Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på 16 A kurs for E-up

Startet av Roger U, onsdag 06. mai 2015, klokken 09:21

« forrige - neste »

Roger U

Hei,
Jeg har etter siste innkalling til Møller av E-upen min hatt problem med at den etter å ha ladet litt, så oppdager den feil og stopper ladning. Og jeg må da resete ladekabelen for å starte lading igjen. Når jeg sjekket dette med Møller, så fikk jeg bl.a. til svar:
"du sier du har en 16A kurs men ihht forskrift NEK400:2014 så skal det være 10A kurs med jordfeilbryter type B for lading av EL biler"
Dette kan vel umulig stemme, at blien må lades på en 10 A kurs? Regner med at det skal være minimum 10 A. Jeg har jordfeilbryter på den kursen jeg lader på.
Den feiler også på jobben, men også der er det 16 A kurs.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Roger U

Så etter å ha lagt inn innlegget unde VW at dette var feil forum, og at det skulle vært lagt unde E-up. Men fikk ikke slettet innlegget. Så derfor to identisket.

Homecast

Retningslinjene fra NK64 kommiteen (de som tar avgjørelser etter NEK 400 som elektrikerene bruker for å følge lovverket FEL)


"NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.

NK64 har i sine møter 2014-12-04 og 2015-02-05 vurdert kravene i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.5531.2 om valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy, og registrerer følgende:

Normens formulering om kjennskap til belastningens egenskaper tilsier at det er når tilkoblingspunktet kun benyttes av ett spesifikt elektrisk kjøretøy at belastningens egenskaper er kjent. Egenskapene må kartlegges vha en nettanalysator i hvert enkelt tilfelle. Det må også gis instruks til eier/bruker at tilsvarende måling må foretas ved utskifting av kjøretøy for å verifisere at sikkerheten er ivaretatt. NK64 betrakter slik måling og verifisering som lite hensiktsmessig.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
DC-lekkstrømmer og DC-feilstrømmer i forbindelse med lading kan dersom de fritt vil flyte innover i installasjonen kunne medføre at funksjonen til strømstyrte jordfeilvern i installasjonen blir ødelagt. Hensikten med å bruke strømstyrt jordfeilvern type B er å forhindre at DC-lekkstrømmer eller –feilstrømmer kan flyte inn i installasjonen.
I nyere dokumenter fra IEC vedr. utarbeidelse av IEC 60364-7-722 er det forslag om strengere føringer for bruk av strømstyrt jordfeilvern type B. Muligheten for bruk av strømstyrt jordfeilvern type A blir sterkt begrenset.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.
NK64 påpeker at dersom en ladestasjon er forsynt med strømstyrt jordfeilvern for hvert tilkoblingspunkt, er kravet i 722.531.2 allerede dekket og ytterligere strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunktet er ikke nødvendig."

http://www.nk64.no/NEK400_Tolkninger_View.aspx

Altså mode 2 = 10 Ampere sikring, B type jordfeilbryter
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Ett

Som det er nevnt i den andre tråden. NEK 400:2014 er en ny norm. Er det elektriske anlegget ditt fra før 1 juli 2014 gjelder ikke denne. Det hadde jo blitt kaos skulle alle lover og normer hatt tilbakevirkende kraft. Mine ladeproblemer sluttet da jeg slo av avgangstidene. Kan det være noe her?

Johnny

Sitat fra: Ett på onsdag 06. mai 2015, klokken 13:02
Mine ladeproblemer sluttet da jeg slo av avgangstidene. Kan det være noe her?

Kjenner ikke E-up, men om den er som Golf, så må du stille opp nedre ladegrense fra 40% til noe nermere det du faktisk vil ha den til å lade til.
TMS og eGolf.

elektrolux

Sitat fra: Homecast på onsdag 06. mai 2015, klokken 10:52
Altså mode 2 = 10 Ampere sikring, B type jordfeilbryter

Interresant innlegg men hvordan får du fram denne konklusjonen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. mai 2015, klokken 14:56
Sitat fra: Homecast på onsdag 06. mai 2015, klokken 10:52
Altså mode 2 = 10 Ampere sikring, B type jordfeilbryter

Interresant innlegg men hvordan får du fram denne konklusjonen?

Litt ut av hodet. Men i hennhold til NEK 400 722.55.01.01
"For modus 1 og modus 2 lading skal hvert tilknytningspunkt anordnes med en stikkontakt eller apparatplugg i samsvar med NEK EN 60309-2 (hvilket er industriplugg)
en stikkontakt i samsvar med NEK 502 dersom merkestrømmen for overstrømsvernet som beskytter sikkontakten er mindre eller lik 10 A.

Altså litt moderering av konklusjonen min.
Lading via Schuko = 10 Ampere B type jordfeilvern
Lading via industriplugg = 16 Ampere B type jordfeilvern

Så er det også viktig å huske at selvom regelverket ikke har tilbakevirkende kraft er det prosjektert for en viss bruk, lading av elbil har sågodt som aldri vært tema før nå det siste året sånn ca (med noe avvik)
Før dette igjen var det en stusselig think med mode 1 lading, og det er liksom ikke det som har vært hovedproblemet.
Endring av bruk kan utløse krav om endring av installasjon. Altså kan man få mangel ved en elkontroll. (sier ikke at alle vil få det, men er mulighet for det)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Gus1

Definisjonssak. En stikkontakt på utsiden av et hus fra 1970,80,90 osv. er dimensjonert for sporadisk bruk. Dersom man på permanent basis benytter dette uttaket til lading av elbil er forutsetningene for bruken, og derav sikkerheten i anlegget, endret. Dette er et ansvar som påhviler brukeren(og i de fleste tilfeller eieren, dette ihht. FEL §9.

Ut over dette kan man tolke så mye man bare vil, men dersom DLEs kontrollør tolker det annerledes, så er det loven.

Kjører du uten setebelte, det gjorde de før i tiden? Heldigvis har verden og bilindustrien gått videre. Elektro også. -Det går fint helt til det smeller...
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Råde

Men det svarer ikke på TS sitt spørsmål. Kladden stopper under ladning. Møller mener at TS har for stor sikring på kursen og det er hans egen feil. Kan ikke se at det er årsaken for kladden måler vel ikke sikringens størrelse (og heller ikke om det er jordfeilbryter type B, C eller X)

Hvordan ble det Roger U, noen løsning?
e-Golf | X75D

Griffel

Sitat fra: Råde på tirsdag 26. mai 2015, klokken 14:55
Men det svarer ikke på TS sitt spørsmål. Kladden stopper under ladning. Møller mener at TS har for stor sikring på kursen og det er hans egen feil. Kan ikke se at det er årsaken for kladden måler vel ikke sikringens størrelse (og heller ikke om det er jordfeilbryter type B, C eller X)
Hel riktig, kladden har "ikke peiling" på noe som ligger oppstrøms av utsyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Coolio

Det sitter en tempføler i kontakten som stikkes i veggen, om det blir varme vil kladden selv justere ned strømstyrken og om nødvendig avslutte ladingen, denne kontrollen tar den ca hver 4 time så om bilen er ca 3/4 full og har sluttet å lade kan dette være en årsak.

Autowinder

Jeg har en Eaton xPole dRBM Jordfeilautomat montert høsten 2014 på 16A kursen til garasjen, som lader eUP'en. Ingen lekkasjestrøm indikert ved to-trykks testen. Hvordan vet jeg om det er type A eller B, og er den godkjent ?

http://www.eaton.no/EatonNO/ProdukterLosninger/Elektriske/ProdukterTjenester/Vern/Jordfeilautomater/xDigitaldRBM/index.htm#tabs-1
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

Sitat fra: Autowinder på onsdag 27. mai 2015, klokken 10:46
Jeg har en Eaton xPole dRBM Jordfeilautomat montert høsten 2014 på 16A kursen til garasjen, som lader eUP'en. Ingen lekkasjestrøm indikert ved to-trykks testen. Hvordan vet jeg om det er type A eller B, og er den godkjent ?

http://www.eaton.no/EatonNO/ProdukterLosninger/Elektriske/ProdukterTjenester/Vern/Jordfeilautomater/xDigitaldRBM/index.htm#tabs-1

Det er type A. Sitat fra linken din: " Vernet er også en fullverdig G/A type"

Men siden det er installert i 2014 er det innafor forskriftsmessig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Autowinder

#14
Godt det da. Så det nå, den var bare litt forskjøvet og gjemt bort i min nettleser. Takk for svar.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA