Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakaksel

Startet av Lynet, torsdag 24. september 2009, klokken 20:59

« forrige - neste »

Lynet

Hvilken bil er bakakselen på nye Think fra?
Har den samme konstruksjon som den gamle?
I så fall bør man montere smørenippel på de nye også....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Jeg husker et bilde fra produksjonslinjen til ny Think og det så mistenkelig lik den gamle. Beklager.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Samme type med torsjonsfjæring, men ikke helt identisk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

POSi411

Sitat fra: Lynet på torsdag 24. september 2009, klokken 20:59
Hvilken bil er bakakselen på nye Think fra?
Peugeot 206 (PIV4 akselen var fra P106.)
Om 206 akselen har samme problem vet jeg ikke.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

froland

Hei venner! Det ser ut til at bakakslingen er utslitt på min nye Think. Hjulet tar inntil skjermen. Er det noen som har opplevd dette? Bilen er gått ca 98000. MVH Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

elektrolux

Høres ut som du har fått vann inn på akseltappen, og ødelagt lageret.

Bytt akselen. Koster ikke all verden. Ikke stort mer enn et tannreimsbytte på en fossilbil. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

froland

Ok, så det er ikke samme sjauen som på den gamle? At vi må skifte hele akslingen.
Det var godt å høre, så da kan jeg vel bare ta kontakt med hvilket som helst verksted.  :-X
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

elektrolux

Nei, du må bytte hele akslingen, men det er egentlig en ganske så kurrant jobb.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

froland

Ok, får ringe RS i morgen for å høre om priser osv. Batteripakken må vel ned da, tenker jeg. Det var veldig liten slark når jeg jekket den opp og rigget på hjulet. Så det var rart at det skulle bli slike utslag på hjulet. Drittoppheng!
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Go-carter

Hvis de krever fantasipriser, så har jeg en helt ny aksel liggende.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

#10
Det er ikke en drittaksel!

Akslingen er genial: Lett, plassbesparende, nesten uten slitedeler og billig, samtidig som den gir trygge og forutsigbare kjøreegenskaper i toppklassen. Den er i dag i bruk på 10 talls millioner rimelige biler i hele verden. At noen få opplever svikt i tettningen etter 100000 km er ingen grunn til å slakte en så genial konstruksjon.

Stive bakakslinger er derimot noe dritt: Gir spretten bakende med kontrareaksjon etter en sladd. Er heldigvis vekke fra nesten alle personbiler bortsett fra enkelte Kina og US biler.

Kjøp Gocarter sin aksling og bytt selv, så koster det deg mindre enn 2 oljeskift med 20 punkts inspeksjon på en stinkebil hos Renault.  ;)

Ev. kjøp et slikt rep sett og bytt kun den defekte delen av akslingen:

http://www.ruville.de/fileadmin/user_upload/redaktion/pdfs/Sonstiges/GB/EN_PSA_RearAxle.pdf
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

froland

Hei venner! Er det noen som kan gi meg nøyaktig(100%) betegnelse på denne akslingen? Hvilken Peugeot som den kommer fra osv? Ville blitt takknemlig for det. MVH Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Go-carter

Skal se om jeg finner noen lapper på akslingen min jeg kan ta bilde av :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

SplitPersonality

Sitat fra: froland på onsdag 27. februar 2013, klokken 21:26
Hei venner! Er det noen som kan gi meg nøyaktig(100%) betegnelse på denne akslingen? Hvilken Peugeot som den kommer fra osv? Ville blitt takknemlig for det. MVH Froland.

Bakakslingen er en standard Peugeot 206 aksling fra årsmodell ca 2003 og fremover. Den ble bestilt fra Peugeot med spesiallengde på håndbrekk-kablene og en litt annen dim på torsjonsfjæren - men en helt vanlig 206 aksling er "plug and play" om du skal bytte ut din aksel.

Men - alle med Peugeot har akkurat samme problem med slark i ytre lager, som alle TH!NK-eiere har - så det er ingen god ide å plukke en slik aksling fra en bilskrot.

Hvis du trenger en....og du ikke kjøper GoCarter sin - så har jeg også en helt ny TH!NK-aksel liggende for salg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA