Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan er økonomien i et ladepunkt?

Startet av ladov, torsdag 14. mai 2015, klokken 23:22

« forrige - neste »

ladov

Hvis du lager et offentlig ladepunkt, hva er kost/inntjeningsmuligheter på det?

Hvis du for eksempel eier en veikro, har 400V-TN nett, plass i sikringsskapet til ekstra kurs og parkeringsplasser å avse.. Hvor mye koster det deg å få på plass et AC-ladepunkt? Hvilke muligheter har du for å tjene inn det ladepunktet? Er det best å styre det fra innsiden? Med andre ord ha lading som punkt på menyen og styre tilgang med tidsbryter, eller henge deg på noen av ordningene som finnes allerede, med ladebrikke osv?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

svingen

Hvis det er kun AC du skal ha så ville jeg sendt en mail til chargedrive.no@fortum.com
dem samarbeider med Renault og kan gi det rimelig billig (har vært i dialog med dem tidligere pga hurtiglader AC)

"For 22kW AC er prisen annerledes. Her kan vi i samarbeid med Renault tilby ladeutstyr uten kostnad mot at lokasjonseier bekoster opparbeiding. Kostnadsestimat kr 30 000."

Det trengs 400V og 2stk 32A trefase,det her er ikke sikkert alle har tilgjenlig,må du ha Trafo fra 220v til 400v blir det fort 75 tusen her og,har du 400v og er litt "kreativ" kan du sikkker få det her rimelig billig.

Når det er sagt så vet jeg ikke hva kravet er fra fortum,tviler du kan få ladere og ha din egen løsnnig,blir sikkert standard 1 kr min og hvor mye du får vet jeg ikke.

Når det er sagt koster det ikke så mye får 22KW AC punker hvis du kjøper fra jkirkebo og da kan du ha ditt egen "oppleg" med knapper/menyer osv :)

Jeg tilver sterkt på att det er noe økenomi og "tjene" kun på hurtiglading det må være pga folk stopper og lader og kjøper andre ting mens dem lader.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Olatho

Teslaklubben har også et ladefond der du får gratis type2-boks mot at du selv bekoster installasjon.
Så A/C-lading får du opp for en rimelig penge gjennom flere kanaler.

Meldola

Ett lite tilleggsspørsmål her; blir disse brukt gitt at man må betale typ 1 kr/min? Personlig kjører jeg Tesla og har ikke behov for mye lading utover det jeg gjør hjemme eller på jobb, er det annerledes for de med mindre batteripakker? Noen som har noe erfaring rundt kø på ladestasjonene til Kiwi og lignende? Ville tippe at du trekker betraktelig flere mennesker om du gir gratis strøm og heller tjener mer på økt omsetning.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

weld77

Problemet med "gratis" er at det blir overforbruk av det. Ingen har vel helt knekt koden, men man må ha en mekanisme som sørger for at kostnadet er i et område der folk faktisk er interesserte i å bruke det, samt at de må bruke det så kort som mulig når de først bruker det for å få gjennomstrømming. Om det er gratis blir fort en gjøk stående to timer fordi vedkommende ikke gidder å flytte bilen.

Folk er nok villige til å betale mer enn de gjør hjemme, men hvor mye varierer. For min egen del, som Tesla-eier, vil jeg bruke offentlige hurtigladere kun i nødstilfeller og da kan det strengt tatt koste hvasomhelst bare jeg får ladet. Siden det skjer så sjelden spiller det ingen rolle. Betalingsvilligheten til noen som baserer seg på et gitt ladepunkt daglig for å komme seg til og fra jobb vil være mye lavere enn min.

Olatho

Er du en veikro eller lignende, så la det være gratis, men
a) Sett opp skilt om at lading er reservert for gjester på stedet
b) Monter ladebokser på de "minst gunstige" parkeringsplassene (lengst vekk fra inngangen, gjerne på baksiden eller noe sånt).

Dermed gidder ikke folk parkere der med mindre de faktisk trenger å lade (eller alle andre plasser er opptatt), og du tjener inn igjen de minimale strøm-kostnadene ved at folk velger din veikro i stedet for naboen sin eller en pølse på bensinstasjonen hvis de først har et ladebehov.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA