Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjører nå Thinken på 100A

Startet av elektrolux, onsdag 28. oktober 2009, klokken 23:21

« forrige - neste »

elektrolux

Etter tips fra Arne Magnus, er nå hvit ledning mellom BMS og motorstyring på Thinken kuttet og jeg kjører dermed permanent på redusert effekt.

Grunnen til at jeg gikk til dette nokså udramatiske skrittet var at far min skulle låne bilen i 3 uker, og jeg ville sikre meg mot batterihavari.

Ulempene er:

- Redusert aks og toppfart på ca 75-80 km / t. Reduksjonen er ikke verre enn at bilen fremdeles følger normal trafikk her i Stavanger.

- Bilen stopper etter en viss tid / distanse, og må startes på nytt. Dette er nok en funksjon av at motorstyring tror batteriene er nesten tomme, og stopper for å beskytte disse. Stoppen skjer etter ca 5 km, som er lengre enn vår normale kjøretur. Dermed et minimalt problem.

Fordelene er:

- Himmel for batteriene som selv med varmeapparatet på full pinne ikke ser mer enn 130A strømtrekk.
- Mer behagelig kjøring. Ikke så "brutal" aks som vanlig
- Lengre rekkevidde
- Utlånsvennlig bil.

Faktisk så er der ingen problemer med bakkestart. Der er mer enn nok moment i lave hastigheter til at bilen klarer alle bakkene her i Stavanger. Lange bratte bakker forseres riktignok i max 45 km/timen

Når tiden tillater det vil ledningen bli koblet enten via en pulsbreddegenerator for trinnløs variabel max strømuttak, eller enkel bryter for manuell innkobling av sparemodus.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

#1
Smart! Kanskje man kunne brukt nøkkelbryter fra Corvette ZR1; der må nøkkelen vris om for å kunne bruke 2 innsugningsventiler pr sylinder.

Da jeg tidligere kjørte batteriet helt tomt (har sluttet med det nå) merket jeg en grense på maks 30 km/t og jeg måtte ta fart for å komme over fartshumper.

Edit: Etter en del kjøring med nikometeret har jeg kommet fram til at denne hastigheten i motbakken der jeg kjører sammen faller med 100A strømtrekk og lav batterispenning. Grensen er ganske sikkert som Elektrolux skriver 100A og bestemmes ikke av hastigheten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

En skjult bryter ville har vært veldig nyttig.
Det er flere ting man kan gjøre med BMS uten å omprogrammere. Endring av signaler er ikke så vanskelig. Terje Lied tilbyr en tilpassning til sine kunder, men jeg har glemt var det var for noe. Skal tenke litt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. oktober 2009, klokken 23:21
Etter tips fra Arne Magnus, er nå hvit ledning mellom BMS og motorstyring på Thinken kuttet og jeg kjører dermed permanent på redusert effekt.
Sitat fra: El rayo på torsdag 29. oktober 2009, klokken 17:52
Skal kikke litt på koblingsskjemaet.
Jeg finner 5 hvite ledninger inn/ut fra motorstyringen på koblingsskjemat. Det gjelder å finne den rette. Har ikke laget oversikt over BMS enda. Jeg regner med å bruke André sin BMS sammen med LiFePO4 batteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#4
Sitat fra: Ken på torsdag 29. oktober 2009, klokken 19:52
Terje Lied tilbyr en tilpassning
Jobber han med Th!nk? Trodde han bare jobbet med Citroen.

Edit: jeg mente Renault :-[
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Han tar service på Think i alle fall. Elvis i Bergen f.eks
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Terje har spesialisert seg på Renault Clio.

Think og særlig PSA blir kveldskos i den sammenhengen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

#7
Sitat fra: elektrolux på fredag 30. oktober 2009, klokken 08:44
Terje har spesialisert seg på Renault Clio.

Think og særlig PSA blir kveldskos i den sammenhengen.
Tja. Nå har jeg anskaffet meg en Clio slik at jeg får oversikt over den bilen også. Klart at der finnes noen utfordringer, men om de er flere enn på en PSA bil vet jeg sannelig ikke. Clio er en kvikkere bil enn PSA. Mer lik på en Think i så måte. Den tillater et strømtrekk tilsvarende det Think har. Jeg har nå målt på batteriene som har vært i denne. De er fra 1997 og måler langt over 100Ah og de har en recond på under 10Ah. Jeg kan ut fra dette ikke se at det er farlig med større stømtrekk enn 100A. At PSA sliter med brent kommutator og børster ved stort strømtrekk er jo en annen sak. Om det er slik at Clio har mer baterihavari enn PSA vet jeg ikke. En annen kjekk ting med Clio er at jeg ikke trenger å gå under bilen for å skifte en ødelagt blokk. Bare å skru ut noen skruer så har jeg dem der alle sammen. Ut med den som er ødelagt og vips er du ferdig.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Til dels enig med deg at batteriene godt tåler mer enn 100A trekk. Spesielt når en ser hva Think trekker ut av blokkene.

Likevel ryker blokker på biler som peiser på opp tunellene her på vestlandet.

Tror derfor max kontinuerlig strømuttak er under 200A et sted.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. oktober 2009, klokken 22:17
Tror derfor max kontinuerlig strømuttak er under 200A et sted.

Det er nok ingen elbil som har et konstant strømuttak på 200A. Ved å holde 90 på flat mark er man under 50A. Det er i accelerasjon og i bakker strømuttaket blir stort. Hvor lenge skal man kjøre på 200A for at man skal regne det som permanent? Min Clio gir 265A opp bakkene om jeg skal holde farten oppe. Problemet er slik jeg ser det hvordan man kjører opp lengre bakker. Undervannstuneller er dermed farlige greier for de er ofte meget bratte og lange. Vi har heldigvis kun en slik her i Kristiansand, men jeg tror nesten ikke du kommer opp den med bare 100A (i hvertfall ikke uten å ha en kilomter lang kø med irriterte bilister bak deg). Min bil har en funkjon som beregner forbrukt Ah på siste kjørte mil. Dette er lettt å få til å gå helt fra 5 til 14Ah/mil avhengig av hvor og hvordan jeg kjører.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

100A tilsvarer ca 35 km/t opp tunellene. 200A gir vel ca 45 km/t. Tror ikke irritasjonen til bilistene bak blir mindre av at folk kjører på 200A.

Antakelig er det varmgang som tar blokkene under slik kjøring, så kanskje en tempsensor tilkoblet Robometeret, og en blokk hadde vært interresant. Alarm trinn 1 ved 45C, og full alarm ved 60 grader. Robometeret er forberedt for opp til 4 tempsensorer.

En god plass å sette tempsensoren er direkte på en av polene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

#11
"En god plass å sette tempsensoren er direkte på en av polene".

Det er en god ide`. Blir vanskelig ellers å måler i cellene. Overgang til polene er et svakt punkt. Med Think har man også lokk på poler.
Pluto. har Clio 3 fas motor?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på lørdag 31. oktober 2009, klokken 13:24
... så kanskje en tempsensor tilkoblet Robometeret, og en blokk hadde vært interresant.
God ide, men de blir vel ikke så varme. Think og Clio har jo tempsensorer som måler temperaturen i blokkene (ikke på kjølevannet som i PSA).  Dersom det ikke er noe feil med kjølingen har bilene som regel ikke noe tid over 45grader. Think lagrer antall minutter i temperaturintervallene så det er lett å se i loggen. Dersom Robometeret er tilpasset disse tempsensorene kan man jo bare bruke de som allerede er der. Uansett tenker jeg at det er interessant å få det frem på et display.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Sitat fra: Ken på lørdag 31. oktober 2009, klokken 14:28
Pluto. har Clio 3 fas motor?

Nei det er ikke 3 fas. Det er en vanlig børstemotor som på PSA, men litt mer kraftig bygd. Den brenner derfor ikke kommutator og børster slik som PSA sin. Den har en toppeffekt på 21kW. Kjølt slik som på PSA med vifte.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

#14
Sitat fra: elektrolux på fredag 30. oktober 2009, klokken 22:17
Tror derfor max kontinuerlig strømuttak er under 200A et sted.
Ifølge Safts egne data (er visst ikke oppdatert på mange år) er maks kontinuerlig strømtrekk 200A. De skal tåle 500A i 10 sekunder. Hvor lenge de tåler 201A eller 230A kan vi bare gjette på.

Edit: rettet feil i kontinuerlig strømtrekk
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA