Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Watt pedal

Startet av Djur1, torsdag 14. mai 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

Djur1

Kunne en fått en kmt pedal?  Slik at en slipper å regulere effekten med bakker.  Litt som på cruisekontroll men at en hadde kontrollen på pedalen.  Ville det ha funket?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

jazzwheel

Godt forslag! Du tenker på at man endrer visning i displayet til hvor hardt pådraget må være for å opprettholde en viss hastighet istedenfor kW slik som det er nå?

Foretrekker det fremfor en tredje pedal til formålet.

tkjoerlaug

Dette bør fungere. Samme prinsipp er forøvrig innført på moderne fly og jagerfly og heter fly by wire. Når man flyr må man vanligvis kompensere for mange rare effekter når man bruker kontrollene, men med fly by wire setter man bare kontrollene der man vil at flyet skal peke og så ordner datamaskinene resten.

Hyperstress

Men da får man ikke kontrollert akselerasjonen?
(Kan kanskje løses ved at den registrerer hvor raskt du flytter pedalen fra feks 30km/t til 100km/t.)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Jeg har noe som ligner på min bil, men det styres med en spak på rattstammen ;)

Spinner

Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 14. mai 2015, klokken 23:12Samme prinsipp er forøvrig innført på moderne fly og jagerfly og heter fly by wire.
Fly by wire og drive by wire er vel bare en betegnelse på at pedal/stikke ikke er mekanisk koblet til ror/flaps/gass-spjeld etc.

Muffinman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA