Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte bremser

Startet av Tarpoon, onsdag 02. september 2015, klokken 16:56

« forrige - neste »

Tarpoon

Når jeg først er i gang med vedlikehold av Think'en, hvorfor ikke bytte bremser også?
Noen her som har gjort det selv, eller har tips om noen som gjør det rimeligere enn RS?

Ifg. wiki'en må bremseklossene bestilles fra www.micksgarage.com. Er det ikke mulig å få kjøpt disse i Norge?
Skivebremsene har et biltemanummer ser jeg, så de skulle være grei.

Edit; fant denne etter at jeg startet tråden:
Nye bremser til Think

Ser ut som skivene kjøpes på Biltema, og klossene på Mekonomen. Den siste linken synes jeg hadde høye priser.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Go-carter

Hei!

Jeg har kjøpt alt på Biltema, og gjort det selv. Bare å skru av caliper med to 19mm bolter. Veldig enkelt :) kjøp klosser til saxo.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Warlock

Klosser på biltema er 659090

Kan være kjekt med monteringssettet 591151 dersom vibrasjonsdempefjerene har rustet istykker

se forøvrig: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8038.msg323534.html#msg323534

Tarpoon

Hmm, fikk fjernet klossene rimelig greit.
Har ikke løsnet caliper'n ennå, men da klossene var ute, kunne jeg bare ta ut bremseskiva!!!

Den var ikke skrudd fast i det hele tatt! Dette kan umulig være rett?
Det er ihvertfall ikke slik i filmen Warlock linket til.

RS har byttet bremser en gang tidligere...
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Tarpoon

#4
Måtte ut og sjekke igjen...

Skruene er brukket, og sitter igjen i hjulfestet.  :o

Edit: På begge sider
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

nagela

Hvis det er den lille skruen som holder skiven på plass for montering, så er den brukket/borret ut på VELDIG mange biler.
Den har normalt korrodert fast, så er ikke mulig å skru ut og må derfor brekkes/borres ut.
Det har ingen praktisk betydning om denne mangler, da det er hjulboltene som virkelig holder skiven på plass.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Go-carter

Jeg har boret vekk mine. På andre Thinker pleier jeg å skifte bolt, og smøre den godt inn med kobberfett.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Tarpoon

#7
Ok, da var det ikke så veldig skummelt allikevel.
Nå må jeg bare få de ut, og har ingen "griserumpe" tilgjengelig.

Men dere har bare boret og fjernet skruene, og bruker ikke noe der lenger?
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

nagela

Helt korrekt.
Borret ut skruehode, og bare latt det som er igjen stå som en "styretapp".
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Tarpoon

Det gikk greit å bytte skive og klosser på høyre side.

Men, det skal ikke være enkelt. På venstre side er stempelet på caliper løst, og det lekker litt olje også.
Skal stempelet skrus fast? Har ikke klart å gjøre det når jeg har prøvd nå...
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Go-carter

Stempelet skal sitte tett, og presses tilbake. Kanskje pakninger har fått seg en smell? Det er ikke olje, men bremsevæske som lekker i så fall. Ikke trygt å kjøre med. Skulle det vise seg å være dette problemet, kan det løses med et pakningssett til 100-300,- 
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Tarpoon

Stempelet er helt løst, dvs at det kan beveges i alle retninger og ikke sitter fast i noe.
Derfor tror jeg at det må skrus på plass på en eller annen måte, uten at jeg er sikker på hvordan akkurat denne calipern fungerer. Dette utfra en del googling jeg har gjort i dag.

Det er nok dette som har gjort at den ene bremseklossen var mye mer slitt en den andre, stempelet har ikke blitt trukket tilbake...
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Tarpoon

Fikk tips av en bilmekaniker.
Det var bare å presse stempelet tilbake på plass. Ikke noe skruing.
Skive og klosser skiftet uten problem, og da burde det være greit.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA