Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felles Teslatur til Berlin 14-160615 mot påtvunget CCS

Startet av Havebigfun, onsdag 20. mai 2015, klokken 19:43

« forrige - neste »

Muffinman

Høh, nå må du ikke ødelegge et utmerket påskudd til å ta seg en roadtrip  ;D

Espen Hugaas Andersen

For all del, ta turen. Det blir sikkert en fin opplevelse, og jo sterkere Tesla-fans markerer seg jo mindre sjanse er det for at Tyskland plutselig bestemmer seg for å stikke kjepper i hjulene til Tesla. Men alt er ikke helsvart. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Og det er jo naturligvis godt nytt. Blir uansett ingen tur for min del dessverre.

HelectriC

Hadde gjerne blitt med på dette, har bodd flere år i Berlin og liker altid å dra tilbake. Tidspunktet passer dessverre ikke denne gang:-(
For de som har anledning å ikke har vart i Berlin før(for andre som har vart der og da)= Kjør! :-)
ioniq 5

Havebigfun

Fire gode grunner til å dra:
1: vise Tesla frem - Fossilmafiaen (VDA) styrer oppinionen i en ikke bærekraftig retning. Tesla neglisjeres og får heller ikke plass på denne konferansen. Gjør Tesla synlig!!
2: knytte kontakter til det lille elbilmiljøet i Tyskland
3: opplevelser i den perfekte årstiden- midt i Juni er ofte skikkelig sommer men alt er frisk og vakkert...
4: BBQ x 2 betalt av Teslamotors 8)

CCS er muligens ikke så viktig men i denne sammenheng en anledning for våre tyske venner å gi ytrykk for sin misnøye med en forfeilet elbilpolitikk på fossilmafiaens premisser.

En ting til: i Tyskland er man fortsatt konge med en TMS- mye pos oppmerksomhet. De som har fått TMS i det siste har gått glipp av dette i moderlandet- virkelig verdt å oppleve dette ;)


nortrahof

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 21. mai 2015, klokken 07:48
Dette kan ikke være i henhold til EUs måte å skape fri flyt av av varer og tjenester. Et slikt vedtak vil gjøre det vanskelig å bevege seg rundt i EU med elbil, om man "standardiserer" på en ladeteknologi med begrenset støtte. Inntill en teknologi peker seg ut (vel, noen mener vel at Tesla har den soleklart beste :) ) vil en påtvunget standardisering begrense mobiliteten for elbiler.

Tyskland er en sterk aktør i EU-systemet men jeg tviler på om de bare kan vedta noe slikt uten at det blir reaksjoner fra de andre landene.

Edit: mistanken om at Tysk bilindustri (kanskje med unntak av BMW) kun ser på elbiler som en virkemiddel for å innfri krav om utslipp fra sin modellportefølje er stigende, og at de håper å selge så få av dem som mulig.

På elektrostandarder er Tyskland ofte "penneførende" i EU.
De har en leverandørindustri som de gjerne vil beskytte med å lage standarder. Amerikanske standarder og måten å gjøre ting på "over there" er ofte underkjent.
Når vi vet at Menneke som tysk firma står bak CCS-standarden, så vil Tyskland gjerne la dette være standard for hele Europa. Derved ekskluderer de først og fremst CHADEMO som japansk standard.

Det andre saken som i denne forbindelse må vurderes, er om Superladerne til Tesla er offentlige eller private ladere. - Er de som nå bare for Tesla må de betraktes som private. Da er det snakk om kun elsikkerhet for å godta andre standarder. Dette er sikkert allerede ordnet fra TM da Superladerne i Tyskland er driftsatt? - Det hadde nok ikke fått spenning om det elsikkerhetsmessig hadde vært noe å utsette på dem?

Jeg frykter derfor ikke for at det fortsatt blir utbygging av Superladere i EU - som private ladere. - Noe helt annet er ladere som er tilgjengelig for alle og kanskje subsidiert av samfunnet. - Slike ladere er det riktig å kreve en standard for. Da kan TMS ikke sies å være "full CCS" da de ikke kan hurtiglades på offentlige DC-ladere - men det er knapt nødvendig med et "eget" privat nett av Superladere. - Hvem betaler på nytt for noe som man egentlig har betalt for?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

fredag

Sitat fra: Øggen på torsdag 21. mai 2015, klokken 01:45
Som nevnt tidligere av andre, men også som jeg har lest i tysk presse, kommer ladenettverket til Tesla egentlig ikke under denne loven. Rent juridisk blir nettverket å se på som "lukket" da det bare er for tesla og det taes heller ingen avgift for ladingen. Samme som om at de skulle pålegge hvermannsen hvilken ladestasjon de fikk sette opp hjemme.
MEN, Fossilmafiaen er sterk i Doffenland og mann vet aldri. ADAC (ttyske NAF) har allerede sagt at de støtter forslaget, og de har stor innflytelse.
De kan naturligvis nekte tesla å bygge ut nye lokasjoner bare for å være jævlig. Drt kan ogjen omgåes om Tesla KJØPER tomt der de vil sette opp stasjonene, så da spørs det hva Elon Dusk vil gjøre, eller hva som blir gunstigst på sikt. Er redd for at "lille" tesla taper, men håper det ikke.

EU-direktivet er allerede vedtatt, og kommer til å gjelde i Tyskland uansett. Det hjelper lite å protestere mot Angela Merkel når EU-direktivet allerede er vedtatt i Strasbourg i fjor. Men det er selvfølgelig rom for mindre nasjonale forskjeller i hvordan medlemslandene utformer sin nasjonale lov.

Såvidt jeg har skjønt vil det bli umulig å få byggesøknad godkjent for ladestasjoner som ikke tilfredsstiller kravene.

Kanskje det holder at Tesla modifiserer superchargerne sine til å tilby både DC og AC på kabelen, slik at det er teoretisk mulig å lade 22kW AC på kabelen?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 21. mai 2015, klokken 08:01
"I am an in-house lawyer for a german energy provider and i did review the draft of the bill. The Tesla SC network is not publicly accessible because the SC network is a closed system which is intended only for charging the Model S. No electricity is sold or otherwise provided for third parties - which is the important part. The SC network would therefore not fall under the scope of that proposed bill. "

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/41141-German-bill-requires-CCS-and-L2-plugs-at-every-new-fast-charge-point/page15?p=911775&viewfull=1#post911775

Kan virke som Tesla ikke har noe problem, så lenge forslaget er formulert som det er nå.

EU-direktivet er ganske klart på dette punktet:

Sitat(26) A recharging or refuelling point accessible to the public may include, for example, privately owned recharging or refuelling points or devices accessible to the public through registration cards or fees, recharging or refuelling points of car-sharing schemes which allow access for third party users by means of subscription, or recharging or refuelling points in public parking. Recharging or refuelling points which allow private users physical access with an authorisation or a subscription should be considered to be recharging or refuelling points accessible to the public.

Jeg klarer ikke å tolke dette annerledes enn at direktivet også gjelder Teslas superchargere. Og at kravet gjelder for hvert eneste ladepunkt/ladestolpe.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Teslanewbie

Det er en årsak til at tesla har bygget ut alle ladepunktene  i Tyskland raskt . Dette berører ikke allerde utbygde SC men fremtidige ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

RaBalder

Hvis det er en EU-greie, så berører det vel snart flere land enn Tyskland?

Amoss

Sitat fra: fredag på torsdag 21. mai 2015, klokken 18:01
Sitat(26) A recharging or refuelling point accessible to the public may include, for example, privately owned recharging or refuelling points or devices accessible to the public through registration cards or fees, recharging or refuelling points of car-sharing schemes which allow access for third party users by means of subscription, or recharging or refuelling points in public parking. Recharging or refuelling points which allow private users physical access with an authorisation or a subscription should be considered to be recharging or refuelling points accessible to the public.

Jeg klarer ikke å tolke dette annerledes enn at direktivet også gjelder Teslas superchargere. Og at kravet gjelder for hvert eneste ladepunkt/ladestolpe.

Er mye snakk om betaling eller abonnement. Dersom man definerer at det man har betalt for er hardware/software som tillater bilene å bruke protokollen for superladere, mens selve tjenesten "superlader" er gratis, så tror jeg de kan slippe unna de delene. (Jada, ikke en selvfølge at myndighetene "kjøper" den forklaringen.) Den vanskeligste delen slik jeg ser det er "... or recharging or refuelling points in public parking".

Men det kan kanskje løses for fremtidige superladere med å sette gjerde rundt, og skilte med "Reservert biler av merke Tesla"? Fortsatt ingen betaling eller abonnement for å få tilgang, men det er ikke lengre "public parking". Eller holder det rett og slett med skilt "Parkering forbudt. Lading av Tesla tillatt"?
Model S 85D

pagal

#26
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 21. mai 2015, klokken 06:37
Dette høyrest jo heilt forkasteleg ut. Tyskland har det med å liggje og sperre heile Europa med gamaldagse molboløysingar!

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 20. mai 2015, klokken 22:35
En norsk Soul i Berlin får sikkert vesentlig mere oppmerksomhet enn en TMS- det er bare å starte i tide og bruke fergeforbindelser for alt de er verdt. Det er bare å sette igang ;)

Sant det. Nokon som har oversikt over ChaDeMoladarar mellom Kiel og Berlin? :P
Kiel: Olympic Auto Klausdorfer Straße, Schwentinental. kostenlos 1 x CHAdeMO - 50 kW
Lübeck: Auto Algie - Peugeot Sophie-Germain-Straße 1 in Lübeck. Stecker: 1 x CHAdeMO - 20 kW
Wismar: Autohaus Algie Rüggower Weg 15 in Wismar. Stecker: 1 x CHAdeMO - 20 kW
Greifswald: Freizeitbad Pappelallee 3 in Greifswald. Stecker: 1 x CHAdeMO - 44 kW, 1 x Typ 2 43 kW, 1 x Typ 2 22 kW
Berlin: Autohaus Wegener Oranienburger Straße, Berlin. kostenlos 1 x CHAdeMO - 44 kW
Det er 201km fra Greifswald til Berlin. Men det er muligheter for AC langs ruten.
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/

Allgemeine Hinweise

Es handelt sich um eine mobile CHAdeMO Ladestation, die innerhalb der Autohäuser Algie ständig den Standort wechseln kann.zwischen Lübeck, Wismar und Rostock, daher vorher in jedem Fall anrufen!
Early CHAdeMO adapter Jæren

fredag

Sitat fra: Amoss på torsdag 21. mai 2015, klokken 23:58
Sitat fra: fredag på torsdag 21. mai 2015, klokken 18:01
Sitat(26) A recharging or refuelling point accessible to the public may include, for example, privately owned recharging or refuelling points or devices accessible to the public through registration cards or fees, recharging or refuelling points of car-sharing schemes which allow access for third party users by means of subscription, or recharging or refuelling points in public parking. Recharging or refuelling points which allow private users physical access with an authorisation or a subscription should be considered to be recharging or refuelling points accessible to the public.

Jeg klarer ikke å tolke dette annerledes enn at direktivet også gjelder Teslas superchargere. Og at kravet gjelder for hvert eneste ladepunkt/ladestolpe.

Er mye snakk om betaling eller abonnement. Dersom man definerer at det man har betalt for er hardware/software som tillater bilene å bruke protokollen for superladere, mens selve tjenesten "superlader" er gratis, så tror jeg de kan slippe unna de delene. (Jada, ikke en selvfølge at myndighetene "kjøper" den forklaringen.) Den vanskeligste delen slik jeg ser det er "... or recharging or refuelling points in public parking".

Men det kan kanskje løses for fremtidige superladere med å sette gjerde rundt, og skilte med "Reservert biler av merke Tesla"? Fortsatt ingen betaling eller abonnement for å få tilgang, men det er ikke lengre "public parking". Eller holder det rett og slett med skilt "Parkering forbudt. Lading av Tesla tillatt"?

Jeg tror ikke det vil holde.

Superchargerne fungerer slik at bilen utfører digital kommunikasjon med superchargerne, hvor bla VIN-nr utveksles, slik at superchargeren kan kontrollere at bilen har tilgang til å lade. Det er liten tvil om at dette dreier som en autorisasjonskontroll.

Når vi i tillegg vet at 60kW Model S biler kan kjøpe seg tilgang til supercharger-nettet, så dreier dette seg om salg av abonnement.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Andrewas

Abonnement? Kanskje. Men vanlig definisjon av et abonnement er å få en tjeneste over tid og så betale periodisk. Her er det snakk om 1 forhåndsbetaling og deretter evig levering av tjenesten. Er det da et abonnement?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Tuxedo

Sitat fra: Andrewas på fredag 22. mai 2015, klokken 14:30
Abonnement? Kanskje. Men vanlig definisjon av et abonnement er å få en tjeneste over tid og så betale periodisk. Her er det snakk om 1 forhåndsbetaling og deretter evig levering av tjenesten. Er det da et abonnement?
Livstidsabonnement.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA