Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"charge cable fault" på superlader (nå har UMC'n klikka også!)

Startet av MyMuffin, søndag 17. mai 2015, klokken 00:07

« forrige - neste »

MyMuffin

da har jeg fått min første store utfordring med min model s.
har hatt den siden november og har superladet på 5-6 forskjellige superladere uten problem.

Men her om dagen fikk jeg meg en stor utfordring da superladern pent og pyntelig ga meg feilbeskjeden "charge cable fault".
dette var dessuten på langtur med jobben.

har prøvd utallige "fixes" inkl. restart av begge skjermer. men ingenting hjelper.

har vært på 3 forskjellige SC så det er ingen tvil at det er bilen som tøyser.

tesla drammen skal se på saken, de skulle hive seg rundt for å finne en ledig snarest, men det ble jaggu meg først om 4 uker.
Så den hele neste måneden er jeg stuck i nærområdet og må belage meg kollektivt/byttelåne bil om jeg skal på lengre turer.

har noen erfart lignende?
bilen lader fint med Umc i garasjen, har også prøvd type 2 som også fungerer fint.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

RaBalder

Er vel ulike kontaktorer som slår til i forhold til ladekontakten om det er vekselstrøm eller likestrøm som kobles til.

Sansynligvis har du en feil i bilen som påvirker kretsløpet for likestrømslading. Dvs supercharger og eventuelt via chademo-adapter.
Samtidig som vekselstrømslading er feilfri.


Jeg synes det er forferdelig synd at ikke Tesla har tid til å se på slike ting litt hurtigere. Burde vært dager istedenfor å vente en måned.

  • Det er greit at bilen fremdeles kan brukes (med ac-lading), men den kan ikke brukes som tiltenkt.
  • Har man behov for superlader på langtur til daglig eller ofte, så har man plutselig ikke noen bil som er anvendelig til den oppgaven. Det ligner jo mer på en driftstans  :-[



Muffinman

Ja, dette burde de prioritere å få rettet øyeblikkelig om trådstarter sin bruk blir begrenset av denne mangelen. En slik feil må komme foran trekk fra trekantvindu, dugg i lykter osv.

Ebbe

Krev lånebil om du trenger det! Meget dårlig av Tesla å ikke gjøre det direkte! Jeg ville vel ha ringt 23960285 som er bemannet 24 timer og sagt fra om at bilen ikke fungerer med SC og at du er avhengig av dette i din bruk! Tror de raskt ordner deg en annen bil pluss mye tidligere hjelp med din bil, dette er i alle fall min erfaring! Lykke til og gratulerer med dagen!
P39240

Philip Marlowe

Kanskje det vil være en ide å kjøre til en SC, og derfra ringe til Tesla og si at du ikke har strøm til å komme hjem? Da må de jo hente bilen din og samtidig gi deg en lånebil.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Hyperstress

Samme problem jeg hadde i påsken dette. Så er du like heldig som meg så blir det 5-6 uker inne til reparasjon. (De beklaget at det tok så lang tid "å finne feilen".  ::) )
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Regner med de gåseøynene egentlig betyr at de brukte tiden til å "finne bilen".

MyMuffin

Sitat fra: Ebbe på søndag 17. mai 2015, klokken 20:14
Krev lånebil om du trenger det! Meget dårlig av Tesla å ikke gjøre det direkte! Jeg ville vel ha ringt 23960285 som er bemannet 24 timer og sagt fra om at bilen ikke fungerer med SC og at du er avhengig av dette i din bruk! Tror de raskt ordner deg en annen bil pluss mye tidligere hjelp med din bil, dette er i alle fall min erfaring! Lykke til og gratulerer med dagen!

vil først of fremst gi kudos til tesla som jeg ringte ved SC, de var veldig behjelpelige i finne ett annen semi lader i nærområdet, samt nevnte de muligheten om lånebil skulle alt gå drit. Jeg klarte meg heldigvis, men jeg ser jo nå at jeg før eller siden kommer til å få større utfordringer.

Sitat fra: Hyperstress på søndag 17. mai 2015, klokken 21:30
Samme problem jeg hadde i påsken dette. Så er du like heldig som meg så blir det 5-6 uker inne til reparasjon. (De beklaget at det tok så lang tid "å finne feilen".  ::) )

grøss! Forstår jeg deg rett i at bilen var "inne" hos tesla i over en måned mens du hadde lånebil? eller fikset de dette på dagen da du hadde time,men det tok 5-6 uker til du fikk time?

Det er helt utrolig hvor mye SC betyr for min del, uten denne muligheten hadde jeg ikke kjøpt bilen. I morgen skal jeg i utgangspunktet fra Nedre eiker til Oslo så fra Oslo til Notodden og tilbake igjen til Nedre Eiker.  Da snakker vi bristepunktet for hva min 60 kwh klarer. Og jeg ser meg nå nødt til å kansellere turen til Notodden.

Dette er heldigvis ingen livsviktige avtaler, men det tar litt av nattesøvnen når bilen er blitt så "handikappet".

En liten tur innom Lier SC på vei hjem fra Oslo hadde gjort hele turen bekymringsløs


2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Eip

Sitat fra: MyMuffin på søndag 17. mai 2015, klokken 23:28
Sitat fra: Ebbe på søndag 17. mai 2015, klokken 20:14
Krev lånebil om du trenger det! Meget dårlig av Tesla å ikke gjøre det direkte! Jeg ville vel ha ringt 23960285 som er bemannet 24 timer og sagt fra om at bilen ikke fungerer med SC og at du er avhengig av dette i din bruk! Tror de raskt ordner deg en annen bil pluss mye tidligere hjelp med din bil, dette er i alle fall min erfaring! Lykke til og gratulerer med dagen!

vil først of fremst gi kudos til tesla som jeg ringte ved SC, de var veldig behjelpelige i finne ett annen semi lader i nærområdet, samt nevnte de muligheten om lånebil skulle alt gå drit. Jeg klarte meg heldigvis, men jeg ser jo nå at jeg før eller siden kommer til å få større utfordringer.

Sitat fra: Hyperstress på søndag 17. mai 2015, klokken 21:30
Samme problem jeg hadde i påsken dette. Så er du like heldig som meg så blir det 5-6 uker inne til reparasjon. (De beklaget at det tok så lang tid "å finne feilen".  ::) )

grøss! Forstår jeg deg rett i at bilen var "inne" hos tesla i over en måned mens du hadde lånebil? eller fikset de dette på dagen da du hadde time,men det tok 5-6 uker til du fikk time?

Det er helt utrolig hvor mye SC betyr for min del, uten denne muligheten hadde jeg ikke kjøpt bilen. I morgen skal jeg i utgangspunktet fra Nedre eiker til Oslo så fra Oslo til Notodden og tilbake igjen til Nedre Eiker.  Da snakker vi bristepunktet for hva min 60 kwh klarer. Og jeg ser meg nå nødt til å kansellere turen til Notodden.

Dette er heldigvis ingen livsviktige avtaler, men det tar litt av nattesøvnen når bilen er blitt så "handikappet".

En liten tur innom Lier SC på vei hjem fra Oslo hadde gjort hele turen bekymringsløs

Dette må da være helt grusomt.
Her oppe i finnmark når vi ikke en eneste superlader
VIN: 509XX PD

Muffinman

Og da har du neppe et bruksmønster som er avhengig av superlader, og kunne fint ventet på å få ordnet en slik feil. For andre brukere som er avhengig av superladerfunksjonalitet for å kunne bruke bilen stiller det seg annerledes.

Av og til blir jeg slått i bakken over hvor liten evne enkelte har til å forstå at folk har ulike behov.

Eip

Sitat fra: Muffinman på mandag 18. mai 2015, klokken 12:45
Og da har du neppe et bruksmønster som er avhengig av superlader, og kunne fint ventet på å få ordnet en slik feil. For andre brukere som er avhengig av superladerfunksjonalitet for å kunne bruke bilen stiller det seg annerledes.

Av og til blir jeg slått i bakken over hvor liten evne enkelte har til å forstå at folk har ulike behov.

Egentlig mest lei sytet over fulle superladere sørpå.
Så kan det virke som at det er grusomt å kjøre en omvei på 4-5 mil får å nå nærmeste sc. For ikke å snakke om gardeomen ikke har egen SC.... Vi oppe i nord hadde vært storfornøyd hvis vi hadde hatt rekkevidde nnok til å nå en sc
VIN: 509XX PD

RaBalder

Sitat fra: Eip på mandag 18. mai 2015, klokken 11:30
Sitat fra: MyMuffin på søndag 17. mai 2015, klokken 23:28
Sitat fra: Ebbe på søndag 17. mai 2015, klokken 20:14
Krev lånebil om du trenger det! Meget dårlig av Tesla å ikke gjøre det direkte! Jeg ville vel ha ringt 23960285 som er bemannet 24 timer og sagt fra om at bilen ikke fungerer med SC og at du er avhengig av dette i din bruk! Tror de raskt ordner deg en annen bil pluss mye tidligere hjelp med din bil, dette er i alle fall min erfaring! Lykke til og gratulerer med dagen!

vil først of fremst gi kudos til tesla som jeg ringte ved SC, de var veldig behjelpelige i finne ett annen semi lader i nærområdet, samt nevnte de muligheten om lånebil skulle alt gå drit. Jeg klarte meg heldigvis, men jeg ser jo nå at jeg før eller siden kommer til å få større utfordringer.

Sitat fra: Hyperstress på søndag 17. mai 2015, klokken 21:30
Samme problem jeg hadde i påsken dette. Så er du like heldig som meg så blir det 5-6 uker inne til reparasjon. (De beklaget at det tok så lang tid "å finne feilen".  ::) )

grøss! Forstår jeg deg rett i at bilen var "inne" hos tesla i over en måned mens du hadde lånebil? eller fikset de dette på dagen da du hadde time,men det tok 5-6 uker til du fikk time?

Det er helt utrolig hvor mye SC betyr for min del, uten denne muligheten hadde jeg ikke kjøpt bilen. I morgen skal jeg i utgangspunktet fra Nedre eiker til Oslo så fra Oslo til Notodden og tilbake igjen til Nedre Eiker.  Da snakker vi bristepunktet for hva min 60 kwh klarer. Og jeg ser meg nå nødt til å kansellere turen til Notodden.

Dette er heldigvis ingen livsviktige avtaler, men det tar litt av nattesøvnen når bilen er blitt så "handikappet".

En liten tur innom Lier SC på vei hjem fra Oslo hadde gjort hele turen bekymringsløs

Dette må da være helt grusomt.
Her oppe i finnmark når vi ikke en eneste superlader


  • Finnmark har ingen superlader.
  • Den som har kjøpt Tesla og bor der oppe vet at Finnmark ikke har noen superlader.
  • Den som har kjøpt Tesla, bor i Finnmark og vet der ikke finnes superlader må planlegge lading på annet vis.

Bor man derimot et sted der man har superladere på alle kanter, har kjøpt bilen fordi det finnes superladere på alle kanter og planlegger bruk av bilen i det daglige som inkluderer bruk av superlader også får en feil i bilen som gjør at superlading ikke funger.

Da er det for jævlig at det skal ta fire uker å få time på verksted for og få det ordnet. Tesla-eieren har turt å stole på TeslaMotors og dems produkt.

  • Produktet feiler, kan ikke lade på superlader
  • Og service-apparatet har ikke kapasitet til å håndtere feilen innen rimelig tid.

Jeg synes rimelig tid hadde vært et par arbeidsdagers venting på verkstedtime. Og deretter burde det ta maks en dag på verksted. Det er jo når bilen fungerer igjen som betyr noe, ikke når den leveres på verksted. Totalt under en uke.

* Nå risikerer han at det tar 4 uker før bilen kan leveres på verksted.

* Feilsøking på dette kan ikke ta mange "minutter" når dem får startet. Men ikke tro at dette skjer idet bilen leveres.

* Og neste tidstyv som kan rote det til er "deler må bestilles".

Av og til kan man jo treffe på komponenter som sjelden går istykker og slikt må bestilles og leveres. Men de vanlige tingene må det da være mulig å hente på et lager lokalt i løpet av 5 minutter, istedenfor at man altfor ofte får en ventetid på dager for deler.


Det er ikke god kundebehandlig av Tesla. Kunden settes i en vanskelig situasjon.
Det er heller ikke et effektivt service-apparat når avtalte verksted-besøk får forsinkelser pga. manglende deler i for mange tilfeller.

RaBalder

Sitat fra: Eip på mandag 18. mai 2015, klokken 19:02
Sitat fra: Muffinman på mandag 18. mai 2015, klokken 12:45
Og da har du neppe et bruksmønster som er avhengig av superlader, og kunne fint ventet på å få ordnet en slik feil. For andre brukere som er avhengig av superladerfunksjonalitet for å kunne bruke bilen stiller det seg annerledes.

Av og til blir jeg slått i bakken over hvor liten evne enkelte har til å forstå at folk har ulike behov.

Egentlig mest lei sytet over fulle superladere sørpå.
Så kan det virke som at det er grusomt å kjøre en omvei på 4-5 mil får å nå nærmeste sc. For ikke å snakke om gardeomen ikke har egen SC.... Vi oppe i nord hadde vært storfornøyd hvis vi hadde hatt rekkevidde nnok til å nå en sc

Jeg bor i Oslo og er også lei sytet over fulle superladere her  :(

Bruker selv ikke superladere annet enn når jeg skal på langtur. Og da starter jeg som regel ut fra Oslo med 90% på batteriet. Da kommer jeg meg fort 25-35mil avgårde før ladebehovet melder seg.
Men at andre bruker superladerne på andre måter enn meg, det har ikke jeg noen rett til å legge meg opp i  ::)  ???


Kjørte nordover til Bjerkvik i fjor sommer uten superlader nord for Dombås. Det fungerer det også.
Har egentlig kjørt veldig mange strekker hvor det ikke finnes Superlader og tatt til takke med annen lading.

I utgangspunktet er jeg fornøyd dersom jeg finner 22kW lader underveis. Den mener jeg duger fint. 7kW ble forferdelig treigt når man sitter å venter. Overnatter man, så fyller til og med en vanlig shuko opp noen km.

Håper det kommer opp noen 22kW punkter østover fra Alta i sommer. Da skal jeg jammen ta meg en tur til Finnmark  ;D  Har veldig lyst til å besøke Kirkenes, men foreløpig ser det tynt ut med ladepunkter øst for Alta.


Hvis Finnmarkingen venter på Superlader før han legger ut på langtur, så er det mulig det ikke blir noen langtur på en stund  ;)


jkirkebo

Sitat fra: Eip på mandag 18. mai 2015, klokken 19:02
Så kan det virke som at det er grusomt å kjøre en omvei på 4-5 mil får å nå nærmeste sc. For ikke å snakke om gardeomen ikke har egen SC.... Vi oppe i nord hadde vært storfornøyd hvis vi hadde hatt rekkevidde nnok til å nå en sc

Stort sett er det vel snakk om 6-7 mils omvei for min del, og det gjør at SCene ofte mister sin verdi for min del ihvertfall da det er raskere å kjøre korteste vei og lade på 22kW isteden. Men det forutsetter selvsagt et godt utbygd nett av 22kW ladestasjoner ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eip

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. mai 2015, klokken 20:40
Sitat fra: Eip på mandag 18. mai 2015, klokken 19:02
Så kan det virke som at det er grusomt å kjøre en omvei på 4-5 mil får å nå nærmeste sc. For ikke å snakke om gardeomen ikke har egen SC.... Vi oppe i nord hadde vært storfornøyd hvis vi hadde hatt rekkevidde nnok til å nå en sc

Stort sett er det vel snakk om 6-7 mils omvei for min del, og det gjør at SCene ofte mister sin verdi for min del ihvertfall da det er raskere å kjøre korteste vei og lade på 22kW isteden. Men det forutsetter selvsagt et godt utbygd nett av 22kW ladestasjoner ;)

Har 11kw i garagen i Alta du er velkommen der.
Skal begynne å pendle Alta - Kirkenes i sommer med MC/BIL , og i den forstand prøve å finne noen egnende ladeplasser. TOCN kommer med lader på Skadi nå i sommer.
VIN: 509XX PD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA