Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solcelleanlegg-leverandører i Norge

Startet av Hansi, lørdag 02. mai 2015, klokken 21:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Hårek på fredag 20. april 2018, klokken 10:55
Er ingen tak-ekspert, men trenger det å forsterkes? Et panel veier 20 kg. Et tak skal jo tåle vesentlig mer i snølast.

Et panel veier ca. 18-20kg, per m2 blir det 11-12kg. Taket på hytta mi er dimensjonert for en snølast på 750kg/m2, så panelvekten kan man trygt se bort fra. Selv på gamle hytter fra 70-tallet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. april 2018, klokken 12:55
Et panel veier ca. 18-20kg, per m2 blir det 11-12kg. Taket på hytta mi er dimensjonert for en snølast på 750kg/m2, så panelvekten kan man trygt se bort fra. Selv på gamle hytter fra 70-tallet.
Forutsatt at man fester brakettene i takstolene og ikke mellom - antar jeg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på fredag 20. april 2018, klokken 13:01
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. april 2018, klokken 12:55
Et panel veier ca. 18-20kg, per m2 blir det 11-12kg. Taket på hytta mi er dimensjonert for en snølast på 750kg/m2, så panelvekten kan man trygt se bort fra. Selv på gamle hytter fra 70-tallet.
Forutsatt at man fester brakettene i takstolene og ikke mellom - antar jeg.

Brakettene skal festes på takstolene ja. Det er ikke så vanskelig å få til når man har skinner som er flere meter lange og braketter som kan festes hvor som helst på skinnene.

Men er taket solid bygget, f.eks med 22mm OSB, så tåler det ganske så mye mellom takstolene også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Skal godt gjøres at solcellepanelene og aluminiumsbrakettene tåler 750kg/m2, det vil si 1,2 tonn per panel, så man skal gjerne tenke seg om etter hva slags område det er snakk om?

Her jeg bor er det vel 200kg/m2 som gjelder, mens hytta ligger i et område hvor beskrivelsen er "600kg+/m2". Ingen bekymringer her, men hadde sjekket opp litt før jeg hadde lagt paneler på hyttetaket (har på veggen under takutstikket..).

haavardw

Jeg har en installasjon fra Sun-Net, montert sommeren 2017. Anlegget fungerer utmerket. Har ikke vært nær den teoretiske peak-effekten på 5900W, men dette skyldes trolig takvinkelen. Anlegget produserer regelmessig rundt 25-30kwh i døgnet, og det er mer enn nok til å dekke vårt forbruk og fylle Leafen gratis i sommerhalvåret. Sun-Net gjorde hele jobben med å legge lekter, takstein og innfelt solcelleinstallasjon. Hadde en liten reklamasjon på snekkerarbeidet og dette håndterte de på eksemplarisk vis.
Syns installasjonen ser bra ut og vil ikke nøle med å anbefale dem til andre.
–––
- Tesla model 3 SR, 2021
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2023(?)

Myrvang

Sitat fra: haavardw på onsdag 06. juni 2018, klokken 08:09
Jeg har en installasjon fra Sun-Net, montert sommeren 2017. Anlegget fungerer utmerket. Har ikke vært nær den teoretiske peak-effekten på 5900W, men dette skyldes trolig takvinkelen. Anlegget produserer regelmessig rundt 25-30kwh i døgnet, og det er mer enn nok til å dekke vårt forbruk og fylle Leafen gratis i sommerhalvåret. Sun-Net gjorde hele jobben med å legge lekter, takstein og innfelt solcelleinstallasjon. Hadde en liten reklamasjon på snekkerarbeidet og dette håndterte de på eksemplarisk vis.
Syns installasjonen ser bra ut og vil ikke nøle med å anbefale dem til andre.

Antall m2 og pris?

Jeg har ca 70 m2 som kan bygges på, men Otovo frarådet meg det pga et utstikk på taket som vil gi skygge på deler var taket til enhver tid og dermed redusert effekt hele tiden. De sa at det er det svakeste panelet som styrer effekten, og med konstant skygge vil effekten alltid være lav.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

brako79

#96
Sitat fra: Myrvang på onsdag 06. juni 2018, klokken 22:06
Jeg har ca 70 m2 som kan bygges på, men Otovo frarådet meg det pga et utstikk på taket som vil gi skygge på deler var taket til enhver tid og dermed redusert effekt hele tiden. De sa at det er det svakeste panelet som styrer effekten, og med konstant skygge vil effekten alltid være lav.

Må vel kunne løses med microinvertere på hvert enkelt panel, så vidt jeg har lest meg frem til?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Amatøren

Blir for dyrt med på hvert enkelt panel i tillegg så bør det være høyere spenning enn bare 1-2 paneler.

Derimot så kan det deles opp i 2-4 seksjoner så hele seksjonen har sol uten skygge og man har minst 1 seksjon i sol når det er sol.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. juni 2018, klokken 09:18
Blir for dyrt med på hvert enkelt panel i tillegg så bør det være høyere spenning enn bare 1-2 paneler.
Hva mener du med det?

Mikroinvertere med 1-2 paneler per inverter ansees å gi 10-15% høyere årsproduksjon, så hvorfor sier du at det gir for lav spenning? (for lav for hva?)

Amatøren

OK.

Har ikke fulgt helt med på utviklingen da.

Trodde ikke slik fantes for nettilkobling for hjemme bruk.

Legger meg flat......
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Men så var det det med kostnad - Kost/nytte effekt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

#101
Sitat fra: gr på torsdag 07. juni 2018, klokken 12:48
...... så hvorfor sier du at det gir for lav spenning? (for lav for hva?)

Tenkte på panels penning inn til inverter. Ikke spenning ut nettet.

Som sagt, har ikke fulgt nøye med på all utvikling.

Selv har jeg sett på store anlegg for hjemme bruk tilkoblet nett og "off grid" anlegg for hyttebruk.

Sist nevnte skal jo da ikke levere til noe strømnett.

Tar opplysningene til etterretning.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Jeg er ingen elektriker og har det heller installert selv (enda iallfall), men sånn jeg har forstått det er hovedproblemet med string-invertere (uten optimizer) at hvis et panel får en skygge, selv en fugledrit, litt snø, skitt, blad, så går spenningen fra det ene panelet ned såpass at det trekker ned totalspenningen fra alle panelene i samme streng (serie), siden de andre må "kompensere" for det som er defekt/skygget, og dermed får det stor betydning for produksjonen fra hele strengen (har hørt ~40% reduksjon), mens med mikroinverter så reduseres produksjonen kun fra det ene panelet (også om man har to paneler tilkoblet slik jeg forstår det), mens alle de andre gir full spenning. Installasjonen ser også fin ut, da dette kun er bokser en plugger i og fester bak/under solcellepanelene, og kjører 230V ned til sikringsskap, med de fordeler det gir mtp. kabling etc. Vedlikehold kan sikkert diskuteres avhengig av hvor panelene står plassert...

Høyere innkjøpskost, men skal spares inn gjennom levetiden i følge de som selger slikt, iallfall opp til en viss størrelse på anlegget (hørt rundt 10kWp).. så kan en jo velge hva en vil tro på. ;)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Sverre Grevskott

Sitat fra: Myrvang på onsdag 06. juni 2018, klokken 22:06
Sitat fra: haavardw på onsdag 06. juni 2018, klokken 08:09
Jeg har en installasjon fra Sun-Net, montert sommeren 2017. Anlegget fungerer utmerket. Har ikke vært nær den teoretiske peak-effekten på 5900W, men dette skyldes trolig takvinkelen. Anlegget produserer regelmessig rundt 25-30kwh i døgnet, og det er mer enn nok til å dekke vårt forbruk og fylle Leafen gratis i sommerhalvåret. Sun-Net gjorde hele jobben med å legge lekter, takstein og innfelt solcelleinstallasjon. Hadde en liten reklamasjon på snekkerarbeidet og dette håndterte de på eksemplarisk vis.
Syns installasjonen ser bra ut og vil ikke nøle med å anbefale dem til andre.

Antall m2 og pris?

Jeg har ca 70 m2 som kan bygges på, men Otovo frarådet meg det pga et utstikk på taket som vil gi skygge på deler var taket til enhver tid og dermed redusert effekt hele tiden. De sa at det er det svakeste panelet som styrer effekten, og med konstant skygge vil effekten alltid være lav.

Det er ikke noe problem med SMA inverter og TIGO optimizer som kun settes på skyggeutsatte paneler.
https://www.sma.de/en/products/smart-module-technology/ts4-r.html

Jeg har SMA inverter selv, og vil med tiden installere en streng hvor paneler vil bli utsatt for skygge. Da blir det bruk av disse optimizerene. Finnes i enkel og dobbel variant som kan håndtere 2 paneler.
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA