Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker å kjøpe Think (delebil)

Startet av abeabe, mandag 18. mai 2015, klokken 15:21

« forrige - neste »

abeabe

Er interessert i å kjøpe Think delebil. Vi trenger i utgangspunktet "kun" motor og batteri. Fordel om batterier er så nær 100% som mulig, men noen defekte celler kan vi også leve med. Vi ser helst etter eldre type med blybatterier. Målet er å sette motor og batterier i en båt! :)

Ta gjerne kontakt med tilbud!

Elmo

#1
Sitat fra: abeabe på mandag 18. mai 2015, klokken 15:21
Vi ser helst etter eldre type med blybatterier.

Think "Classic" har NiCd batterier, ikke bly (utenom evt. noen ekstremt få prototypene).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Foreslår at du ser etter et rimelig Leaf batteri da disse må være de gunstigst prisede batteriene på markedet i dag.

Think motorer er paradoksalt nok omtrent verdiløse grunnet høy kvalitet. Siden de er så driftsikre er det liten eller ingen etterspørsel etter dem. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynvingen

Kontakt en av de største bilopphuggeriene og spør etter skrotede Leaf'er, det er som det påpekes her billige batteripakker som selges helt ned mot 7-8000,- Har de det ikke inne finnes det ventelister.

Bilopphuggerne må betale for skroting av batterier som spesialavfall, så de er nok ganske villige til å hjelpe deg.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ben

abeabe, hvis du ønsker å bruke Think-deler i båt må du trolig regne med litt knoting. Jeg driver nå med akkurat det. Det ser ut til at jeg har løst utfordringen med å få til den mekaniske kraftoverføring fra motor til propellaksling (ta gjerne kontakt hvis du trenger tips), mens omprogrammering av motorkontroller ikke er i boks enda: jeg har knotet med dette i et halvt år uten hell...(men det ser ut til at Electrolux kan hjelpe meg med omprogrammering da han har riktig utstyr..)

abeabe

Hei igjen, takker for tilbakemeldinger. Vi kjøper kanskje en Think i dag og starter arbeidet med å demontere bilen. Vi kommer da til å opprette en tråd på egnet sted her på forumet.

@Ben - vi tar gjerne imot tips og råd fra deg som har erfaring og holder på med dette nå! Mulig vi snakker med Caspar også for en motor nummer 2. :)

Ben

Ang kraftoverføring: jeg fant ut at spineakslen som skal inn i motoren ikke er av standard utforming.det stod dermed å få laget en ,eller bruke den fra girkassa.har gått for det siste.
På denne akselen sitter den en"sylinder" med drev. Har planlagt å bruke denne sammen med akselen. (Skal prøve å få lagt ved et bilde senere)
Sylinderen er på 30mm på motsatt ende av motor. Har avtalt at mek vgs verksted skal dreie ned drevet til 30mm for få litt mer lengde for aksling kobling. Har kjøpt denne akslingkoblingen:http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-1pc-Curved-Jaw-Type-Flexible-Couling-D65-L90-stepper-motor-servo-motor-coupling/1925157810.html
Tenker da direkte til propellaksling. Har dermed kjøpt lager som kan ta thrust begge veier, i lagerhus, fra disse: http://m.bdhjhz.webportal.cc/en/index.jsp
(Det har vært vanskelig å få tak i et slikt lager). De lagde også shaft sleeve slik at den kan brukes på min 32mm propellaksling. Jeg må modifisere huset litt + kjøpe shaft collars, men fornøyd med å få tak i et slikt lager!
I mitt prosjekt bør det greit med direkte kobling på proppellaksling (ikke utveksling) selv om turtallet blir svært lavt (4-500rpm).I værste fall bytter jeg propell...
Fordel med lavt turtall er at da får motoren arbeide med belastning over 50% - og dermed, slik jeg har forstått det, er virkningsgraden på trefasemotorer god.. Ved høyere effektbehov (legge til etc)' ser jeg for meg at økt motorturtall (feks 1500rpm) gir meg det jeg trenger av effekt (ca 17kW)
Båten min er på 27 fot og 3,5tonn
Når det gjelder omprogrammering av motorkontroller har jeg ike klart dette enda, men kan jo fortelle deg det jeg har lært. Men da tror jeg vi får ta det på telefon ellers får jeg krampe i fingrene;-)

Ben


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA