Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Effekttap ved lading?

Startet av tkjoerlaug, mandag 11. mai 2015, klokken 11:25

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Hei

Har bestilt meg tesla og prøver å regne litt på hva den vil koste meg i daglig drift ved lading hjemme. Kan man anta 100% effektiv lading, (dvs. 1kW tatt ut fra veggen gir 1kW inn på batteriet) eller må man regne med et visst tap (varme i lader, varmetap batterie etc.)

GOS

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 11. mai 2015, klokken 11:25
Hei

Har bestilt meg tesla og prøver å regne litt på hva den vil koste meg i daglig drift ved lading hjemme. Kan man anta 100% effektiv lading, (dvs. 1kW tatt ut fra veggen gir 1kW inn på batteriet) eller må man regne med et visst tap (varme i lader, varmetap batterie etc.)

Du må regne med en del tap, ca 10- 12%
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

tkjoerlaug


Rossifan46

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 11. mai 2015, klokken 11:25
Hei

Har bestilt meg tesla og prøver å regne litt på hva den vil koste meg i daglig drift ved lading hjemme. Kan man anta 100% effektiv lading, (dvs. 1kW tatt ut fra veggen gir 1kW inn på batteriet) eller må man regne med et visst tap (varme i lader, varmetap batterie etc.)
Du kan også ta med i ditt regnestykke at batteriet "tapper" seg ca 1-2% pr døgn når den står parkert. I tillegg til om du eventuelt benytter forvarming.
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Epleskreller

Var det ikke sånn at effekttapet var lavere om man ladet med 400V trefase, mener jeg leste det her en plass for lenge siden. Men, forskjellen betyr nok lite i praksis.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Leif1

De hadde en sånn kalkulator på hjemmesiden sin, som viste kostnader med ymse ladevarianter. Vet ikke om den finnes lenger. Jo kjappere lading, dess mindre tap syns jeg huske.
Konvertitt fra S til X

Cowboystrekk

Sitat fra: rossifan46 på tirsdag 12. mai 2015, klokken 14:37
Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 11. mai 2015, klokken 11:25
Hei

Har bestilt meg tesla og prøver å regne litt på hva den vil koste meg i daglig drift ved lading hjemme. Kan man anta 100% effektiv lading, (dvs. 1kW tatt ut fra veggen gir 1kW inn på batteriet) eller må man regne med et visst tap (varme i lader, varmetap batterie etc.)
Du kan også ta med i ditt regnestykke at batteriet "tapper" seg ca 1-2% pr døgn når den står parkert. I tillegg til om du eventuelt benytter forvarming.
Med energisparing på begrenser ofte tapet seg til 2-3 km (ihvertfall på min bil), da er vi godt under 1% :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA