Jeg var ikke Ironisk, jeg har til gode å skjønne hva det er man snakker om når man sier at den opplevde kvalitets-følelsen i en Tesla er dårlig.
Jeg kan gi deg min erfaring. Jeg var for flere år siden fascinert av Tesla og deres kommende Model S. Når det nærmet seg lansering på norske markedet bestemte jeg meg for å se det an litt for å se hvilke erfaringer man fikk med bilen. Etter hvert ble fristelsen for stor selv om jeg ennå ikke hadde helt tro på at problemene var ryddet av veien. Likevel, det var flere måneder til jeg skulle få min Model S, og når Elon reklamerte med 200 forbedringer i uka eller hva det var, hadde jeg inntrykk av at jeg skulle få en bil tilnærmet uten feil og mangler.
Så kom sommeren 2014. Bilen kom. Og det var en herlig følelse å kunne slippe seg løs i egen Model S. Kjenne på skyvet. Slippe å høre motoren på tomgang. Kjøre land og strand rundt med en følelse av minimale driftsutgifter.
Gleden ble dessverre kortvarig. Dashbordet (mer presist overhenget over lille-displayet) viste seg å være av samme løsthengende design. Ta tak i dette og beveg det opp og ned så skjønner du. Midtkonsollen fikk tidlig en knirkelyd som jeg aldri fant ut av. Vinduskarmen på førerdøra knirket hver eneste gang jeg forsøkte å hvile hånda på den. Jeg har alltid pleid å hvile høyrehånda på midtkonsollen, men med Teslas håpløse plassering av koppeholderne var jeg nødt til heller å endre vanene mine og hvile venstrehånda i stedet for høyrehånda. Men jeg hater knirkelyder i bil. Faktisk enhver ulyd i bil. Knirk gir en følelse av en billig drittbil, og hører definitivt ikke hjemme i en bil jeg har betalt langt, langt over 600 høvdinger netto til Tesla for å få lov til å eie. Og slik knirk har definitivt med opplevd kvalitet å gjøre.
Videre fant jeg meg aldri skikkelig til rette i setene. Sidestøtten var verre enn Octaviaen jeg kom fra. Jeg ble sittende og anstrenge meg for ikke å skli sideveis når jeg skulle ha det litt artig på svingete vei. Komforten ellers på setefronten var helt ok, men takhøyden i baksetene var/er elendig. Bagasjeplassen i bilen er meget bra. Det hjalp dessverre ikke voksne passasjerer særlig når de var henvist til baksetet. Når vi først er inne på forholdet mellom baksete og bagasjerom så synes jeg det er en stor mangel at man ikke får noe netting mellom baksetet og bagasjerommet. Nå er jo riktignok nye generasjons bakseter utstyrt med nakkestøtter som nær sagt gnisser mot taket. Likevel er det god plass for løs bagasje å fly fremover i kupeen ved bråstopp.
Mens forrige avsnitt mer går på praktiske problemer med bilen, kan jeg vie dette avsnittet til flere kvalitetsmangler jeg opplevde:
Den velkjente duggen i lyktehus slapp jeg ikke unna til tross for heller begrenset eksponering for regn. Trekantvinduet på førersida ga meg en kald trekk. Tesla maktet aldri å finne noen løsning på dette. Reset-prosedyrer for både lilleskjerm og storeskjerm ble jeg og andre som prøvde bilen godt kjent med. Moro blant annet med speedometer som fryser...
Panseret til frunk var ikke helt tett, så snø/vann kom seg inn i frunk. Bulk i panseret ble det også, selv om vi alltid var påpasselig med å følge anvisningene når vi skulle lukke dette.
Dørhåndtakene viste seg å tidvis være litt humørsyke. Dørhåndtak som blant annet ikke ville komme ut. I kulda måtte jeg også ved et par anledninger klatre inn gjennom bakluka for å få kommet meg inn i bilen.
Mer alvorlig var det nok at fullt rattutslag gav ulyder. Bærearm og noe foring i forstillingen måtte byttes.
Og verst: ulyder fra motoren (DU). Dermed måtte den også byttes.
I tillegg en haug andre småfeil og mangler i løpet av noen få måneders eierskap. Fasit ble til slutt 5 dager jeg måtte ta meg fri fra jobb for å få bilen til og fra Teslas verksted. Ikke særlig moro å skulle forklare sjef og kollegaer grunnen til at jeg måtte sette out of office de dagene.
Tesla har definitivt klart å bygge opp under folks inntrykk av amerikanske biler. Jeg hadde et håp om at de som fersk produsent, med linker til både Toyota og Mercedes, skulle klare å bygge en bil tilnærmet feilfri. En elbil skal jo tross alt være aller enkleste bilen å produsere med dens minimale kompleksitet motorinfrastrukturmessig. Kjente jeg ble litt provosert av at det virket som om de heller fokuserte på 0-100-tider enn å gi oss biler med fremragende kvalitet.
Nå er jeg tilbake til fossilt drivstoff, og jeg nyter hver bidige kjøretur med A6'en. Til tross for at den har et par/tre år på veien, og passert 50 000 km, har jeg hittil ikke opplevd en eneste feil eller mangel på den. Alt virker så mye mer gjennomtenkt enn på Model S'en. Eneste jeg savner fra Model S er mangel på motorlyd når jeg står på tomgang samt langt triveligere "drivstoff"-regning. Tomgangsmotorlyden er dog ikke noe som plager meg med A6'en da dette utgjør bare brøkdelen av brøkdelen av tiden jeg bruker bilen. Og siden jeg ikke bor i bilen er ikke drivstoffbudsjettet noe som plager meg. Det er ikke det som gjør innhogg i økonomien min.
Hva min neste bil blir når jeg sannsynligvis bytter om 2 år, er høyst usikkert. Rent fossilt, eller hybrid, eller helelektrisk. Vi får se. Om Tesla har fått skikk på alle barne- og ungdomssykdommer skal vi slett ikke se bort fra at det blir en Model S. X er utelukket og Model 3 frykter jeg blir jallaplast-bilen til Tesla.