Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Låst ute av bilen

Startet av Tarpoon, tirsdag 18. august 2015, klokken 18:30

« forrige - neste »

Tarpoon

Bilen står i fri, med nøkkel i. Tenkte å gjøre den klar til levering RS.
Låste bilen med annen nøkkel da det ennå var strøm på 12V.
Tenkte så at jeg først skal lade opp 12V, kjøpte lader i dag, men nå vil ikke nøkkelen låse opp døren...

Dumt å låse den ser jeg i ettertid, men jeg hadde rullet den ut av garasjen.

Hva kan jeg prøve nå? Må ha opp panseret slik at jeg koble til laderen
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Warlock

#1
Prøv å sette den på vanlig lading, men om ladningen på 12V batteriet er for lav virker nok ikke det heller.
12V batteriet er plassert lavt langt fremme på førersiden, kommer du under (med f.eks å jekke opp litt) når du lett polene på batteriet og får satt 12V batteriet på lading...
Plusspolen er lengst fremme, negativ lengst mot torpedoveggen. Negativ er for så vidt bare å kople i en stolpe eller skru eller noe som sitter skrudd i chassiet (gear/motor eller ramma rundt CPU eller batteri f.eks) Det du måtte finne tilgjengelig, men ikke lakkede overflater....

Tarpoon

Ja, jeg vet hvor det er, men tenkte ikke på at jeg kunne nå det fra undersiden.

Takk for tipset, skal prøve nå.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Tarpoon

Døra er åpen, ikke spør...

Men når jeg nå kobler på laderen smeller amperemeteret i maks, og sikringa går...
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Tarpoon

De viste seg at jeg hadde koblet riktig på batteriet før døra var åpen, men hadde for høy ladeampere, så sikringa gikk. Det er trangt, men du når inn med en klype fra undersiden.

Men det som var morsomt; naboen kom over for å spørre om jeg hadde problemer. Jeg viste han at nøkkelen ikke fungerer, og litt frem og tilbake. Så går han over til passasjerdøra, og ÅPNER den :D
Han ble paff, jeg ble paff, og kona lo :)

Det verste er at jeg aldri ville tenkt på å prøve den døra...

Uansett, nå står 12v-batteriet til lading, måtte sette laderen i "MC"-modus.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Warlock

He he, vittig :)

Men MC lading på 12V batteriet høres ikke bra ut, MC har vel normalt et 6V batteri, og laderen gir derfor ikke 14-14,5V men kanskje 7-8V. Det er ikke tilstrekkelig for å lade et 12V batteri. Kan batteriet ditt være fullstendig dødt?

Tarpoon

MC betyr her bare en lavere ladestrøm, den står på 12V.

Sjekket batteriet før jeg dro på jobb, over 10v nå, og det var liv i bilen. Men ikke nok strøm ennå, så Power limit blinket.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Tarpoon

#7
Bare for å avslutte denne, så endte det opp med at jeg kjøpte et nytt 12v-batteri på Biltema (802607) som jeg satte inn.
det gamle klarte ikke å holde på spenningen etter at det var oppladet.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

LN-YOV

Hei!
Skiftet også til biltema batteri (husker ikke nummret), men har i disse dager fått problemer med at batteriklemmen er litt for stor til pluss-polen på batteriet!
Siste uke var bilen helt død da jeg skulle kjøre hjem ifra jobb :-( fikk vikklet litt der nede så kom strømmen igjen heldigvis, har siden skjedd et par tre ganger til senere!
Skal imorgen file ned kanten på batteriklemmen slik at den går litt mere sammen det burde fikse problemet!
Vet ikke om dette kun er et problem på min bil/biltema-batteri kombinasjon, men verd å skjekke tror jeg :-)

Go-carter

Batteripolen er konisk, og slik Think sin batteriklemme er designet er det fort gjort å montere den feil. Klemmen består av to bånd, et øverst og nederst på batteripolen. Klemmes ikke den øverste fast vil den nederste få for stort slingringsmonn, og gi dårlig/ingen kontakt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA