @havebigfun!
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

thilo

Sitat fra: VigdisA på torsdag 21. mai 2015, klokken 00:01
Så langt jeg har lest og forstått er det en lov den tyske bilbransjen forsøker å få vedtatt i Tyskland som sier at alle nye offentlige ladepunkter skal ha CEE og type-2 uttak, og at øvrige ladeplugger ikke er lovlige.

Ikke CEE, men CCS (combined charging system)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

VigdisA

Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

#8
Sitat fra: VigdisA på torsdag 21. mai 2015, klokken 00:01
Så langt jeg har lest og forstått er det en lov den tyske bilbransjen forsøker å få vedtatt i Tyskland som sier at alle nye offentlige ladepunkter skal ha CCS og type-2 uttak, og at øvrige ladeplugger ikke er lovlige. Det vil så vidt jeg skjønner bety at alle nye superladerpunkter etter at loven har inntrådt må ha støtte for disse også...
Det blir jo litt vanskelig i forhold til konseptet om forhåndsbetaling for lading også.


Som nevnt tidligere av andre, men også som jeg har lest i tysk presse, kommer ladenettverket til Tesla egentlig ikke under denne loven. Rent juridisk blir nettverket å se på som "lukket" da det bare er for tesla og det taes heller ingen avgift for ladingen. Samme som om at de skulle pålegge hvermannsen hvilken ladestasjon de fikk sette opp hjemme.
MEN, Fossilmafiaen er sterk i Doffenland og mann vet aldri. ADAC (ttyske NAF) har allerede sagt at de støtter forslaget, og de har stor innflytelse.
De kan naturligvis nekte tesla å bygge ut nye lokasjoner bare for å være jævlig. Drt kan ogjen omgåes om Tesla KJØPER tomt der de vil sette opp stasjonene, så da spørs det hva Elon Dusk vil gjøre, eller hva som blir gunstigst på sikt. Er redd for at "lille" tesla taper, men håper det ikke.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlavEmil

Dette høyrest jo heilt forkasteleg ut. Tyskland har det med å liggje og sperre heile Europa med gamaldagse molboløysingar!

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 20. mai 2015, klokken 22:35
En norsk Soul i Berlin får sikkert vesentlig mere oppmerksomhet enn en TMS- det er bare å starte i tide og bruke fergeforbindelser for alt de er verdt. Det er bare å sette igang ;)

Sant det. Nokon som har oversikt over ChaDeMoladarar mellom Kiel og Berlin? :P
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Sandvika

Ser ikke helt problemet? Er vel ikke værre enn at man i verste fall setter en enkel ccs lader med betalingsløsing i forbindelse med hver av SC'ene?

Krysser fingrene for CCS adapter etterhvert.

NegativeElectrode

#12
Dette kan ikke være i henhold til EUs måte å skape fri flyt av av varer og tjenester. Et slikt vedtak vil gjøre det vanskelig å bevege seg rundt i EU med elbil, om man "standardiserer" på en ladeteknologi med begrenset støtte. Inntill en teknologi peker seg ut (vel, noen mener vel at Tesla har den soleklart beste :) ) vil en påtvunget standardisering begrense mobiliteten for elbiler.

Tyskland er en sterk aktør i EU-systemet men jeg tviler på om de bare kan vedta noe slikt uten at det blir reaksjoner fra de andre landene.

Edit: mistanken om at Tysk bilindustri (kanskje med unntak av BMW) kun ser på elbiler som en virkemiddel for å innfri krav om utslipp fra sin modellportefølje er stigende, og at de håper å selge så få av dem som mulig.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sandvika på torsdag 21. mai 2015, klokken 07:32
Ser ikke helt problemet? Er vel ikke værre enn at man i verste fall setter en enkel ccs lader med betalingsløsing i forbindelse med hver av SC'ene?
Det er muligens ikke så enkelt. I hvert fall tidligere var det inne tekst om at alle kundene skulle likebehandles og muligens ville det være slik at hver eneste ladeplass måtte ha CCS. Likebehandlig er et problematisk punkt for Tesla så lenge de baserer seg på forhådsbetaling.

Jeg er ikke helt oppdatert på hva det faktisk står i forslaget nå, men jeg er ikke overbevist om at den ikke vil lage problemer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

"I am an in-house lawyer for a german energy provider and i did review the draft of the bill. The Tesla SC network is not publicly accessible because the SC network is a closed system which is intended only for charging the Model S. No electricity is sold or otherwise provided for third parties - which is the important part. The SC network would therefore not fall under the scope of that proposed bill. "

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/41141-German-bill-requires-CCS-and-L2-plugs-at-every-new-fast-charge-point/page15?p=911775&viewfull=1#post911775

Kan virke som Tesla ikke har noe problem, så lenge forslaget er formulert som det er nå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA