Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremser som "lugger"

Startet av Bodø_EL, søndag 03. mai 2015, klokken 21:34

« forrige - neste »

Bodø_EL

Noen som opplever at bremsene på Leaf`en lugger ved forsiktig nedbremsing i lav fart? Jeg fikk forklart litt dårlig av Nissan forhandler, at det var hydrauliske og elektriske bremser som samarbeidet dårlig.

Jeg har en 2011 mod. Leaf fra Nederland. ca. 70.000 km.
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

emil

Har vel vært diskutert en del ganger tidligere her. Det har vel med at noen ganger sliter bilen med å finne punktet mellom regenerering og faktis bremsing. Trikset skal være å kjøre bremsepedalen helt i gulvet i ny og ne, gjerne gjør det som en vane når du starter bilen. For de fleste som har rapportert om lignende problemer har dette vært løsningen.

medic.66

Helt riktig det som emil skriver. Jeg har samme "problemet" med min Leaf. Det hjelper så absolutt å trø bremsepedalen helt i bunn før du kjører. Da forsvinner hvertfall luggingen på min.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

nr1rayner

Mange tråder om bremser, så blåser liv i en av de igjen.

Kjente litt på det velkjente problemet med lett bremsing i lav fart her om dagen.
Er det noen som har løsning på det? Trør ofte bremsen i bunn, noe som vel gir litt bedre feeling (følelse...) ved bruk av pedalen.
Men, ved meget svak bremsing i lav fart hjelper ikke det (nok).

Usikker på hvor høyt opp i hastighet bilen bruker "creep mode", men det virker for meg som om det er den som slår inn. Man bremser til lav nok hastighet, slipper bremsen nesten helt opp, creep øker farten igjen, man trår litt hardere (som gjerne blir litt for mye), slipper opp og creep slår inn igjen, og slik humper vi avgårde inn til full stopp..
Går man fra "normal" bremsing til såvidt borti pedalen med noen få km/t igjen, vil bilen framover igjen.

Tror jeg muligens har en god teori på hva som er feil og hva som kan gjøres.
I forbindelse med bremsepedalen sitter det 2 brytere (normalt 1 på fossilbiler, for å tenne bremselys).
De er justert med forskjellig avstand til pedalen, så den ene bryteren aktiveres før den andre.
Regner med den første er til motor/regen, og den siste er til bremselys.
Såvidt jeg husker er begge justerbare, og regner derfor med at det kun er snakk om justering på en av de.

Har prøvd å gi gass og brems samtidig, da kutter den motorkraft og går vel over i regen istedet. Da er det altså noe med bremsepedalen som sender signal til motor-hjernen om å ikke gi på. Skulle da tro at dette også gjelder creep-mode.
Skal prøve meg litt frem og se om jeg kommer noen vei.
Er vel flere som har klaget til forhandler, men der kommer vel bare tomme forklaringer og mer flass på skuldrene...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Hei.
Begynn med å ta ut og rengjør bremseklossenes anlegg. Få de til å løpe lett i metallskimsen, og sjekk at caliper "flyter " lett på boltene så det hele sentreres om bremseskiven.
Gjorde bilen ferieklar i går før langtur på søndag, og merket at høyre bakhjul "subbet" på klossene. Også merket litt tenden til nervøse bremser/regen i det siste.
Begge klossene "satt" litt. Gjorde rent ordentlig, og regen/brems ble silkemyk!
Så, før du justerer annet, råder jeg deg å rengjøre alle bremseklossers anlegg så de løper fritt. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Olee

Sitat fra: nr1rayner på fredag 22. juli 2016, klokken 23:08
Tror jeg muligens har en god teori på hva som er feil og hva som kan gjøres.
I forbindelse med bremsepedalen sitter det 2 brytere (normalt 1 på fossilbiler, for å tenne bremselys).
De er justert med forskjellig avstand til pedalen, så den ene bryteren aktiveres før den andre.
Regner med den første er til motor/regen, og den siste er til bremselys.
Såvidt jeg husker er begge justerbare, og regner derfor med at det kun er snakk om justering på en av de.
På min skal det ikke mange millimeterne til før bremselyset tenner iallefall, regen kommer ganske mye lenger "inn" på pedalen.
Jeg har faktisk hatt bilen inne på softwareupdate pga bremsene. Eller det var det forhandleren sa. Jeg vet ikke helt om det ble bedre eller ikke  :P Er også enig med deg at creep mode og bremsing på Leaf ikke fungerer helt optimalt  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA