Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leiebil (diesel) etter påkjørsel bakfra. Hvem dekker drivstoff og bom?

Startet av Albertine, onsdag 19. mars 2014, klokken 20:03

« forrige - neste »

cra

Det varierer vel litt hva som står i papirene i forhold til "hva man har betalt for". I mitt tidligere selskap stod det "tilsvarende bil" på type. Jeg kjørte på den tida ei Caravelle, og gjorde det ganske klart at den bittelille  Renalutten jeg fikk ikke var samme klasse - det var en grunn til at vi kjørte minibuss. De hadde selvsagt ikke noe lignende å tilby, så jeg lagde heller ikke noe styr utav det, men det er viktig å gjøre det klart at det er et behov. Hvis ikke vil der ikke være lagt til rette for å få det dekket. De kan jo ikke bare "vite" alt folk kan komme til å trenge.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Panduck

På innleggene snakkes det egentlig om to forskjellige ting. 1) Hva har jeg rett i i henhold til min forsikring, og 2) hva har jeg krav på fra motparten sitt forsikringsselskap.

1) Har jeg kasko, og noe skjer med bilen min som gjør at den på på verksted, skal jeg få "det jeg betalte for". Her tror jeg vi skal være forsiktige med å kreve elbil. Må bilen inn fordi det er feil på bremsene, og forsikringen dekker leiebil i 3 dager, så tar vi det vi har betalt for. Begynner vi å kreve elbil, kan kasko på elbil gå opp fordi elbil er dyrere å leie / få tak i som leiebil. Det er neppe noe vi ønsker

2) Det opprinnelige spørsmål, "påkjørt bakfra", har ingenting med "hva man har betalt for". Det har med ansvarsforsikringen. Klippet fra din side har vi:

"Bjønnes sitter også i Finansklagenemnda Skade, som behandler tvistesaker rundt forsikring.

– Så kommer saken som i dette tilfellet, om man blir påkjørt av en annen bil og de har skyld i ulykken. Da er det slik at i den grad andre kan lastes for ulykken, skal jeg også holdes skadesløs. Det innebærer at motparten skal holdes ansvarlig for alle tap jeg blir påført, typisk bruk av leiebil."

Man dokumenterer vel da de utgifter man har ekstra (alle tap), og krever dette fra motparten sin forsikringsselskap. Nekter de, finnes det klageinstanser. For enkelte elbilførere vil bytte til bensinbil medføre STORE brompengekostnader hver dag, og da er ikke dette urimelig. Har man SUV og trenger SUV, får man dekket utgifter til SUV. Elbil er i så måte ikke unikt.

Sitat fra: cra på torsdag 18. september 2014, klokken 15:51
Det varierer vel litt hva som står i papirene i forhold til "hva man har betalt for". I mitt tidligere selskap stod det "tilsvarende bil" på type.

Carl Anton Stenling

Jeg hadde tilsvarende situasjon. Forsikringsselskapet skaffet da elbil som leiebil selv om leieprisen var noe høyere og leiebilen måtte leveres fra et annet leiebilkontor enn det nærmeste. Her kan imidlertid praksisen sikkert variere noe fra selskap til selskap.

[For ordens skyld: Jeg er ansatt i et forsikringsselskap, men arbeider ikke med skadeoppgjør.]
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Mippen

Kanskje lit ot. men det jeg også reagerer på er at man ikke får leiebil dersom du er den uskyldige parten og ikke har kasko. Har opplevd det også. Skulle tro at dersom noen andre er skyld i skade så dekket forsikringen deres leiebil til deg. Ikke din egen forsikring.
Fremtiden er elektrisk.

akafrans

Jeg er i en lignende situasjon, bortsett fra at jeg ikke har fått påført en skade.

Jeg har bilen min, en Plug in hybrid, på verksted hos forhandler, etter en feil på bilen som dekkes av garanti. Jeg har fått en lånebil som er en ren bensinbil. Siden jeg kjører 99% på el, har jeg nå fått kostnader på drivstoff som jeg ikke hadde før. Har jeg noen sjangse om jeg krever å få tilbakebetalt bensinkostnadene mine? Dette er forøvrig en ganske alvorlig feil på bilen min som gjør at den til nå har stått hos forhandler i 2 uker.

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Coolio

Du sparer km på din egen bil så lenge den står på verkstedet, skal de med diesel bil kreve diesel bare fordi den er billigere i inkjøp og forbruk? litt småpirk spør du meg.

Electrix

Sitat fra: Mippen på søndag 26. oktober 2014, klokken 07:50
Kanskje lit ot. men det jeg også reagerer på er at man ikke får leiebil dersom du er den uskyldige parten og ikke har kasko. Har opplevd det også. Skulle tro at dersom noen andre er skyld i skade så dekket forsikringen deres leiebil til deg. Ikke din egen forsikring.
Hvis jeg husker riktig så kan du som uskyldig part fremdeles kreve dine utgifter refundert. Forskjellen er at dersom du har kasko med leiebil så får du uansett dette ordnet av ditt forsikringsselskap, så havner regningen hos motparten når skyldspørsmålet er avgjort, uten kasko må du fremme dette som krav selv. Om du kan dokumentere behov for leiebil pga jobb/barnehage ol kan du kreve dette refundert, og da ville jeg også tatt med ekstra bompenger og mellomlegget mellom strøm og diesel.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: Coolio på onsdag 06. mai 2015, klokken 15:04
Du sparer km på din egen bil så lenge den står på verkstedet, skal de med diesel bil kreve diesel bare fordi den er billigere i inkjøp og forbruk? litt småpirk spør du meg.
Du skal vel ha veldig lang daglig kjørelengde hvis verditapet på pga kjørte km i perioden bilen står på verksted skal overstige verditapet pga en kollisjonskade som er utbedret.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA