Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

nullmoms erstattes I 2018

Startet av pavithran.navaratnarajah, mandag 25. mai 2015, klokken 19:04

« forrige - neste »

pavithran.navaratnarajah

Herregud! Dette går bare ikke! Kapitalistene gjør det igjen! Ødelegger en fin ordning med å avvikle den og innføre en form for å pålegge avgifter på elbiler!

Nå vet jeg hva jeg skal stemme ved neste valg !

ladov

Dette er først og fremst en misunnelsesavgift rettet mot Tesla. Jeg er litt misunnelig selv også, skulle ønske jeg kunne rettferdiggjøre å kjøpe en Tesla... Men det blir fryktelig dumt å endre avgiftsregimet så du effektivt straffer det *ene* merket som har skikkelig rekkevidde på bilene sine!
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

E_S

Luksusavgiften ved førstegangsregistrering av bil ble avskaffet på midten av 90-tallet, får håpe den ikke snikinnføres igjen... Noen som husker? Det var enorme avgifter på flere hundre prosent på ekstrautstyr.. :P
:)

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Pavithran Navaratnarajah på mandag 25. mai 2015, klokken 19:04
Nå vet jeg hva jeg skal stemme ved neste valg !
Selvsagt MDG!
Men det blir desverre en ren demonstrasjon.
For uansett blir det enten AP eller H dominert regjering.
Og økologisk bedømt er de to alen av samme stykke.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#5
Sitat fra: Pavithran Navaratnarajah på mandag 25. mai 2015, klokken 19:04
Herregud! Dette går bare ikke! Kapitalistene gjør det igjen! Ødelegger en fin ordning med å avvikle den og innføre en form for å pålegge avgifter på elbiler!

Det er litt tidlig å sette to streker under svaret på hvordan denne ordningen blir. For enkelhetens skyld kunne de gått ut med en mva-tabell som viste gradvis innfasing av mva, istedenfor å lage en usikker tilskuddsordning.
Såvidt jeg forstår kan vi ikke konkludere med om tilskuddsordningen er fast beløp eller en prosentsats av mva beløp.

Men det er ikke urimelig å anta at det blir et fast tak for mva tilskudd, eksempelvis 150.000,-. Som kuttes år for år.

Heldigvis er det nå en gang slik at denne ordningen kommer på plass FORDI teknologien gjør fremskritt. Per i dag er det ikke mye å velge mellom når du skal kjøpe elbil. I løpet av 2-3 år kommer det mye spennende, ikke minst på rekkevidde-fronten. Med dagens utvalg er det en del som ikke kan kjøpe elbil, eller som tror de ikke kan. Med økende utvalg, økende rekkevidde etc. vil flere og flere innse at de også kan kjøre elbil.

Når man må belage seg på å betale litt i mva har man flere gode alternativer også i rimeligere klasser enn model S (eks Opel/Chevrolet Bolt og Tesla Model 3).
Vi må altså belage oss på at nye langrekkevidde famlie-elbiler fortsatt vil koste 300K+, men teknologien jobber for oss :) Og avgifter blir det jo ikke noe av ettersom de fokuserer mer og mer på utslipp ved bruk fremfor effekt og vekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#6
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 25. mai 2015, klokken 20:07
AU!
Dette ender som i USA
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/05/24/224695/elbilsalget-gar-tregt-i-usa

Leste du egentlig artikkelen du linket til? Eller mente du "ender som i USA" med at veksten tar lengre tid enn nødvendig? Artikkelen er basert på at Obama i 2009 lovet 1 mill elektriske biler på veiene innen 2015. Fasiten er rundt 287.000 biler. Dvs bare en tredjedel av målet.

Men om vi ser på salgstallene så ser vi noe mer interessant:
2011: ca 15.000 ladbare biler
2012: ca 52.000
2013: ca 97.000
2014: ca 123.000

Dette er riktignok inkludert ladbar Prius og Volt.

I 2012 var ca 67% av de ladbare bilene type plugin. Resten helelektrisk. I 2014 var andelen plugin biler falt til ca 45%.

Salgstall for ladbare biler er altså stigende. Elbilens andel av tallene er stigende. Og det er først om et par år vi får de rimelige langdistanse elbilene, i tillegg til at eksisterende elbiler med kort rekkevidde får en kraftig oppgradering av rekkevidden.

Kilde: http://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Jeg har ikke fått med meg at det er noe nytt om mva på elbiler i dag. Noen link? Hva som har blitt sagt?
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. mai 2015, klokken 20:45

Men om vi ser på salgstallene så ser vi noe mer interessant:
2011: ca 15.000 ladbare biler
2012: ca 52.000
2013: ca 97.000
2014: ca 123.000
DVS vekst i tall fra et år til neste er hhvis K 37, 45 og 26
Vekst i prosent 247, 87 og 27

Ikke akkurat eksponensiell vekst!
Men selvsagt er det mulig Model 3 og Bolt kan lage vei i vellinga.
Motsatt vil fortsatt og forsterket kjøpers oljemarked
og eventuell GOP overtakelse av både presidentembetet og hele Kongressen
favorisere fossilbilsalget.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

ladov

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. mai 2015, klokken 20:28
..
Men det er ikke urimelig å anta at det blir et fast tak for mva tilskudd, eksempelvis 150.000,-. Som kuttes år for år.
..
Og det der er oppskriften på en avgift rettet direkte mot Tesla.. Hvorfor ikke ha flat moms-sats? For eksempel 3% mva på alle elbiler fra 2018, 7% fra 2020 osv. Til den er lik for vanlige biler, helst på det tidspunktet hvor elbilen er jevnbyrdig med fossilbilen i pris og rekkevidde..

Sånn bortsett fra at et kronebeløp er rette direkte mot den dyreste bilen, så blir en refusjonsordning mer arbeid å administrere enn flat sats.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA