Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reduksjonsgir olje

Startet av nr1rayner, lørdag 09. mai 2015, klokken 17:11

« forrige - neste »

Citroel

En god guide for skifte av girolje her:

How To: Reduction Gear Oil Change
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=38&t=25076
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

hexachordia

Nå sjekket jeg akkurat med BNH på Ski vedrørende reduksjonsgirolje og priser på skifte. Bilen min er straks gått  100 000 km. De ville kunne sjekke reduksjonsgiroljen, ikke skifte den nå. De ville derimot skifte kjølevæsken. Hva er riktig og nødvendig?
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

Citroel

Sitat fra: hexachordia på mandag 09. september 2019, klokken 12:18
Nå sjekket jeg akkurat med BNH på Ski vedrørende reduksjonsgirolje og priser på skifte. Bilen min er straks gått  100 000 km. De ville kunne sjekke reduksjonsgiroljen, ikke skifte den nå. De ville derimot skifte kjølevæsken. Hva er riktig og nødvendig?

Det er riktig at Nissan sier det er unødvendig å bytte girolje, og du skal kjøre langt før det blir et problem. I tråden jeg refererte til over, var det en som hadde kjørt 250 000 km og fått ulyder fra girkassen. Ut fra den erfaringen kan bytte ved 100 000 km virke fornuftig som forebyggende tiltak.

Bruker man Nissan verksted er det naturlig å følge deres råd. Denne tråden er for dem som liker å gjøre ting selv og som får en god følelse av å vite at giroljen er skiftet :)
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Mateusz

Du kan gjøre dette selv eller i lag med svoger :) tar max 2 timer. Enkelt sak. Kjøp girolje, plastslange og trakt.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Citroel

Selv om giroljeskift er enkelt, er det ikke noe jeg vil anbefale folk som ikke er mekkevant.
Skruene til beskyttelsesplaten under motor kan være rustet fast. Og du må midt under bilen for å løsne den i midten bakerst.

Plastpluggene er for så vidt enkel å løsne: Ta en skrutrekker og vipp plasten i sentrum ut.

Nivå- og bunnplugg kan sitte urimelig hardt.

Tetteskivene bør byttes mener jeg. Nissan her i Bergen skal ha 160 kr for to! Jeg har kjøpt kobberpakninger på Biltema dim 18 x 24 x 1.2 mm for kr 10 for to.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Dala


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA