Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer Tesla

Startet av .Andre, tirsdag 12. mai 2015, klokken 19:00

« forrige - neste »

.Andre

Hei

Jeg kjører idag en Volvo V50 1.6D. Jeg vurderer å kjøpe meg en Tesla. Jeg har fått invilget lån slik at jeg kan strekke meg til maks 500k.

Jeg tenker da at jeg har tre muligheter:

1. Kjøpe Model S 60 kWh som nå ligger under 500k i pris.
2. Vente til Model S 85 kWh kommer under 500k
3. Kjøre Volvoen en stund til og se hva som skjer med Model 3 til neste år.

Jeg heller litt mot punkt 3. Model 3 virker spennende og til en litt rimeligere pris enn Model S. Det er kun Tesla som er aktuelt når jeg skal bytte til el-bil blant annet pga superladerene de bygger ut og rekkevidden.

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror jeg ville funnet en eller annen måte for å kunne strekke meg til en 70D. Den koster 63k over budsjettet, men man får veldig mye for pengene.

I forhold til en brukt 60 kWh Model S til 500k får man blant annet:

- AWD
- Betydelig større rekkevidde
- Garanti på 8 år og ubegrenset antall km (60 kWh har maks garanti på 200.000 km)
- Helt splitter ny, konfigurert akkurat som du vil.

Etter at Tesla omkonfigurerte tillegsutstyrspakkene er det egentlig ingenting man må legge til, kanskje bortsett fra metallic lakk og vinterdekk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: .Andre på tirsdag 12. mai 2015, klokken 19:00
Hva ville dere gjort i min situasjon?

Selv venter jeg på Model 3, men da delvis basert på at jeg ikke ønsker å lånefinansiere bil. Så mitt råd ville være å vente litt, spare opp mer egenkapital, og så vurdere på nytt. Klarer du, som Espen er inne på, å legge opp 63k til i egenkapital så vil lånet du har fått innvilget strekke til en 70D, evnt. en bedre bruktbil enn du ville fått i dag.

En annen grunn til at jeg anbefaler å vente er at om du strekker deg maks for å klare "inngangsbilletten" så kan driftsutgiftene velte lasset? Antar at Model 3 vil være billigere å forsikre og vedlikeholde (og billigere dekk), og mens du evnt. måtte greie deg med en rimelig "ribbet" Model S i dag, ville du antagelig kunne skaffe deg en bedre utstyrt Model 3.

... men jeg har også full forståelse for ønsket om å ta overgangen til eldrift så snart som mulig, og at Model S i dag er svært fristende :)
Model S 85D

krister461

Om du sjeldent kjører på langtur ville jeg gått for en S60. Det er mye bil for pengene.

Om du kjører på langtur en gang i blandt ville jeg gått for S85. Du skal ikke langt over 500 før du får biler med masse utstyr. Venter du litt så vil de falle mer i verdi også.

En 70D koster som nevnt 63k over budsjettet, men da er den ikke(!) "konfigurert akkurat som du vil". Da er den kun med standardutstyr og uten vinterdekk. De rimeligste på finn har gjerne hifi, panoramatak, tech-pakke, vinterdekk osv. - ting som ville dratt prisen på en 70D langt over 600k...

Når det gjelder model 3 så må du huske på et par ting:
1. Det vil gå lang tid fra den "lanseres" neste år til den faktisk er i hendene på en kunde. Det er gått over 3 år siden Model X ble lansert og ingen har fått den enda.
2. Den vil koste halvparten av Model S og bilopplevelsen vil nok ikke matche en Model S. (Men jeg planlegger å kjøpe en som bil nr 2 selv) ;)

Leif1

Vent litt og snapp en pent brukt S85 når de blir litt rimeligere. Finner du en med lav kmstand har du godt med garanti igjen også. Da får du nesten ny bil for "lite" penger.
Konvertitt fra S til X

.Andre

Takk for gode svar :)

Jeg går nok for den løsningen Leif1 beskriver, vente til S85 blir litt rimeligere.

ElectroShock

Alternativt finnes det helt nye 85D som straks ankommer landet fra 625K på Finn. Det er kanskje en bedre deal enn en brukt S85 til 500K? Se Finn.no under "biler i utlandet".

Mazzbot

Har prisene sunket på model s eller er det bare meg ? 70D ligger på 483 000 kr .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Krishell


Amoss

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 14. mai 2015, klokken 09:16
Har prisene sunket på model s eller er det bare meg ? 70D ligger på 483 000 kr .

"Inkludert drivstoffbesparelse" :p
Model S 85D

ElectroShock

Kanskje banken godtar regnestykket og er villig til å låne ut mer til kjøp av en elbil? Verdt et forsøk!

Annenhåndsverdien blir støttet av at moms er varslet innført om få år.

ToWalkOrDrive

Nå vet jeg ikke om barnesykdommene er fikset opp i på biler som selges nå, men hvis de er det så ville jeg ventet til jeg fikk råd til splitter ny S70, pga garanti. Da har du lite verkstedsutgifter neste 5 år (kun service som er billigere enn for fossil bil). Bør være noen som kan gi deg høyere lån pga elbil-besparelser. Du kan gjerne sjekke med flere banker.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. mai 2015, klokken 13:47
Nå vet jeg ikke om barnesykdommene er fikset opp i på biler som selges nå, men hvis de er det så ville jeg ventet til jeg fikk råd til splitter ny S70, pga garanti. Da har du lite verkstedsutgifter neste 5 år (kun service som er billigere enn for fossil bil). Bør være noen som kan gi deg høyere lån pga elbil-besparelser. Du kan gjerne sjekke med flere banker.

Prøvde Model S 70D, og lurte først på om det var sånn det hørtes ut når Drive Unit var ødelagt, med tanke på sirkelsaglyder jeg har hørt om. Men så fant jeg ut at det er den ekstra el-motoren pga 4-hjulsdrift, som sikkert ligger med beinene, som laget lyden. Var uvant i forhold til en bakhjulstrukket 85S, hvor en ikke legger så mye merke til lyden. Er lyd både ved aksellerering opp og ned. Blir jo vant med det og sikkert, men for de som ikke liker plystre-el-motor-lyder så godt er det jo verdt å merke seg. Har ikke prøvd 85D, så kan ikke sammenligne med den.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA