Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjører splitter ny E-Klasse loaner...odg!

Startet av Royce1981, mandag 11. mai 2015, klokken 19:10

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 21. mai 2015, klokken 21:50
@cirys1

Jeg var ikke Ironisk, jeg har til gode å skjønne hva det er man snakker om når man sier at den opplevde kvalitets-følelsen i en Tesla er dårlig.  Så langt er det visstnok snakk om dører som lager feil lyd,  manglende midtkonsoll, løst dashbord? og intreør som ikke egner seg som taue-punkter for bilen, samt at man ikke sitter pakket inn av knapper og instrumenter. Jeg skal prøve å sjekke dette neste gang jeg setter meg i en Tesla å se om jeg forstår hva som menes
Bortsett ifra midtkonsoll har jeg ikke hørt klager om noe annet du nevner her, eller kanskje noe knirkeing ifra setebeltefeste området (som ble "løst" med teip)..

Jeg irriterer meg over manglende midtkonsoll (som heller ikke kan leveres lenger) og malplasserte koppholdere, ellers er interiøret helt ok.
Men som sagt tidligere jeg har sluppet unna de store problemene ennå, men at Tesla har et alvorlig kvalitetsproblem er ikke til og "stikke under en stol", det viser alle trådene med de gjentakende problemene på dette forumet.

Trond.Strom

Jeg er helt enig,i at antall feil burde ned.

Men kvalitets-følelsen har vel lite å gjøre med feilene på bilen. Har en kompis som hadde en Landrover Discovery Sport, synes den bilen ga god kvalitets-følelse når jeg satt meg inn, og når jeg kjørte den. Men bilen stod vel flere timer på verksted enn på veien de tre årene han eide den....

Ellers kan det virke som om Landrover eiere og Tesla eiere er litt av samme sort, elsker bilen selvom den har delvis mange små og store feil

HåkonE

Stakkars de som har Mercedes S-klasse. Iflg. Consumer Reports har de nemlig flere feil enn siste versjoner av Model S.

Men siden noen har gjort en egen telling av antall tråder på forumet her eller hadde noe greier de var misfornøyd med på egen bil, så er slike teite statistikker neppe å stole på.

cirys1

Sitat fra: Haknys på torsdag 21. mai 2015, klokken 22:28
Stakkars de som har Mercedes S-klasse. Iflg. Consumer Reports har de nemlig flere feil enn siste versjoner av Model S.

Men siden noen har gjort en egen telling av antall tråder på forumet her eller hadde noe greier de var misfornøyd med på egen bil, så er slike teite statistikker neppe å stole på.
Den nye S-klassen har mange feil, den ble pushet ut i markedet alt for tidlig. Til gjengjeld er den utstyrt med så mye elektronikk og avansert utstyr at de fleste andre kommer ikke til å få dette på sine modeller på mange år.
En ting jeg nesten kan garantere deg er at 99% av alle feil/bugs er borte på neste års modell.

turbolurbo

Noen som har link til det norske Mercedes S-klasse forumet? Finner det ikke?

;)
2019 TM3P

cirys1

Sitat fra: turbolurbo på fredag 22. mai 2015, klokken 00:29
Noen som har link til det norske Mercedes S-klasse forumet? Finner det ikke?

;)

http://www.bilforumet.no/forum/338-s-klasse-w126-w140-w220-w221-w222/

Husk at dette ikke er Model s forum, men en undergruppe i elbilforumet, de hadde sikkert vært litt større også hadde de hatt samme prisen som Tesla her i landet.

En ting er helt sikkert MB S-klasse har til enhver tid det nyeste og mest avanserte utstyret man kan ha i en bil.

HåkonE

#111
Sitat fra: cirys1 på torsdag 21. mai 2015, klokken 23:01Den nye S-klassen har mange feil, den ble pushet ut i markedet alt for tidlig.

Det er ofte kostnaden ved å være først ute med noe nytt. ;)

Sitat fra: cirys1 på torsdag 21. mai 2015, klokken 23:01Til gjengjeld er den utstyrt med så mye elektronikk og avansert utstyr at de fleste andre kommer ikke til å få dette på sine modeller på mange år.

Drivlinjen er gammeldags, og head-unit har riktignok større skjerm ++, men er fortsatt enkel i forhold til Model S. Dette er en av grunnene til at Model S får så mye oppmerksomhet som den gjør.

Det S-klasse har er særegen opplevd kvalitet og svært høy komfort på setene. Den har en del snedige funskjoner utover det, og en del "nice to have" som asiatiske karaokelys, godlukt og ekstra god lydisolering.

Tipper neste generasjon S-klasse kun får hybrid drivlinje. Neste etter det 100% elektrisk (eller hydrogen for de som måtte tro på det).

Sitat fra: cirys1 på torsdag 21. mai 2015, klokken 23:01En ting jeg nesten kan garantere deg er at 99% av alle feil/bugs er borte på neste års modell.

Det er koselig at du gir personlige garantier på vegne av en bilprodusent, men når Model S kom var den dårligere enn S-klasse på feil, og i løpet av et par år er Model S bedre på dette området (!). Ikke dårlig av en liten produsent som Tesla. Mercedes har heller aldri toppet listene som tar for seg biler med minst problemer, og i dag virker de mest opptatt av å utvide modell-porteføljen fremfor å utvikle de individuelle modellene.

Glansdagene til Mercedes-Benz der det var uovertruffen kvalitet, luksus og stas med stjerne på panseret forsvant på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet. I dag er det et utvannet merke med billige biler i portoføljen, historikk for å ta snarveier i jakten på fortjeneste, varierende suksess på designfronten, flere problemer enn enkelte asiatere og et taxi/pensjonist-stempel de sliter med å bli kvitt.

snurrehue

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 21. mai 2015, klokken 21:50
Jeg var ikke Ironisk, jeg har til gode å skjønne hva det er man snakker om når man sier at den opplevde kvalitets-følelsen i en Tesla er dårlig. 

Jeg kan gi deg min erfaring. Jeg var for flere år siden fascinert av Tesla og deres kommende Model S. Når det nærmet seg lansering på norske markedet bestemte jeg meg for å se det an litt for å se hvilke erfaringer man fikk med bilen. Etter hvert ble fristelsen for stor selv om jeg ennå ikke hadde helt tro på at problemene var ryddet av veien. Likevel, det var flere måneder til jeg skulle få min Model S, og når Elon reklamerte med 200 forbedringer i uka eller hva det var, hadde jeg inntrykk av at jeg skulle få en bil tilnærmet uten feil og mangler.

Så kom sommeren 2014. Bilen kom. Og det var en herlig følelse å kunne slippe seg løs i egen Model S. Kjenne på skyvet. Slippe å høre motoren på tomgang. Kjøre land og strand rundt med en følelse av minimale driftsutgifter.

Gleden ble dessverre kortvarig. Dashbordet (mer presist overhenget over lille-displayet) viste seg å være av samme løsthengende design. Ta tak i dette og beveg det opp og ned så skjønner du. Midtkonsollen fikk tidlig en knirkelyd som jeg aldri fant ut av. Vinduskarmen på førerdøra knirket hver eneste gang jeg forsøkte å hvile hånda på den. Jeg har alltid pleid å hvile høyrehånda på midtkonsollen, men med Teslas håpløse plassering av koppeholderne var jeg nødt til heller å endre vanene mine og hvile venstrehånda i stedet for høyrehånda. Men jeg hater knirkelyder i bil. Faktisk enhver ulyd i bil. Knirk gir en følelse av en billig drittbil, og hører definitivt ikke hjemme i en bil jeg har betalt langt, langt over 600 høvdinger netto til Tesla for å få lov til å eie. Og slik knirk har definitivt med opplevd kvalitet å gjøre.

Videre fant jeg meg aldri skikkelig til rette i setene. Sidestøtten var verre enn Octaviaen jeg kom fra. Jeg ble sittende og anstrenge meg for ikke å skli sideveis når jeg skulle ha det litt artig på svingete vei. Komforten ellers på setefronten var helt ok, men takhøyden i baksetene var/er elendig. Bagasjeplassen i bilen er meget bra. Det hjalp dessverre ikke voksne passasjerer særlig når de var henvist til baksetet. Når vi først er inne på forholdet mellom baksete og bagasjerom så synes jeg det er en stor mangel at man ikke får noe netting mellom baksetet og bagasjerommet. Nå er jo riktignok nye generasjons bakseter utstyrt med nakkestøtter som nær sagt gnisser mot taket. Likevel er det god plass for løs bagasje å fly fremover i kupeen ved bråstopp.

Mens forrige avsnitt mer går på praktiske problemer med bilen, kan jeg vie dette avsnittet til flere kvalitetsmangler jeg opplevde:
Den velkjente duggen i lyktehus slapp jeg ikke unna til tross for heller begrenset eksponering for regn. Trekantvinduet på førersida ga meg en kald trekk. Tesla maktet aldri å finne noen løsning på dette. Reset-prosedyrer for både lilleskjerm og storeskjerm ble jeg og andre som prøvde bilen godt kjent med. Moro blant annet med speedometer som fryser...
Panseret til frunk var ikke helt tett, så snø/vann kom seg inn i frunk. Bulk i panseret ble det også, selv om vi alltid var påpasselig med å følge anvisningene når vi skulle lukke dette.
Dørhåndtakene viste seg å tidvis være litt humørsyke. Dørhåndtak som blant annet ikke ville komme ut. I kulda måtte jeg også ved et par anledninger klatre inn gjennom bakluka for å få kommet meg inn i bilen.
Mer alvorlig var det nok at fullt rattutslag gav ulyder. Bærearm og noe foring i forstillingen måtte byttes.
Og verst: ulyder fra motoren (DU). Dermed måtte den også byttes.

I tillegg en haug andre småfeil og mangler i løpet av noen få måneders eierskap. Fasit ble til slutt 5 dager jeg måtte ta meg fri fra jobb for å få bilen til og fra Teslas verksted. Ikke særlig moro å skulle forklare sjef og kollegaer grunnen til at jeg måtte sette out of office de dagene.

Tesla har definitivt klart å bygge opp under folks inntrykk av amerikanske biler. Jeg hadde et håp om at de som fersk produsent, med linker til både Toyota og Mercedes, skulle klare å bygge en bil tilnærmet feilfri. En elbil skal jo tross alt være aller enkleste bilen å produsere med dens minimale kompleksitet motorinfrastrukturmessig. Kjente jeg ble litt provosert av at det virket som om de heller fokuserte på 0-100-tider enn å gi oss biler med fremragende kvalitet.

Nå er jeg tilbake til fossilt drivstoff, og jeg nyter hver bidige kjøretur med A6'en. Til tross for at den har et par/tre år på veien, og passert 50 000 km, har jeg hittil ikke opplevd en eneste feil eller mangel på den. Alt virker så mye mer gjennomtenkt enn på Model S'en. Eneste jeg savner fra Model S er mangel på motorlyd når jeg står på tomgang samt langt triveligere "drivstoff"-regning. Tomgangsmotorlyden er dog ikke noe som plager meg med A6'en da dette utgjør bare brøkdelen av brøkdelen av tiden jeg bruker bilen. Og siden jeg ikke bor i bilen er ikke drivstoffbudsjettet noe som plager meg. Det er ikke det som gjør innhogg i økonomien min.

Hva min neste bil blir når jeg sannsynligvis bytter om 2 år, er høyst usikkert. Rent fossilt, eller hybrid, eller helelektrisk. Vi får se. Om Tesla har fått skikk på alle barne- og ungdomssykdommer skal vi slett ikke se bort fra at det blir en Model S. X er utelukket og Model 3 frykter jeg blir jallaplast-bilen til Tesla.

cirys1

Sitat fra: Haknys på fredag 22. mai 2015, klokken 08:42
Det er koselig at du gir personlige garantier på vegne av en bilprodusent, men når Model S kom var den dårligere enn S-klasse på feil, og i løpet av et par år er Model S bedre på dette området (!). Ikke dårlig av en liten produsent som Tesla.

Som jeg sa nye S-klasse er plaget av mange feil og de har nok vært for kjappe og pushe denne ut i markedet.
Det er ikke det at MB eller BMW ikke har feil som jeg skal fram til, det er villigheten til og utbedre feil.

Visst du klarer og finne noen som helst annen bilprodusent som gir ut de samme 10 feilene (sikkert 20 også) 2-3 år på rad så "be my guest", det er nettopp det Tesla har gjort selv om det blir sagt at de gjør 20 forbedringer hver uke. Hva med og begynne med og utbedre de feilene de allerede er hardt plaget av.?

Men selv om S-klasse har mange feil så betviler jeg at den har flere enn Model S, men de som kjøper S-klasse forventer og få det fikset umiddelbart. De kjører ikke rundt i 6-7 måneder for og få fikset trekk i et vindu eller vann i lykter, de er bare ikke villige til og svelge kameler.

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på fredag 22. mai 2015, klokken 09:44
Sitat fra: Haknys på fredag 22. mai 2015, klokken 08:42
Det er koselig at du gir personlige garantier på vegne av en bilprodusent, men når Model S kom var den dårligere enn S-klasse på feil, og i løpet av et par år er Model S bedre på dette området (!). Ikke dårlig av en liten produsent som Tesla.

Som jeg sa nye S-klasse er plaget av mange feil og de har nok vært for kjappe og pushe denne ut i markedet.
Det er ikke det at MB eller BMW ikke har feil som jeg skal fram til, det er villigheten til og utbedre feil.

Visst du klarer og finne noen som helst annen bilprodusent som gir ut de samme 10 feilene (sikkert 20 også) 2-3 år på rad så "be my guest", det er nettopp det Tesla har gjort selv om det blir sagt at de gjør 20 forbedringer hver uke. Hva med og begynne med og utbedre de feilene de allerede er hardt plaget av.?

Men selv om S-klasse har mange feil så betviler jeg at den har flere enn Model S, men de som kjøper S-klasse forventer og få det fikset umiddelbart. De kjører ikke rundt i 6-7 måneder for og få fikset trekk i et vindu eller vann i lykter, de er bare ikke villige til og svelge kameler.

Tja, den mestproduserende bilen til BMW, E90/92 (3-serien) hadde fukt i lykter og kjent svakheter i lyktespylerne gjennom hele generasjonen (7-år) uten at det ble fikset. Ting som ikke fungerte i software på headunit, og aldri ble oppdatert. Kan sikkert finne flere svakheter også om jeg leter litt, men det var det som dukket opp på akkurat min bil.

Vi kan selvsagt betvile statistikk, men på hvilket grunnlag? Godfølelsen vi har fått via glossy reklamebrosjyrer?

På en måte forsvarer jeg nok Tesla litt her (jeg er kun hjernevasket pga. drivlinjen og head-unit), men samtidig har jeg vært hardcore BMW-tulling i mange år (og vi har flere Mercedes i familien), og jeg lever ikke i noen illusjon om at alt er bedre på den andre siden der de har 100 år med erfaring i å produsere biler. Shit happens, and money talks. Sånn er det blitt i bilbransjen.

Mange feil jeg tidligere leste om, som jeg ikke leser om lenger, så noe blir da gjort. Går det fort nok? Kanskje ikke, men er du ute etter en feilfri bil så er det rimelig spesielt å gå for en helt ny bilprodusent fra USA. Kanskje burde du valgt noe annet?


cirys1

Sitat fra: Haknys på fredag 22. mai 2015, klokken 10:06
Mange feil jeg tidligere leste om, som jeg ikke leser om lenger, så noe blir da gjort. Går det fort nok? Kanskje ikke, men er du ute etter en feilfri bil så er det rimelig spesielt å gå for en helt ny bilprodusent fra USA. Kanskje burde du valgt noe annet?

Hvilke feil er rettet opp i? Hva er det du ikke leser om lenger??

Eneste grunnen for at jeg har elbil er alle fordelene og eneste grunnen for Tesla er rekkevidden og SC.
I tillegg blir det kanskje den eneste muligheten jeg får til og eie en så NY sprek bil, eneste grunnen for det massive salget er incentivene, ikke innbill deg noe annet. Det hjelper også Tesla at de ikke har noen konkurrenter i elbilverden..

HåkonE

#116
Sitat fra: cirys1 på fredag 22. mai 2015, klokken 18:00
Sitat fra: Haknys på fredag 22. mai 2015, klokken 10:06
Mange feil jeg tidligere leste om, som jeg ikke leser om lenger, så noe blir da gjort. Går det fort nok? Kanskje ikke, men er du ute etter en feilfri bil så er det rimelig spesielt å gå for en helt ny bilprodusent fra USA. Kanskje burde du valgt noe annet?

Hvilke feil er rettet opp i? Hva er det du ikke leser om lenger??

Eneste grunnen for at jeg har elbil er alle fordelene og eneste grunnen for Tesla er rekkevidden og SC.
I tillegg blir det kanskje den eneste muligheten jeg får til og eie en så NY sprek bil, eneste grunnen for det massive salget er incentivene, ikke innbill deg noe annet. Det hjelper også Tesla at de ikke har noen konkurrenter i elbilverden..

Jeg leser fortsatt om ting som DU-problemer, vannlekkasjer og deler som ikke passer sammen - men da på gamle biler. Diskusjonen om knekk i panseret, folk som løp mann av huse for å få tatt hjulstillingskontroll, rust på bremserotorer osv. osv.

Det er jo bare å bla langt nok tilbake så ser du de trådene som lå øverst. Noen av trådene var svært aktive i en periode.

Jeg innbiller meg ikke at Model S hadde solgt mye uten incentivene, akkurat på lik måte som verken S550 eller M6 er dagligvare hos bilforhandlere.

Personlig finner jeg det merkelig at enkelte kjøper bil til 650k-1 mill. for å spare penger, incentiver eller ikke. Selv kjøper jeg det utelukkende fordi det er en flott bil med en drivlinje som får fossilbilene til å føles ut som hest & kjerre. Hadde jeg hatt behov for masse plass, og ville spare penger hadde jeg kjøpt en Skoda Superb fra 350k eller tilsvarende. De har mindre feil enn mange dyrere biler, masse plass og alt du trenger for å komme fra A til B. 

Jeg har en liten mistanke om at enkelte her inne kommer fra billige biler, og akkurat har tatt seg råd til en Model S ("once in a lifetime") fordi de kunne trekke seg litt lenger om de finregnet på kostnadene. Siden det i utgangpunktet er en svært dyr bil, forventer de en direkte korrelasjon mellom antall feil og bilens pris. Det leser jeg mange ganger her inne; "En så dyr bil skal ikke ha slike feil".

Sannheten er at mange dyre premium-biler har mer feil enn de som det selges store kvantum av. Feilene oppdages raskere, det er mindre teknikk det kan gå feil på og pga. volum er det større incentiver for å rette feil fort.

Et eksempel som godt demonsterer det er alle de som kjøper Model S i utlandet kommer fra nettopp svært dyre biler (Panamera, S-klasse etc.), og nå knuser Model S *samtlige* på undersøkelser der de måler hvor fornøyde de er og "would buy again". Hvis man da ikke evner å se en slik bil for mer enn "fukt i baklykten som fortsatt ikke er utbedret", så mener jeg man har kjøpt feil bil.

Porsche vinner ofte statistikk over minst feil/best holdbarhet. Nick Murray er hardcore Porsche-fan (fortsatt):

https://www.youtube.com/watch?v=-eXUnZrykDY&index=18&list=PL7E0EB122FF5B168A

OnlyOne

Sitat fra: sangiovese på fredag 22. mai 2015, klokken 09:14
Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 21. mai 2015, klokken 21:50
Jeg var ikke Ironisk, jeg har til gode å skjønne hva det er man snakker om når man sier at den opplevde kvalitets-følelsen i en Tesla er dårlig. 

Jeg kan gi deg min erfaring. Jeg var for flere år siden fascinert av Tesla og deres kommende Model S. Når det nærmet seg lansering på norske markedet bestemte jeg meg for å se det an litt for å se hvilke erfaringer man fikk med bilen. Etter hvert ble fristelsen for stor selv om jeg ennå ikke hadde helt tro på at problemene var ryddet av veien. Likevel, det var flere måneder til jeg skulle få min Model S, og når Elon reklamerte med 200 forbedringer i uka eller hva det var, hadde jeg inntrykk av at jeg skulle få en bil tilnærmet uten feil og mangler.

Så kom sommeren 2014. Bilen kom. Og det var en herlig følelse å kunne slippe seg løs i egen Model S. Kjenne på skyvet. Slippe å høre motoren på tomgang. Kjøre land og strand rundt med en følelse av minimale driftsutgifter.

Gleden ble dessverre kortvarig. Dashbordet (mer presist overhenget over lille-displayet) viste seg å være av samme løsthengende design. Ta tak i dette og beveg det opp og ned så skjønner du. Midtkonsollen fikk tidlig en knirkelyd som jeg aldri fant ut av. Vinduskarmen på førerdøra knirket hver eneste gang jeg forsøkte å hvile hånda på den. Jeg har alltid pleid å hvile høyrehånda på midtkonsollen, men med Teslas håpløse plassering av koppeholderne var jeg nødt til heller å endre vanene mine og hvile venstrehånda i stedet for høyrehånda. Men jeg hater knirkelyder i bil. Faktisk enhver ulyd i bil. Knirk gir en følelse av en billig drittbil, og hører definitivt ikke hjemme i en bil jeg har betalt langt, langt over 600 høvdinger netto til Tesla for å få lov til å eie. Og slik knirk har definitivt med opplevd kvalitet å gjøre.

Videre fant jeg meg aldri skikkelig til rette i setene. Sidestøtten var verre enn Octaviaen jeg kom fra. Jeg ble sittende og anstrenge meg for ikke å skli sideveis når jeg skulle ha det litt artig på svingete vei. Komforten ellers på setefronten var helt ok, men takhøyden i baksetene var/er elendig. Bagasjeplassen i bilen er meget bra. Det hjalp dessverre ikke voksne passasjerer særlig når de var henvist til baksetet. Når vi først er inne på forholdet mellom baksete og bagasjerom så synes jeg det er en stor mangel at man ikke får noe netting mellom baksetet og bagasjerommet. Nå er jo riktignok nye generasjons bakseter utstyrt med nakkestøtter som nær sagt gnisser mot taket. Likevel er det god plass for løs bagasje å fly fremover i kupeen ved bråstopp.

Mens forrige avsnitt mer går på praktiske problemer med bilen, kan jeg vie dette avsnittet til flere kvalitetsmangler jeg opplevde:
Den velkjente duggen i lyktehus slapp jeg ikke unna til tross for heller begrenset eksponering for regn. Trekantvinduet på førersida ga meg en kald trekk. Tesla maktet aldri å finne noen løsning på dette. Reset-prosedyrer for både lilleskjerm og storeskjerm ble jeg og andre som prøvde bilen godt kjent med. Moro blant annet med speedometer som fryser...
Panseret til frunk var ikke helt tett, så snø/vann kom seg inn i frunk. Bulk i panseret ble det også, selv om vi alltid var påpasselig med å følge anvisningene når vi skulle lukke dette.
Dørhåndtakene viste seg å tidvis være litt humørsyke. Dørhåndtak som blant annet ikke ville komme ut. I kulda måtte jeg også ved et par anledninger klatre inn gjennom bakluka for å få kommet meg inn i bilen.
Mer alvorlig var det nok at fullt rattutslag gav ulyder. Bærearm og noe foring i forstillingen måtte byttes.
Og verst: ulyder fra motoren (DU). Dermed måtte den også byttes.

I tillegg en haug andre småfeil og mangler i løpet av noen få måneders eierskap. Fasit ble til slutt 5 dager jeg måtte ta meg fri fra jobb for å få bilen til og fra Teslas verksted. Ikke særlig moro å skulle forklare sjef og kollegaer grunnen til at jeg måtte sette out of office de dagene.

Tesla har definitivt klart å bygge opp under folks inntrykk av amerikanske biler. Jeg hadde et håp om at de som fersk produsent, med linker til både Toyota og Mercedes, skulle klare å bygge en bil tilnærmet feilfri. En elbil skal jo tross alt være aller enkleste bilen å produsere med dens minimale kompleksitet motorinfrastrukturmessig. Kjente jeg ble litt provosert av at det virket som om de heller fokuserte på 0-100-tider enn å gi oss biler med fremragende kvalitet.

Nå er jeg tilbake til fossilt drivstoff, og jeg nyter hver bidige kjøretur med A6'en. Til tross for at den har et par/tre år på veien, og passert 50 000 km, har jeg hittil ikke opplevd en eneste feil eller mangel på den. Alt virker så mye mer gjennomtenkt enn på Model S'en. Eneste jeg savner fra Model S er mangel på motorlyd når jeg står på tomgang samt langt triveligere "drivstoff"-regning. Tomgangsmotorlyden er dog ikke noe som plager meg med A6'en da dette utgjør bare brøkdelen av brøkdelen av tiden jeg bruker bilen. Og siden jeg ikke bor i bilen er ikke drivstoffbudsjettet noe som plager meg. Det er ikke det som gjør innhogg i økonomien min.

Hva min neste bil blir når jeg sannsynligvis bytter om 2 år, er høyst usikkert. Rent fossilt, eller hybrid, eller helelektrisk. Vi får se. Om Tesla har fått skikk på alle barne- og ungdomssykdommer skal vi slett ikke se bort fra at det blir en Model S. X er utelukket og Model 3 frykter jeg blir jallaplast-bilen til Tesla.

Befriende ærlig! Det er morsomt og nyttig å lese seg opp på forumet her, men enkelte på forumet her prater så varmt om Tesla og egne valg at det er nesten ikke er mulig å forstå.  Får håpe min egen TMS endrer på den forståelsen.

Jeg har store forventninger til min Tesla når jeg får den om noen uker, gleder meg som aldri før, men samtidig kjenner jeg en betydelig skepsis i forhold til de kvalitetsmessige utfordringer Tesla synes å ha. Måtte jeg bli positivt overrasket..
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Tuxedo

Sitat fra: OnlyOne på fredag 22. mai 2015, klokken 20:58
Jeg har store forventninger til min Tesla når jeg får den om noen uker, gleder meg som aldri før, men samtidig kjenner jeg en betydelig skepsis i forhold til de kvalitetsmessige utfordringer Tesla synes å ha. Måtte jeg bli positivt overrasket..
sangiovese, som gikk fra Model S tilbake til fossil er et unntak.  Basert på statistikk kan du anta at det er over 95% sannsynlighet for at du blir hektet på bilen, og om 6 mnd kommer til å gå on record på at du aldri skal kjøpe fossilbil igjen. Særlig siden du venter på en P85D   ;D

OnlyOne

Håper du har rett, Tuxedo! Er absolutt åpen for det..
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA