Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reduksjonsgir olje

Startet av nr1rayner, lørdag 09. mai 2015, klokken 17:11

« forrige - neste »

nr1rayner

Noen som vet hvor ofte denne oljen skal skiftes?
Og hvilken olje som anbefales?

Ser på Valvoline sine sider:
Kapasitet: 1,1 liter
Sjekk: 12mnd / 30.000km

Produkter: Ingen anbefaling tilgjengelig
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Så på et annet forum, skal kontrolleres innimellom, men står ingenting om skifte.

På trillinger er visst skiftintervall på may 100k, mens 40k på citroen.
Leste også om noen trillinger som har hatt problemer med girolje (blir "skitten").

På trilling var visst korrekt olje ATF SP3.
Men om dette gjelder for Leaf vet jeg ikke..

Får hvertfal ta en nivåsjekk på min en dag ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 09. mai 2015, klokken 17:11
Noen som vet hvor ofte denne oljen skal skiftes?
Og hvilken olje som anbefales?

Ser på Valvoline sine sider:
Kapasitet: 1,1 liter
Sjekk: 12mnd / 30.000km

Produkter: Ingen anbefaling tilgjengelig
Sikkert veldig sjeldent siden det er lite dippedutter inni et sånt sluttgir. Hvis det er noe kostbart gr.IV olje varer sikkert oljen 100K uten problemer.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Bekkenes

Nissan Long Life Antifreeze/Coolant (Blue) should occur every 75,000 miles (120,000 km) or 5 years which- ever comes first.
NOTE: Mixing any other type of cool- ant or the use of non-distilled water will reduce the recommended service interval of the coolant.
Chassis and Body Maintenance:
Brake Lines and Cables
Visually inspect for proper installa- tion. Check for chafing, cracks, dete- rioration, and signs of leaking. Re- place any deteriorated or damaged parts immediately.
Brake Pads & Rotors
Check for wear, deterioration and fluid leaks. Replace any deteriorated or damaged parts immediately.
In-Cabin Microfilter
Replace at specified intervals. When driving for prolonged periods in dusty conditions, replace the filter more fre- quently.
Steering Gear and Linkage, Axle and Suspension Parts, Drive Shaft Boots
Check for damage, looseness, and leakage of oil or grease. Under severe driving conditions, inspect more fre- quently.
Tire Rotation
Tires should be rotated every 7,500 miles according to the instructions in the Owner's Manual. When rotating tires, check for damage and uneven wear. Replace if necessary.
Reduction Gear Oil
Visually inspect for signs of leakage at specified intervals.
Off-Road Maintenance
Check the following items frequently whenever you drive off-road through deep sand, mud or water:
● Brake pads and rotors
● Brake lines and hoses ● Reduction gear oil
● Steering linkage
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

lifern

Ser det står noe om kjølevæske.
Vil bare nevne at en må ALDRI blande rød og blå væske. Da blir det graut.
SVART EUROLEAF 2013

TorC

Sitat fra: lifern på torsdag 14. mai 2015, klokken 23:48
Ser det står noe om kjølevæske.
Vil bare nevne at en må ALDRI blande rød og blå væske. Da blir det graut.

Og for de som tror at fargen på frostvæsken har noe å si om hva slags type det er, så er det feil.

Nissans orginale frostvæske (både den levert med bilen og den man kjøpe kjøpe på flaske med Nissan logo) er blå. Fra andre produsenter er den ofte grønn. De fleste bilrekvisitabutikkene har nå endelig LEAF inne i systemene sine, så det holder å oppgi reg. nr så får du korrekt frostvæske, selv om den kan ha en annen farge enn blå...

Og skifte av frostvæske er absolutt noe de fleste med mer enn en halv hjerne kan gjøre selv hvis man ønsker å spare de kronene eller ikke unner Nissan pengene...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

#6
Kjøpte meg nylig en Leaf med 67.000 km på speedometer.
Kom over det med redukasjonsgir og olje, så sjekket tilstanden. Bilen har vært inne på service "etter boka", og oljenivået skulle vært sjekket minst to ganger på det om service følger:
http://www.nissanusa.com/content/dam/nissan/pdf/techpubs/leaf/2011/2011-leaf-service-maintenance-guide.pdf
Ser ikke tegn til at plugg har vært åpnet før for nivåkontroll.
Det var mer enn nok olje, det kom ut ca0,5 dl. Rimelig sort olje, lagt med bilde av oljen som kom ut.
Om pluggen virkelig har vært ute for oljesjekk på siste service på merkeverksted er det skremmende mye stålspon etter kun 5 måneder (Sist service i desember 2014). Nå velger jeg å tro at all sponen er fra dag en, dvs service har aldri vært inkludert nivåsjekk av giroljen.
Rengjorde magnetpluggen samt fylte på MoS2 tilsetning i oljen. Skal finne ut av hvilken olje det er snakk om, og bytte i løpet av sommeren.
EDIT: Fant at det er original Nissan matic S ATF olje. Finnes sikkert en enklere tilgjengelig ekvivalent olje benytte.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

ATF olje som jeg har vært borti har alltid vært rød...
Men den originale er kanskje ikke det?
Hvis den er det, er det jo litt skremmende at din var svart!

Stålspon er ikke unormalt i girkasse, derfor pluggen er magnetisk  ;)
Var vel bunnpluggen som hadde magnet? Da blir jo ikke den rengjort på en service...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på søndag 24. mai 2015, klokken 20:11
ATF olje som jeg har vært borti har alltid vært rød...
Men den originale er kanskje ikke det?
Hvis den er det, er det jo litt skremmende at din var svart!

Stålspon er ikke unormalt i girkasse, derfor pluggen er magnetisk  ;)
Var vel bunnpluggen som hadde magnet? Da blir jo ikke den rengjort på en service...
Hei.

Ja, ATF er rød, og sannsynligvis er den originale Nissanoljen det også. Derfor skremmende skittent.
Det med spon i gir er normalt også så jeg bekymres ikke mye av det, sponen var veldig "fin", ingen grove metalldeler. 
Men nå er ikke dette bunnpluggen, men påfyllingspluggen som har magnet. Bunnplugg har sikkert det også (Bør ha). Det står i servicemanual at nivå på reduksjongir skal inspiseres årlig, eller på x km alt etter hva som inntreffer først. Nivå sjekkes og magnet rengjøres.
Forrige eier hadde bilen på minst to merkeservice de 2,5 år han har eid den. (Papirene var med). Med tanke på hvor mye olje som rant ut og at påfyllingplugg ikke virket å ha vært rørt på med verktøy, samt mengde stålspon på magnet så har ikke merkeverkstedet gjort dette sjekkpunktet.

Skal sjekke videre på oljekvalitet, men kan ikke tenke meg det er veldig hokus-pokusolje. Eller jeg går ikke konkurs på to liter original olje heller.

Iphone-bildet snudde seg på opplasting. Legger ved utsnitt riktig veg.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

thomita

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 09. mai 2015, klokken 17:11
Noen som vet hvor ofte denne oljen skal skiftes?
Og hvilken olje som anbefales?

Ser på Valvoline sine sider:
Kapasitet: 1,1 liter
Sjekk: 12mnd / 30.000km

Produkter: Ingen anbefaling tilgjengelig

Hva snakker dere om egentlig? Har Leafen gear? Er det regenereinga dere mener? Unskyld men lyt få ei forklaring her.
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

emil

#11
Sitat fra: thomita på mandag 25. mai 2015, klokken 10:33
Hva snakker dere om egentlig? Har Leafen gear? Er det regenereinga dere mener? Unskyld men lyt få ei forklaring her.

Leaf, og de fleste andre vanlige elbiler, har ikke vanlig girkasse men et fast reduksjonsgir som tar X-antall omdreininger pr minutt fra motor til Y-antall omdreininger pr minutt for drivakslene. Man må unasett ha et gearsystem og differensial som tar kraften fra en motor og fordeler til to hjul. Det er ingen mulighet for frikobling og snurrer hjulene går motoren rundt uansett hva girvelger står på.

Jan-Børre Olsen

Hvis giret er helt tørt utvendig, er jo ingenting lekket ut heller og det er ikke behov for å åpne noe etter bare noen tusen km for å sjekke nivået. Er sikkert litt luft i oljen som gjør at det ser tilsynelatende ut som det er for mye olje. Var litt overraskende at oljen var såpass mørk. Nå er den sikkert fullgod mange tusen km til så det kan godt hende at Nissan's intensjon er at når bilen er rundet 100000km så er oljen klar for bytting. Skulle jeg gjette så vil 2.oljeskift holde lengre enn første påfylling. Strengt tatt burde Nissan ha foretatt et første oljeskift etter at giret er skikkelig innkjørt. En vanlig diff trenger vanligvis et oljebytte etter 10000km etter en overhaling.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

leafnor

Sitat fra: smaug01 på mandag 25. mai 2015, klokken 21:07
Hvis giret er helt tørt utvendig, er jo ingenting lekket ut heller og det er ikke behov for å åpne noe etter bare noen tusen km for å sjekke nivået. Er sikkert litt luft i oljen som gjør at det ser tilsynelatende ut som det er for mye olje. Var litt overraskende at oljen var såpass mørk. Nå er den sikkert fullgod mange tusen km til så det kan godt hende at Nissan's intensjon er at når bilen er rundet 100000km så er oljen klar for bytting. Skulle jeg gjette så vil 2.oljeskift holde lengre enn første påfylling. Strengt tatt burde Nissan ha foretatt et første oljeskift etter at giret er skikkelig innkjørt. En vanlig diff trenger vanligvis et oljebytte etter 10000km etter en overhaling.

Når den er så sort som den er tenker jeg giret bare har godt av å få en ny olje. Det ville nok gå greit noen år til med samme oljen, men som sagt like greit å bytte når den er så sort som den er.
Giret var tørt så det var ikke tegn til lekkasje noen steder, men dog litt sløvt av merkeverksted å ikke følge instruksjon for service. Hva annet kan det være man hopper over på en service fordi det ikke er ytre tegn til avvik/feil?
Mengde spon på magnet kan jo være greit å inspisere med tanke på eventuell stor slitasje i giret.

Etter å ha lest meg litt gjennom forumet på Leafstoff har jeg gjort et par saker til i kveld. Fikk den opp på bukk og smurt gummiforingene for stab-staget med WD40. Trangt sitter de til, og jeg mer regelrett "druknet" de i WD40. Ble slutt på knirk over fartsdump i alle fall.

Dusjet også litt på vinduslistene på førerdør, og vinduer begynte å gå litt bedre. (Gikk tungt opp før en skvett WD40)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

E_S

Jeg vet av erfaring med fossilbiler at alle steder hvor kjøretøyprodusent sier "ikke nødvendig å skifte olje" er det en garanti for at noe blir utslitt eller havarerer etter en viss tid. Jeg tror det er billig forsikring å skifte den differensialoljen på Leaf hver 50-60000. km uansett, spesielt når den ser slik ut etter bare drøyt 60000 km. Ny olje av denne typen er mest sannsynlig lysegul med mindre det er snakk om ATF som oftest er farget rød..
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA