Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I3 rekkevidde på en lading

Startet av 02jan, søndag 03. mai 2015, klokken 20:45

« forrige - neste »

02jan

Lager en egen tråd her nå ,hvor informasjon rundt Max kjørelengde pr. Lading.

Legg gjerne igjen informasjon rundt faktorene som har betydning for å forstå hvordan hvor langt maksimal  ( eller hvor kort )  kjørelengde i3 oppnår.

(Utetemp, regn, motorveikjøring vs landevei etc.)

La i dag ut på en søndagstur, strekning : Nittedal - Hurdal - Eidsvoll verk - Jessheim - Skedsmokorset - Nittedal.  + 6 i luften start, Max 10, snitt 8.
Tørre veier, landevei 60-80 kmt, fulgte vanlig trafikk. Eco+ modus, kun takluke som klima.

88 km på 50 % forbrukt batteri, totalt 16.2 mil. Antar at tomt batteri ville ha vært på rundt 17 mil.

0 rekkevidde angst , men bilen "underestimerer" hver kjøretur, men jeg følger snitt forbruk og regner selv rest kapasitet.








Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

steensk8

Sist høst kjørte jeg Arendal Stavanger, først til Lyngdal 136 km for lading, så de siste 156 km til bydel Gausel litt før Stavanger by.  I Lyngdal viste forbruket at jeg ville kunne nå 182 km med samme type kjøring (til da ca 65 km motorvei, fart 93 km/t som er reell 90) og resten blandet kjøring på E18/E39. Etter lading videre mot Gausel viste forbruks firkantene at jeg hadde ca 170 km til rådighet; noen fler bakker i vestlig retning. De siste km hadde jeg nok et anfall av den kjente angsten, indikatoren viser alltid færre km i rest enn virkelig, men det gikk bra. På returen hadde jeg medvind og nådde Lyngdal med god margin. Har også senere opplevd at vindretning har stor innflytelse på oppnådd rekkevidde.
Citroen C-on. Ny juni 12

Jorgensen

#2
En varm og tørr sommerdag i fjor så kjørte jeg Hønefoss-Langesund en strekning på ca 209km via Sandvika (gj.snitt 75km/t, 11.7kWt/100km).
Eneste hurtigladning for meg da var på Liertoppen så det ble en stopp der. Fra Liertoppen til Langesund er det 143 km, og bilen viste da 128km rekkevidde i EcoPro ved start. Jeg legger meg i høyre fil på motorveien med ACC så jeg følger køen som går mellom ca 90-100km/t. Det ble et par stopp underveis for å kjøpe is, da AC ikke virket.

Ankomst Langesund, så har jeg kjørt 143km med 25km rest på batteriet. Fire personer med baggasje i bilen.

-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

02jan

Kjørte samme rute som i fjor på en lading. 95km på 50%, ble rundt 25 grader i skyggen utover dagen. Kom frem med 10% rest.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

cj

#4
t/r Strömstad med 100% batteri denne uken
totalt ca 125km
Hadde 33km rest igjen ved tilbakekomst
ca 20C og oppholdsvær, bruke AC litt (innstilt på 22-23C)
Holdt ~95km/t på motorveien
Eco pro halve veien (glemte å slå den på tilbakeveien)

Vind

I fjor høst - 160 km på en lading.  Høvik-Drammen - Ås - Furuseth - Oslo Sentrum - Høvik + diverse småkjøring etterpå.

Kjørte første del til Drammen i Comfort - Motorvei 80-100 km/t, Kjørte så Oslofjordtunellen til Ås, deretter in til Oslo, Kjørte nå I ecoPro og holdt meg til maks 80.  Tilslutt hjem igjen, hadde fortstt 20 km rekkevidde, så det ble litt småkjøring på kvelden.  Hadde 7 km igjen når jeg satt i ladekabel etter 160 km.

Har siden hatt lengre turer - men har da alltid "klatteladet" litt underveis.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

MrBeery

Hvor langt kommer dere som har 20"? Er fortsatt litt skeptisk til 20", det er den beste dealen om en skal ha alt av utstyr.

ApeX

Vi hadde rekkevidde på ca 160km med 20" da viprøvekjørte den for et par uker siden. Har selv bestilt Fully Charged og kan ikke si at jeg frykter for rekkevidden med 20".
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Trond.m

Sitat fra: MrBeery på mandag 13. juni 2016, klokken 15:36
Hvor langt kommer dere som har 20"? Er fortsatt litt skeptisk til 20", det er den beste dealen om en skal ha alt av utstyr.
Jeg valgte 20". Forskjellen i rekkevidde mener jeg er av akademisk betydning. Bredden er jo den samme, og teoretisk rekkevidde er jo bare 12 km kortere etter NEDC testen. I praksis skiller det neppe mer enn 7-8 km på en 20 mils tur. Om vinteren er rekkevidde mer kritisk, men da er det jo 19". Jeg var personlig mer usikker på støy og komfort, men etter prøvekjøring med 19" og 20" synes jeg ikke forskjellen var så stor. Og skulle du angre deg, er jeg sikker på at det er mange som vil bytte 20" mot 19".

moonbuggy

Litt uinteressant med ny I3 i sving, men
min "gamle" klarer seg også rimelig bra.

Etter mange turer i Stavanger området, uten å lade i løpet av uken, så er status nå:
kjørt 177km med 4 km igjen på tanken. Snittet ligger godt nede på 9 tallet, så konklusjonen er at noe forsvinner også når bilen står i ro.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA