Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få 4 terrengsykler på taket?

Startet av TrondW, torsdag 07. mai 2015, klokken 14:43

« forrige - neste »

TrondW

Henter min TMS om noen dager....Vi farter en del på sykkelritt og trenger av og til å ha 4 terrengsykler på taket. Hvilket sykkelholdere bruker dere for å få til dette? Har sett noen TMS langs veien som har fått til dette, men har ikke fått studert i detalj hvordan sykkelstativene er organisert på taket. Tenkte på benytte takstativet som Tesla selger (forutsatt at det er mulig å få på 4 sykler på dette).

Regner med at jeg må ha 2 foroverstilte og 2 bakoverstilte sykler. Kanskje 2 med navfeste og to med rammefeste?
To av disse http://www.torshovbil.no/thule-proride-591
og to av disse http://www.torshovbil.no/bilrekvisita/lastesystemer/sykkelstativ-thule/thule-569-sprint

i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

andvib

bruker Thule 753 WingBar og 4 stk Proride 591. Tror det er litt mer sporbredde på Thule 753 WingBar men også merket som Tesla selger har en slik variant. Uansett er det god plass til fire Proride (frem,bak, frem, bak) med fire 26" sykler festet. Tror nesten man hadde fått på 5 stk 591, men med sykler hadde det blitt trangt:)
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

erot

Thule-stativene kan skyves litt i lengderetningen også, så det skal gå greit å få holkene klar fra hverandre. Problemet er vel heller vekt enn plass, men det kommer jo an på syklene. Er det lette grussykler går det fint. I mitt tilfelle er det store sti-/endurosykler eller utforsykler. Med tre på taket gynget wingbaren foruroligende, men det gikk jo bra bortsett fra ekstra mye gummigniss fra føttene. Anbefaler kontaktpapir mellom.

Ikke glem absurd støynivå og forbruk (mener å huske at jeg fikk 30% økning :o)

mandresen

Jeg har hatt Opel Vectra og venter nå på min TMS. I fjor sommer kjørte vi på 3 ukers ferie i Norge med 5 sykler på taket, ikke noe problem. Har kjørt mye med 3 sykler på taket og det virker ustabilt. Men med 5 sykler som stod tett i tett og stroppet sammen så var stod det dønn stabilt.

Jeg brukte 3 stk Proride 591 og 2 stk Thule for gaffelmontering. Hvis du skal ha Whispbar, må du ha Through Bar regner jeg med og ikke Flush Bar for å få ekstra bredde.

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

TrondW

Sitat fra: mandresen på fredag 08. mai 2015, klokken 08:12
Hvis du skal ha Whispbar, må du ha Through Bar regner jeg med og ikke Flush Bar for å få ekstra bredde.


Takker for innspill. Håpet at "Flush bar" skulle holde.....syntes Through Bar blir litt voldsomt på bilen....

Noen som har erfaring med "Flush bar" og sykkelstativ?

http://www.whispbar.com/product/flush-bar/
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

fonberg

Sitat fra: TrondW på fredag 08. mai 2015, klokken 13:01
Sitat fra: mandresen på fredag 08. mai 2015, klokken 08:12
Hvis du skal ha Whispbar, må du ha Through Bar regner jeg med og ikke Flush Bar for å få ekstra bredde.


Takker for innspill. Håpet at "Flush bar" skulle holde.....syntes Through Bar blir litt voldsomt på bilen....

Noen som har erfaring med "Flush bar" og sykkelstativ?

http://www.whispbar.com/product/flush-bar/

Ja, men foreløpig bare med to stativ/sykler. Ut fra øyemål bør det gå greit med fire stativ annenhver vei.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

TrondW


[/quote]

Ja, men foreløpig bare med to stativ/sykler. Ut fra øyemål bør det gå greit med fire stativ annenhver vei.
[/quote]

Hvordan er det med støy? Da tenker jeg på takstativ montert uten sykler vv bil uten takstativ. Er det til å leve med?

Er det en kjapp prosess å ta av takstativet dersom du ikke trenger det? I mitt tilfele trenger jeg takstativ 1-2 ganger i uka.

Er Thurle sine stativer enklere å ta av / på enn Whispbar?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

tkjoerlaug

Jeg er også syklist og har bestilt tesla.

Noen som har noen formening om hvor mye rekkeviddetap man får med 2-3-4 sykler på taket på vanlige norske landeveier?

turfsurf

Sitat fra: tkjoerlaug på fredag 08. mai 2015, klokken 16:27
Jeg er også syklist og har bestilt tesla.

Noen som har noen formening om hvor mye rekkeviddetap man får med 2-3-4 sykler på taket på vanlige norske landeveier?

Jeg har kjørt med fire terrengsykler på Whispbar. Går helt greit. Forbruket er avhengig av farten, men ett sted mellom 15 og 40% ekstra kan man regne med. Støy er ikke så ille.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TrondW

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. mai 2015, klokken 18:53
Sitat fra: tkjoerlaug på fredag 08. mai 2015, klokken 16:27
Jeg er også syklist og har bestilt tesla.

Noen som har noen formening om hvor mye rekkeviddetap man får med 2-3-4 sykler på taket på vanlige norske landeveier?

Jeg har kjørt med fire terrengsykler på Whispbar. Går helt greit. Forbruket er avhengig av farten, men ett sted mellom 15 og 40% ekstra kan man regne med. Støy er ikke så ille.

Har du den korte varianten av Wispbar? Hvilke stativ har du benyttet til syklene?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

erot

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. mai 2015, klokken 18:53
Sitat fra: tkjoerlaug på fredag 08. mai 2015, klokken 16:27
Jeg er også syklist og har bestilt tesla.

Noen som har noen formening om hvor mye rekkeviddetap man får med 2-3-4 sykler på taket på vanlige norske landeveier?

Jeg har kjørt med fire terrengsykler på Whispbar. Går helt greit. Forbruket er avhengig av farten, men ett sted mellom 15 og 40% ekstra kan man regne med. Støy er ikke så ille.

Støy er avhengig av syklene og litt flaks/uflaks, men en del må du regne med uansett. Jeg fikk et plystreorkester i tillegg til heftig susing over mange frekvenser. Høy musikk hjelper, men kan bli slitsomt i lengden.

KrissJa

Jeg ville kjørt Thule Wingbar 962 med Thule 753 fotsett og moteringssett 3130 for Tesla S.
Da skal du i prinsippet få plass til 4 sykler på taket ;)

http://www.torshovbil.no/bilrekvisita/lastesystemer/sykkelstativ-thule

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA