Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forventet hastighet på supercharger?

Startet av Joachim@sancon.no, mandag 04. mai 2015, klokken 22:35

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Var og ladet på så på klett i dag og ble litt overrasket over at jeg bare fikk ca 40-43kwh. Jeg har tidligere ladet der og fått 120kwh, men den gangen var jeg alene der. I dag var det 6 biler som sto og ladet og jeg måtte derfor dele lader. Jeg mener på at jeg tidligere hadde lest at man deler lader og at man derfor får ca halvparten når man er 2 på laderen. Jeg ventet også til bilen på samme lader hadde dratt men det ble ingen forskjell i hastighet når jeg ble alene på sc.

Hvordan fungerer dette med deling og mange på sc på en gang?

jkirkebo

Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 04. mai 2015, klokken 22:35
Var og ladet på så på klett i dag og ble litt overrasket over at jeg bare fikk ca 40-43kwh. Jeg har tidligere ladet der og fått 120kwh, men den gangen var jeg alene der. I dag var det 6 biler som sto og ladet og jeg måtte derfor dele lader. Jeg mener på at jeg tidligere hadde lest at man deler lader og at man derfor får ca halvparten når man er 2 på laderen. Jeg ventet også til bilen på samme lader hadde dratt men det ble ingen forskjell i hastighet når jeg ble alene på sc.

Hvordan fungerer dette med deling og mange på sc på en gang?

Nr.2 får det som er til overs etter at nr.1 har tatt det han klarer. Dessverre er det ikke alltid den regulerer opp når nr.1 drar, i så fall er det bare å plugge ut og inn igjen (før nestemann starter lading på den ledige kontakten).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Batteritemp og SOC har også mye å si for ladefarten på SC. Jeg ladet på Klett med relativt kaldt batteri en gang (stiplet linje hadde akkurat forsvunnet) og fikk da ca. 60 kW, mens på lørdag med varmt batteri etter 300 km kjøring fikk jeg 118 kW, ogå det på Klett.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. mai 2015, klokken 22:59
Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 04. mai 2015, klokken 22:35
Var og ladet på så på klett i dag og ble litt overrasket over at jeg bare fikk ca 40-43kwh. Jeg har tidligere ladet der og fått 120kwh, men den gangen var jeg alene der. I dag var det 6 biler som sto og ladet og jeg måtte derfor dele lader. Jeg mener på at jeg tidligere hadde lest at man deler lader og at man derfor får ca halvparten når man er 2 på laderen. Jeg ventet også til bilen på samme lader hadde dratt men det ble ingen forskjell i hastighet når jeg ble alene på sc.

Hvordan fungerer dette med deling og mange på sc på en gang?

Nr.2 får det som er til overs etter at nr.1 har tatt det han klarer. Dessverre er det ikke alltid den regulerer opp når nr.1 drar, i så fall er det bare å plugge ut og inn igjen (før nestemann starter lading på den ledige kontakten).

Da skal jeg forsøke det neste gang.

Om man lader alene på en stasjon, og det f.eks er 4 andre som lader på andre sc, er det da noen deling? Eller er det slik at det er lagt opp til 120kw pr lader?

sturle

Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 04. mai 2015, klokken 23:39
Om man lader alene på en stasjon, og det f.eks er 4 andre som lader på andre sc, er det da noen deling? Eller er det slik at det er lagt opp til 120kw pr lader?
Ikkje offisielt, men mange har erfart at det går tregare på somme superladarar dersom mange bilar ladar der samstundes.  Klett har vore nemnt før i den samanhengen. Det kan vere ei grense for kor mykje Tesla får lov til å forsyne seg med frå trafoen der.

Havebigfun

Ved noen SC er det begrenset kraft tilgjenlig avhengig av lokale strømforsyningsforhold- Jeg trodde det var Brokelandsheia som var mest i skvis der- men bedre lading med 40 kW enn ingen SC på denne lokalisasjonen- så får vi glede oss over at SC- nettverket stadig vokser.

krl

Det jobbes med et eller annet på Brokelandsheia nå.. De har holdt på med å grave ned en ny kabel inn til trafoen i en ukes tid. Men om dette er tilførsel til trafoen, eller flere som skal hente ut strøm fra den, det er ikke så lett å si..

Kristian O

Lada på Dombås i går kveld. Var aleine når vi starta, og fikk kun 89kW. Flytta bilen til en ny lader, men oppnådde kun 90 kW. Batteriet var definitivt ikkje kaldt, sidan vi hadde kjørt ca 25 mil. SOC var vel ca 30%. Innbiller meg at eg har fått høgare effekt tidligere på Dombås i lignende situasjoner.
Når det er sagt så var det absolutt ingen krise. Bilen hadde nok til å reise videre før vi var ferdig likevel  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

fredag

Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 04. mai 2015, klokken 23:39
Om man lader alene på en stasjon, og det f.eks er 4 andre som lader på andre sc, er det da noen deling? Eller er det slik at det er lagt opp til 120kw pr lader?

Ladestolpe 1A og 1B deler 130kW (eller den effekten som det er lagt opp til på den aktuelle lokasjonen). Ladestolpe 2A og 2B deler 130kW. Osv.

Dersom det er flere som lader på superchargerne når du kommer dit, så kjør til en stolpe hvor både A og B er ledig. Dersom ingen slike er ledige så vil du vanligvis få størst effekt ved å dele stolpe med den Teslaen som har ladet lengst.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

dosmont

Sitat fra: fredag på torsdag 13. august 2015, klokken 13:37
Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 04. mai 2015, klokken 23:39
Om man lader alene på en stasjon, og det f.eks er 4 andre som lader på andre sc, er det da noen deling? Eller er det slik at det er lagt opp til 120kw pr lader?

Ladestolpe 1A og 1B deler 130kW (eller den effekten som det er lagt opp til på den aktuelle lokasjonen). Ladestolpe 2A og 2B deler 130kW. Osv.

Dersom det er flere som lader på superchargerne når du kommer dit, så kjør til en stolpe hvor både A og B er ledig. Dersom ingen slike er ledige så vil du vanligvis få størst effekt ved å dele stolpe med den Teslaen som har ladet lengst.
Den første som starter å lade får det han trenger, nr2 får det som blir igjen dvs
sånn rent teoritisk/eksempel, hvis du kommer til SC med 10% begynner som førstemann å lade,du får da 118kw. Så kommer nr2 og starter å lade han får da resterende freks 12kw. dette da hvis laderen er i stand til å levere det.
fint om noen kunne sjekket det ut i praksis ;)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

havardma

Sitat fra: Kristian O på torsdag 13. august 2015, klokken 09:28
Lada på Dombås i går kveld. Var aleine når vi starta, og fikk kun 89kW. Flytta bilen til en ny lader, men oppnådde kun 90 kW. Batteriet var definitivt ikkje kaldt, sidan vi hadde kjørt ca 25 mil. SOC var vel ca 30%. Innbiller meg at eg har fått høgare effekt tidligere på Dombås i lignende situasjoner.
Når det er sagt så var det absolutt ingen krise. Bilen hadde nok til å reise videre før vi var ferdig likevel  :)

Mener Dombås og også Lillehammer er av de eldre typene som maks gir 90 kW (eller var det opptil ca 100 kW) (mot 120 kW på de nyere).


Kristian O

Sitat fra: havardma på torsdag 13. august 2015, klokken 21:43
Sitat fra: Kristian O på torsdag 13. august 2015, klokken 09:28
Lada på Dombås i går kveld. Var aleine når vi starta, og fikk kun 89kW. Flytta bilen til en ny lader, men oppnådde kun 90 kW. Batteriet var definitivt ikkje kaldt, sidan vi hadde kjørt ca 25 mil. SOC var vel ca 30%. Innbiller meg at eg har fått høgare effekt tidligere på Dombås i lignende situasjoner.
Når det er sagt så var det absolutt ingen krise. Bilen hadde nok til å reise videre før vi var ferdig likevel  :)

Dei var ivertfall det, men har dei ikkje blitt oppgradert? Eg trur eg har fått meir futt her tidligere.

Mener Dombås og også Lillehammer er av de eldre typene som maks gir 90 kW (eller var det opptil ca 100 kW) (mot 120 kW på de nyere).
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

havardma

Sitat fra: Kristian O på torsdag 13. august 2015, klokken 21:49
Sitat fra: havardma på torsdag 13. august 2015, klokken 21:43

Mener Dombås og også Lillehammer er av de eldre typene som maks gir 90 kW (eller var det opptil ca 100 kW) (mot 120 kW på de nyere).

Dei var ivertfall det, men har dei ikkje blitt oppgradert? Eg trur eg har fått meir futt her tidligere.

De gangene jeg har ladet på Lillehammer i sommer har det ikke vært indikasjoner på det. På Dombås har jeg bare ladet 2 ganger, der det ene gangen var fullt og andre hadde jeg ikke lav nok SOC til å få verifisert dette.

Kanskje noen andre kan bekrefte eller avkrefte om man får godt over 100 kW på disse under optimale forhold?




Muffinman

Hvis jeg ikke husker feil var de 6 første sc`ene 120kW, i motsetning til de nye som er 135kW. Jeg har aldri fått over 106kW på noen av disse. De fleste er det lenge siden jeg har vært innom, så de kan godt ha blitt oppgradert.

I fjor sommer fikk jeg nøyaktig 90kW på Brokelandsheia, ingen andre biler. Virket cappet, for den lå akkurat på den effekten lenge.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 13. august 2015, klokken 23:15
Hvis jeg ikke husker feil var de 6 første sc`ene 120kW, i motsetning til de nye som er 135kW. Jeg har aldri fått over 106kW på noen av disse. De fleste er det lenge siden jeg har vært innom, så de kan godt ha blitt oppgradert.

I fjor sommer fikk jeg nøyaktig 90kW på Brokelandsheia, ingen andre biler. Virket cappet, for den lå akkurat på den effekten lenge.

120kW SCene gir maks 280A så da stemmer nok 106kW sånn circa. De nyere klarer 330A så da får man inntil i overkant av 120kW. Maks på disse er i området 145kW så det er uansett ca. 25kW igjen til nr. 2. Den gangen jeg testet på Solli og fikk oppunder 120kW fikk nestemann 30kW.

Ang. ytelse fra SC gir det mer mening i å snakke om ampere enn effekt da effekten vil variere med batterispenningen. Jeg ladet på CHAdeMO i går og fikk 106A men effekten begynte på 38.6kW og endte på 40.8kW siden batterispenningen steg kontinuerlig (som den alltid gjør under lading).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA