Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NVE og ny nettleie, høringsfrist 15.ausust

Startet av i3_X5_116dA, lørdag 09. mai 2015, klokken 08:07

« forrige - neste »

i3_X5_116dA


Fluence ZE

Hei

Er det noen som har et forslag til svar? Reagerer litt på at elbilen trekkes ut som en "synder". Vil ikke en induksjonstopp som koker en stor middag ha et større uttak i øyeblikket, når den også har langt større sikring. (25A). Jeg tenker ut ifra at vi bruker 16A, som jeg ikke synes er en hurtig ladning. Eller er NVE's utspill myntet på de som for eksempel har 32A til ladeuttak?

Beklager hvis jeg har misforstått eller bruker feil begreper.
Rogaland

Griffel

Sitat fra: Fluence ZE på lørdag 09. mai 2015, klokken 09:59
Hei

Er det noen som har et forslag til svar? Reagerer litt på at elbilen trekkes ut som en "synder". Vil ikke en induksjonstopp som koker en stor middag ha et større uttak i øyeblikket, når den også har langt større sikring. (25A). Jeg tenker ut ifra at vi bruker 16A, som jeg ikke synes er en hurtig ladning. Eller er NVE's utspill myntet på de som for eksempel har 32A til ladeuttak?

Beklager hvis jeg har misforstått eller bruker feil begreper.
Når elbil trekkes fram i denne sammenheng, er det ikke de som lader med effekter 0-4kW en snakker om, men effektutak over "vanlig husholdning".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eisa01

Det som er positivt med dette er at det kan skape et marked for etterspørselsregulering, dermed kan man få betalt for å lade :) Da er man avhengig av at nettressursene prises riktig slik at det finnes et økonomisk insentiv for å skape markedet.

Bra at NVE ligger i forkant på dette temaet.

Kjell Leaf

Jeg syns vi skal ha jevn strømpris hele døgnet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

eisa01

Hvorfor ønsker du det? Vil du og ha jevn strømpris hele året?

Med fornybarutbyggingen, vårflommer osv får vi ikke lenger nødvendigvis jevne strømpriser.
Nettleien må også kunne variere etter belastning, ellers vil man ende opp med å overdimensjonere nettet uten en god grunn slik at det totalt sett blir dyrere.

gaja

Sitat fra: eisa01 på lørdag 09. mai 2015, klokken 11:50
Hvorfor ønsker du det? Vil du og ha jevn strømpris hele året?

Med fornybarutbyggingen, vårflommer osv får vi ikke lenger nødvendigvis jevne strømpriser.
Nettleien må også kunne variere etter belastning, ellers vil man ende opp med å overdimensjonere nettet uten en god grunn slik at det totalt sett blir dyrere.

Nettet er allerede overdimensjonert. Gjennomsnittlig mener jeg å ha hørt at nettet bare belastes men 30-50 % av den effekten det er bygd for. Om man får redusert effekttoppene vil vi (samfunnet og hver enkelt) spare enorme summer. Jeg syns monstermaster er helt greie, men naturvernforbundet har faktisk rett i at vi kunne latt være å bygge en del av dem hvis vi gjennomførte noen skikkelige enøk-tiltak og balanserte effektuttaket bedre.

Nettselskaper skal ikke gå med overskudd, de skal bare få dekket sine utgifter. Om man legger på et effektledd, istedenfor å fordele flatt slik vi gjør i dag, mener jeg vi får en mye mer rettferdig fordeling. De som absolutt må hurtiglade bilen sin hjemme må betale mer, og de som tar seg bryet med å stille inn saktelading på riktig tid av døgnet sparer penger på det. Det de foreslår er på sett og vis å få tilbake de gode gamle "overforbruksmålerne" som mange hadde på kjøkkenet før. Utrolig effektiv bevisstgjøring.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

Amoss

Sitat fra: gaja på lørdag 09. mai 2015, klokken 12:32
De som absolutt må hurtiglade bilen sin hjemme må betale mer, og de som tar seg bryet med å stille inn saktelading på riktig tid av døgnet sparer penger på det. Det de foreslår er på sett og vis å få tilbake de gode gamle "overforbruksmålerne" som mange hadde på kjøkkenet før. Utrolig effektiv bevisstgjøring.

Forsåvidt enig med deg her, men når to av forslagene går på hhv. størrelse på inntaksikringen eller abonnement så blir en del av effekten borte. En ting er å være med på å redusere toppene, men å ende opp med at hovedsikringene ryker dersom man får ett overforbruk tror jeg mange vil tenke seg to ganger om før de går med på (og det bør de :p ). Ett lignende problem vil man nok oppleve dersom nettselskapet kutter strømmen på ett vist (lavt) nivå.

Men derimot forslaget om å måle effekten i noen "referansetimer" høres ut som en gangbar løsning, dersom referansetimene er de "toppene" som de ønsker å jevne ut. Dette forutsetter så klart at kunden er klar over hvilke timer dette er snakk om, og kan prøve å skyve forbruket til før eller etter disse timene. F.eks. med utsatt lading av elbil.


... men igrunnen litt pussig at dette kommer opp nå som Tesla akkurat har annonsert hjemmebatteriene sine, skulle tro NVE var ute etter å skape ett marked for disse her i Norge også ;)
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Fluence ZE på lørdag 09. mai 2015, klokken 09:59
Hei

Er det noen som har et forslag til svar? Reagerer litt på at elbilen trekkes ut som en "synder". Vil ikke en induksjonstopp som koker en stor middag ha et større uttak i øyeblikket, når den også har langt større sikring. (25A). Jeg tenker ut ifra at vi bruker 16A, som jeg ikke synes er en hurtig ladning. Eller er NVE's utspill myntet på de som for eksempel har 32A til ladeuttak?

Beklager hvis jeg har misforstått eller bruker feil begreper.

Induksjonstopper har ofte større sikring enn 1x25A om det er brede 5-platers topper. Min har 3x20A 230V og trekker inntil 8,4kW om jeg setter tre plater på maks.

Varmepumpa har 3x32A 230V og kan trekke inntil 12,5kW. De kaldeste dagene kan den fort havne over 6kW i snitt over hele døgnet, og da med langvarige topper en del over dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gaja

Sitat fra: Amoss på lørdag 09. mai 2015, klokken 13:09
Sitat fra: gaja på lørdag 09. mai 2015, klokken 12:32
De som absolutt må hurtiglade bilen sin hjemme må betale mer, og de som tar seg bryet med å stille inn saktelading på riktig tid av døgnet sparer penger på det. Det de foreslår er på sett og vis å få tilbake de gode gamle "overforbruksmålerne" som mange hadde på kjøkkenet før. Utrolig effektiv bevisstgjøring.

Forsåvidt enig med deg her, men når to av forslagene går på hhv. størrelse på inntaksikringen eller abonnement så blir en del av effekten borte. En ting er å være med på å redusere toppene, men å ende opp med at hovedsikringene ryker dersom man får ett overforbruk tror jeg mange vil tenke seg to ganger om før de går med på (og det bør de :p ). Ett lignende problem vil man nok oppleve dersom nettselskapet kutter strømmen på ett vist (lavt) nivå.

Men derimot forslaget om å måle effekten i noen "referansetimer" høres ut som en gangbar løsning, dersom referansetimene er de "toppene" som de ønsker å jevne ut. Dette forutsetter så klart at kunden er klar over hvilke timer dette er snakk om, og kan prøve å skyve forbruket til før eller etter disse timene. F.eks. med utsatt lading av elbil.


... men igrunnen litt pussig at dette kommer opp nå som Tesla akkurat har annonsert hjemmebatteriene sine, skulle tro NVE var ute etter å skape ett marked for disse her i Norge også ;)

Enig i at forslaget om referansetimer var det beste. Men egentlig tror jeg det kommer til å bli enda større muligheter etterhvert som AMSene blir rullet ut, og folk begynner å skjønne hvordan man kan bruke dem. Kanskje bør ikke referansetimene være 8-9 hver dag, kanskje bør man få rabatt hvis man er villig til å plugge i bilen og varmepumpa og la elverket få bestemme når de kobles inn og ut, basert på øyeblikksverdier.

Og selvsagt med forbehold om visse godkjente temperaturintervaller, minimum ladenivåer, og at man selv får bestemme når bilen må være fullt oppladet.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

i3_X5_116dA

Sitat fra: Griffel på lørdag 09. mai 2015, klokken 11:25
Når elbil trekkes fram i denne sammenheng, er det ikke de som lader med effekter 0-4kW en snakker om, men effektutak over "vanlig husholdning".

Griffel,

Hva kan vi anta her da?
Jeg har 3x63A som inntak. Antar vel dette er "vanlig" husholdning og å sette EL-bilen på lading, samtidig som man lager middag for at EL-bilen skal være klar til transportbehov etter middag som frem/tilbake til trening bør vel ikke bli "straffet"?  :o

Jeg mener, bør ikke NVE spesifikt tallfeste vanlig husholdning?

KjellG

Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 11. mai 2015, klokken 11:52
...."vanlig" husholdning og å sette EL-bilen på lading, samtidig som man lager middag for at EL-bilen skal være klar til transportbehov etter middag som frem/tilbake til trening bør vel ikke bli "straffet"?  :o

Jeg kjenner ikke NVEs tanker, men det du nevner her er vel nettopp et eksempel på hva NVE ønsker å få glattet. Det er ikke gitt at dette ikke skal "koste" deg noe, du kan lage middag på en annen tid, kjøpe magasinkomfyr i stedet for induksjon, varmtvannsbereder i stedet for gjennomstrømningsvv, kjøpe fossilbil, hydrogenbil, batteriswop, ekstra ettermiddagselbil.... sykle til trening, bare lade når solen skinner og vinden blåser, kort sagt, det er en forandring NVE leter etter.

Ketill Jacobsn

Referansetimer høres bra ut. Jeg vil også foreslå referansedager som de dagene temperaturen er under minus 15. Kun slike dager er nettet i nærheten av å nå sin kapasitetsgrense. Alle andre dager er nettet belastet maks 50% og de finnes ingen grunn til å stå opp grytidlig, utsette middagen to timer etc for å jevne belastningen på nettet. Lad elbiler og varm opp vannet i berederen om natta og fyr med ved når det kaldere enn minus 15.

Oppvarming på de kaldeste dagene i året tredobler strømforbruket i husholdningene forhold til dager i året der en ikke trenger oppvarming. Betale effektavgift i juli! Fullstendig galskap.

Rapporten sier at større elbilbatterier vil føre til større effektbelastning på nettet. Det vil det kanskje gjøre, men ikke nødvendigvis. Ut fra en gitt kjørelengde per år vil ikke en bil med et stort batteri bruke mere strøm (i kWh) i året enn en bil med lite batteri. Det er størst sannsynlighet for at begge biler saktelades hver natt og at bilen med stort batteri av og til hurtiglades hos en kommersiell aktør.

NVE's rapport virker å være dårlig begrunnet og fundert. Den sier at kundene vil ha problemer med å forstå nye tariffer. Ja dersom tariffene bare har som formål å dra inn mer penger for nettselskapene, skape unødig bryderi for kundene og ikke er basert på reelle forhold, da er de vanskelige å forstå. Vi ville være dumme og uinformerte hvis vi "forstod" dette.

Griffel

Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 11. mai 2015, klokken 11:52
Sitat fra: Griffel på lørdag 09. mai 2015, klokken 11:25
Når elbil trekkes fram i denne sammenheng, er det ikke de som lader med effekter 0-4kW en snakker om, men effektutak over "vanlig husholdning".

Griffel,

Hva kan vi anta her da?
Jeg har 3x63A som inntak. Antar vel dette er "vanlig" husholdning og å sette EL-bilen på lading, samtidig som man lager middag for at EL-bilen skal være klar til transportbehov etter middag som frem/tilbake til trening bør vel ikke bli "straffet"?  :o

Jeg mener, bør ikke NVE spesifikt tallfeste vanlig husholdning?
Nå gikk kommentaren min på det med at elbiler som syndebukk var nevnt i sammenheng med den nye modellen. En elbil som lader med 3kW om natten er ikke det som gjør at NVE ønske en ny modell, men derimot det "nye forbruket" med høye topper på effektutak.

Det NVE ønsker er en nettleie som stemmer bedre med de omkostninger som nettselskapet har. Den eksisterende modellen var ikke så gal med det "gamle brukermønsteret" men endringer i brukermønster gjør at de med lave effektuttak nå subsidierer de med store effektuttak.

Målet med tariffomlegging er å få en mer rettferdig fordeling av utgiftene, slik at avgiften stemmer bedre med nettselskapets utgifter som følger av energiforbruk og effektuttak. Målet om en mer rettferdig fordeling kan en vel vanskelig være uenig i. Ved å lade bilen samtidig med middag på induksjonsovn og dusj med varmtvann fra gjennomstrømningvannvarmer blir du ikke straffet, men må betale en mer rettferdig andel av de utgiftene du påfører systemet.

Problemet er nok ikke først og fremst å få til en rettferdig tariff, men en som både er rettferdig og som er forståelig for de fleste.

Selv er jeg så gammel at jeg husker vippetariff hos besteforeldre, og overforbruksmåler hadde jeg selv i flere år i min egen husholdning, så for meg er dette bare et lite skritt tilbake i tiden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kjell Leaf

Sitat fra: eisa01 på lørdag 09. mai 2015, klokken 11:50
Hvorfor ønsker du det? Vil du og ha jevn strømpris hele året?

Med fornybarutbyggingen, vårflommer osv får vi ikke lenger nødvendigvis jevne strømpriser.
Nettleien må også kunne variere etter belastning, ellers vil man ende opp med å overdimensjonere nettet uten en god grunn slik at det totalt sett blir dyrere.
Jeg skrev jevn pris hele døgnet, ikke hele året  ;D
Jeg husker før i tiden der vi hadde to stømmålere, den ene var til overforbruk, altså dyrere strøm når den måleren startet. Den tiden vil jeg for f... ikke ha tilbake.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA