Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommunene får bestemme om det skal være elbilfordeler.

Startet av Sirup, onsdag 06. mai 2015, klokken 22:23

« forrige - neste »

marton

Jeg tror dette blir litt som "VHS vs Betamax" i sin tid. Det er helt klart markedskrefter som presser på her.

- Ladbare hybrider blir billigere (eller avgiftene vil øke mindre sammenlignet med andre), elbiler blir dyrere.
- Det blir redusert bomsats på en hybridbil og samtidig økt bomsats på rene elbiler.
- Det blir redusert årsavgift på hybrid, det blir økt avgift på elbil.

Å ha en ren elbil krever mer planlegging i bruk enn en hybrid man kan kjøre t/r Bergen-Oslo uten å tanke opp. Den kan også stå en uke i minusgrader uten å miste kapasitet. Jeg er ganske sikker på at økt salg av hybridbiler blir resultatet og det på bekostning av like mange fra ren elbil som fossil.

Jeg lurer på om man skal tvinge hydribeiere til å lade? Dette er jo biler man kan kjøpe og bruke som ren fossilbil og nyte godt av lavere satser i fremtiden.

Kollektivfelt-utfordringen skjønner jeg godt. Det er nok ett økende problem. Men jeg syns litt synd på dem som skal stå med iMiev i lange køer om vinteren. Vil tro flere vil få store utfordringer med bruk av disse vinterstid om man skal stå betydelig lenger tid i kø.

For min del vil jeg nok velge hybrid neste gang om dette blir resultatet..
Tesla Model S P85+, 25 000km/år
Nissan Leaf, Nov 2012 - Mars 2015, 16 000km/år
Kjøp din tesla her:  http://ts.la/frodemarton7393
Bømlo, Hordaland

Muffinman

Kommunene får bestemme om det skal være gratis lading for elbiler leste jeg nylig. Det gjør de vel allerede, det har vel aldri vært et krav fra overordnede myndigheter?

cra

Sitat fra: Muffinman på torsdag 07. mai 2015, klokken 13:39
Kommunene får bestemme om det skal være gratis lading for elbiler leste jeg nylig. Det gjør de vel allerede, det har vel aldri vært et krav fra overordnede myndigheter?

Det stemmer nok, det. :)  Jeg tror den største årsaken til at (sakte)lading er gratis er at det kostermye mer enn man har mulighet til å få inn å ha en betalingsløsning på slike plasser/det kopliserer installasjonmed hundre-gangen, minst.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olemann

#18
Blir spennende å se hva kommunene velger gjøre.  Gratis ferje og bompenger har aldri betydd noe for vår del.
Derimot har tilgang til kollektivfelt vært hovedgrunn til kjøp av både minibuss, motorsykkel og elbil de siste 20 årene.

Tror nok disse undersøkelsene av hva som betyr noe må justeres for landsdel.  Blir nok godt utvalg av bl.a. Leaf på FINN om/når E18 stenges for elbiler i rush-tiden.

jkirkebo

Sitat fra: Olemann på torsdag 07. mai 2015, klokken 22:31
Blir spennende å se hva kommunene velger gjøre.  Gratis ferje og bompenger har aldri betydd noe for vår del.
Derimot har tilgang til kollektivfelt vært hovedgrunn til kjøp av både minibuss, motorsykkel og elbil de siste 20 årene.

Tror nok disse undersøkelsene av hva som betyr noe må justeres for landsdel.  Blir nok godt utvalg av bl.a. Leaf på FINN om/når E18 stenges for elbiler i rush-tiden.

Det tror jeg ikke. Kjipt å miste kollektivfeltet, men å begynne å betale bompenger også må da være dobbelt så ille ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rødkleiv

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. mai 2015, klokken 00:36
Det tror jeg ikke. Kjipt å miste kollektivfeltet, men å begynne å betale bompenger også må da være dobbelt så ille ;)

For min del betyr tilgang til kollektivfeltet at jeg sparer rundt 30 min hver vei til jobb, 1 time om dagen. Bompenger er 25 spenn eller noe sånt?
Fritiden min er verdt mer enn 25 kroner timen. Jeg hadde gladelig betalt mange ganger så mye i bompenger for å få tilgang til kollektivfeltet.

cra

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 08. mai 2015, klokken 02:25
Fritiden min er verdt mer enn 25 kroner timen. Jeg hadde gladelig betalt mange ganger så mye i bompenger for å få tilgang til kollektivfeltet.

Da er de tjo bare å fortsette å kjøre der når fordelen forsvinner, og betale det mangedobbelte de gangene du blir tatt. Usikker på m det medfører prikker i førerkortet slik at det vil straffe seg mer på sikt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 08. mai 2015, klokken 02:25
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. mai 2015, klokken 00:36
Det tror jeg ikke. Kjipt å miste kollektivfeltet, men å begynne å betale bompenger også må da være dobbelt så ille ;)

For min del betyr tilgang til kollektivfeltet at jeg sparer rundt 30 min hver vei til jobb, 1 time om dagen. Bompenger er 25 spenn eller noe sånt?
Fritiden min er verdt mer enn 25 kroner timen. Jeg hadde gladelig betalt mange ganger så mye i bompenger for å få tilgang til kollektivfeltet.

Greit nok, men er det noe poeng å i tillegg til ekstra tid bruke flere tusen ekstra i måneden på drivstoff og bompenger? Det var mitt poeng, at jeg neppe tror folk selger elbilene sine av denne grunnen. De er jo også mye mer behagelige å stå i kø i, enklere å få varmet opp om morgenen osv.

Det måtte i så fall være om man går over til kollektivt, men jeg klarer ikke å se at det på noen måte skulle være negativt selv om elbilen da evt. selges.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Avh

Frykter at konsekvensen av at fylkeskommunene skal bestemme vil være betydelig dårligere insentiver. Og så kan rikspolitikerne velte skylda over på lokalpolitikerne ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

i3_X5_116dA

Her på Askøy blir det garantert en diskusjon om EL-bilen må være med å betale den katastrofale prisøkningen på bompengeprosjektene. Tror det må nå være over 1000 el-biler ute på øya vår ... (!)  8)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA