Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruk av timer for å lade

Startet av ladov, torsdag 07. mai 2015, klokken 12:53

« forrige - neste »

ladov

På sikt vil det antagelig bli innført effektprising i Norge, siden forbrukstoppen fra før er mellom 15 og 23 så kunne det vært greit å lade Zoen *etter* 2300, spesielt for de med 11kW-lader(det inkluderer meg).

Er det noen som har brukt lade-timeren noe særlig? Hvor avansert/enkelt er det mulig å programmere den? Ideelt sett kunne jeg tenkt meg at når jeg plugger inn bilen i tidsrommmet 15-23, så utsettes ladestart automatisk til 23. Merk at det *må* være en form for varsel om at bilen er i 'utsatt lademodus' og en knapp for å 'lade nå'. Hvis ikke kan jeg forutse kraftig irritasjon fra min s.k. bedre halvdel..

Artikkelen som trigget dette spørsmålet:
http://www.tu.no/kraft/2015/05/07/vil-endre-nettleien-dyrere-a-bruke-mye-strom-pa-en-gang
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

aronesen

#1
Jeg har brukt den en del fordi jeg foretrekker å lade på trefase på jobb, men ønsker bekvemmeligheten av varm bil om morgenen.  ;)
Ladekalenderen er relativ enkel å stille inn. Du kan justere forskjellige tidspunkt for samtlige av ukedagene.
Du får et lite klokke symbol med ladeledning i displayet som viser at forprogramert lading er i bruk.

Hvis du ønsker å slå av denne må du imidlertid inn i menyen og trykke på "lade alltid". Da forsvinner klokkesymbolet i displayet.

Hvis du stiller inn forvarming vil symbol for dette også stå på samme plass i displayet.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

ladov

HVa skjer hvis du setter lading til å starte for eksempel kl 20 og plugger inn kabelen 2015? Skjønner bilen at det er ladetid?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

aronesen

#3
Ja. Hvis du plugger inn kabelen innenfor det tidsrommet du har programmert, vil den begynne å lade umiddelbart og avslutte ved det tidspunktet som du har satt.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

ladov

Det var bra, da er jeg forberedt hvis det blir effekt-prising på strømmen. :)

Takker..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA