Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"charge cable fault" på superlader (nå har UMC'n klikka også!)

Startet av MyMuffin, søndag 17. mai 2015, klokken 00:07

« forrige - neste »

RaBalder

Sitat fra: Eip på tirsdag 19. mai 2015, klokken 07:41
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. mai 2015, klokken 20:40
Sitat fra: Eip på mandag 18. mai 2015, klokken 19:02
Så kan det virke som at det er grusomt å kjøre en omvei på 4-5 mil får å nå nærmeste sc. For ikke å snakke om gardeomen ikke har egen SC.... Vi oppe i nord hadde vært storfornøyd hvis vi hadde hatt rekkevidde nnok til å nå en sc

Stort sett er det vel snakk om 6-7 mils omvei for min del, og det gjør at SCene ofte mister sin verdi for min del ihvertfall da det er raskere å kjøre korteste vei og lade på 22kW isteden. Men det forutsetter selvsagt et godt utbygd nett av 22kW ladestasjoner ;)

Har 11kw i garagen i Alta du er velkommen der.
Skal begynne å pendle Alta - Kirkenes i sommer med MC/BIL , og i den forstand prøve å finne noen egnende ladeplasser. TOCN kommer med lader på Skadi nå i sommer.

Supert, da er det håp for en tur til Kirkenes i sommer  :)

Håper du deler dine erfaringer på strekket.

MyMuffin

Legger ved en liten oppdatering til denne tråden.

Har den siste uken kun ladet med UMC hjemme og har i bunn og grunn greid meg.
Men, i kveld så begynte min UMC å slå ut sikringen hjemme. Prøvd flere kurser.

Plugger den i stikkontakten (schuko) eller mitt faste blå adapter og UMC'n lyser grønt. så fort jeg har plugget den i bilen så slår den ut kursen.

Ringer selvfølgelig tesla, men de eneste alternativene jeg har er å vente til tirsdag (da servicesenter åpner) eller reise til Lier å "forsøke" meg på type 2 lading (og dermed bruke mange timer på 11kw lading, hvis det i det hele tatt fungerer!).

Finnes noen snille sjeler i Nedre Eiker med en ekstra UMC jeg kan låne?

Huff, denne lade problematikken tar ingen ende!






2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

BMW850

Prøv å koble fra UMC i begge ender, lukk ladeluke og trykk på bremsepedal. Da resetter du ladesystemet etter f.eks. ett sikringsbrudd.

Edi: Nå ser jeg at det sannsynligvis ikke er bilen men kursen som har ett problem men det skader ikke å prøve...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

sturle

Sitat fra: MyMuffin på lørdag 23. mai 2015, klokken 22:18
Plugger den i stikkontakten (schuko) eller mitt faste blå adapter og UMC'n lyser grønt. så fort jeg har plugget den i bilen så slår den ut kursen.
Skjer det sjølv om du skrur ladestraumen heilt ned til 5 A?

Espen Hugaas Andersen

Høres ut som det er bilen. Det ville ikke overraske meg om du må bytte High Voltage Junction Box, laderen, eller noe av kablingen. Jeg ville prøvd Type 2. Hvis det ikke fungerer så er det nok ingenting som vil hjelpe, annet enn å få bilen på verksted.

(En ting du kan sjekke er om det er forurensing i pluggen. Metallspon e.l. i pluggen kan virkelig skape problemer.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MyMuffin

Sitat fra: sturle på søndag 24. mai 2015, klokken 13:07
Sitat fra: MyMuffin på lørdag 23. mai 2015, klokken 22:18
Plugger den i stikkontakten (schuko) eller mitt faste blå adapter og UMC'n lyser grønt. så fort jeg har plugget den i bilen så slår den ut kursen.
Skjer det sjølv om du skrur ladestraumen heilt ned til 5 A?

bilen begynner ikke selve lade prosessen. da jeg har hatt den innstilt til å starte lading senere.

skal sjekke for forurensing på pluggen.

har som nevnt prøvd flere kurser, sikringen blir slått ut så fort jeg plugger umc i bilen.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

MyMuffin

#21
da har jeg prøvd litt av hvert, jeg har til og med vært på liertoppen og forsøkt type 2, dette fungerte heller ikke.

endelig hjemme ned 15% igjen.

fun fun holidays!

Etter en samtale med Tesla support så blir bilen min nå hentet, mest sannsynlig av NAF og jeg får lånebil.
Blir spennende å se hvor lang tid de bruker å på å fikse bilen.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

cairnz

Tips for å unngå ladeproblemer: Ikke ha "muffin" i brukernavn på forum. Da er du dømt.. :]
Elbilist


MyMuffin

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

MyMuffin

Oppdaterer denne tråden litt:

Bilen ble fikset etter 4 dager (2 virkedager).
Feilen lå utrolig nok i frontkameraet, så denne ble byttet med en nyere versjon.
Fikk forklart at denne fungerer som en del av "nervesystemet" til bilen, og hadde denne feil så kunne bilen oppføre seg rart. I mitt tilfelle var det jo at bilen ikke ville lade og slo ut sikringen hjemme.

Merkelig nok så ladet bilen helt fint når jeg fikk den igjen.
Superlading er fortsatt defekt, og har time neste uke for dette.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

MyMuffin

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 03. juni 2015, klokken 08:49
Oppdaterer denne tråden litt:

Bilen ble fikset etter 4 dager (2 virkedager).
Feilen lå utrolig nok i frontkameraet, så denne ble byttet med en nyere versjon.
Fikk forklart at denne fungerer som en del av "nervesystemet" til bilen, og hadde denne feil så kunne bilen oppføre seg rart. I mitt tilfelle var det jo at bilen ikke ville lade og slo ut sikringen hjemme.

Merkelig nok så ladet bilen helt fint når jeg fikk den igjen.
Superlading er fortsatt defekt, og har time neste uke for dette.

Legger til siste oppdatering på dette.
Bilen begynte å kødde igjen med ladingen ett par dager etter at frontkameraet ble byttet.
Det ble således en ny dans med leiebil.
Denne gangen ble bilens innebygde lader byttet og siden har alt fungert helt tipp topp :)

Kudos til selgeren hos Tesla som bisto meg da dette skjedde på en lørdag (kun salgsavdeling åpent).

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Espen Hugaas Andersen

Syns det var rart at det skulle være frontkameraet. Men så klart er ingenting umulig.

Du får se om feilen kommer tilbake. Hvis de tok feil sist kan de ta feil denne gangen også. Det kan f.eks være en litt varierende kortslutning i kablene, og når de har byttet laderen har de fått vridd kabelene litt annerledes slik at kortslutningen er midlertidig borte. Jeg har jobbet litt med lignende feilsøking, og det er lett å bli lurt. Man er aldri helt sikker på at man har fjernet feilen før man kan peke på et sted der isolasjonene er slitt bort, e.l.

Men forhåpentligvis var det laderen. Det var jo en av mine hovedmistenkte, i hvert fall. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA