Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde og forbruk

Startet av Gordon Retriever, fredag 01. mai 2015, klokken 19:06

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Erfaringer og synspunkter omkring rekkevidde og forbrukstall kan legges i denne tråden. :)

elektro

I Vi Menn sin test av Golf GTE kjører de bilen helt tom for strøm først i EV modus, på sin 20 mil lange forbrukstest, og ender opp på 0,45 l/mil. http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article1545356.ece

Samme strategi valgte de da de testet eTron for en stund siden, da endte de opp på 0,6 l/mil på 55 mil. http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article1502837.ece

Ville de ikke oppnådd lavere forbruk om de kjørte i hybrid modus fra start?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

SonicGTE

Jeg har ikke rukket å teste bilen så mye ennå, men selv om det er en bagatell så irriterer det meg litt at Volkswagen reklamerer med at bilen kan kjøre 50km på ren strøm, men unnlater å si at man da må skru av kupèvifta for å i det hele tatt se 50-tallet. Men men..

Når det kommer til rekkevidde så avhenger det av mye, men til mitt bruk så holder det sånn akkurat greit. Jeg kan velge motorvei eller 50-60-sone-vei til jobb, og ser at hvis jeg kjører motorvei i 80 og 90 rekker jeg aaaaakkurat fram før det er 2km igjen på batteriet. Rusler jeg avgårde på 50-60-vei med litt opp og ned er det "hele" 26km igjen når jeg parkerer.

Trenger nok en stund til for å bli vant til å bruke bilen - men foreløpig relativt imponert :)
--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

BadaBing

Å komme 50 km på batteri er i virkeligheten ikke spesielt reelt. Hvis man setter bilen på en rulle og kjører i fast hastighet i 50-60 km/t, da klarer man det kanskje. I det virkelige liv er et sted mellom 30 og 40 km oppnåelig. Og da snakker jeg om landevei uten kø i 70 km/t. Hvis man skal kjøre på batteri alene er det bare å peile ut ladestasjoner fort som f..., for de trenger man.

Mye rykk og napp kjøring i tettbebygd strøk med lyskryss, rundkjøring, og mange andre biler, suger superfort strøm ut av batteriet. Det er greit for min del, for da er det sjelden eller aldri langt igjen til lading.

Det som er litt kult er at når batteriet er tomt og den går over på bensin, så lader den litt underveis (sikkert i nedoverbakker og ved oppbremsing). Og da spesielt hvis man har den i B-modus, og ikke D. Så etter noen mil har man plutselig noen kilometer til på batteriet man kan bruke. Det virker ikke som om den automatisk bruker disse strøm-kilometerne, så de må man "aktivere" ved å trykke på E-knappen før man når en ny ladestasjon.

Oy!

Jeg tror absolutt det kan være reelt å kjøre 50km på strøm.. men det fordrer landevei som du sier og grei snitthastighet. Jeg fikk min GTE på onsdag, og første tur til jobb som ligger 49km unna så klarte jeg å kjøre 44km. Jeg bor ca.350m høyere enn jobben så tjente jo noe på bakkene selvsagt. Hjemover klarte jeg 39km, da bakkene suger strøm. Jeg synes jeg kjørte som normalt, som jeg gjør men min gamle bensinbil. Jeg tror helt sikkert det er mer å gå på mtp kjørestil og regenerering. Strekningen det er snakk om er Lismarka-Åsmarka-Gjøvik. Samme rute hjem igjen. Jeg vil komme lenger på strøm om jeg velger Gjøvik-Brøttum-Lismarka på vei hjem,. da alle bakkene kommer til slutt (for de som er lokaltkjent!). Jeg kommer tilbake med mer data og løypeprofil!

Oy!

I dag kom jeg helt til jobb som er ca. 48km unna, men 2km rest på batteriet. Blir vel gradvis noe flinkere å kjøre økonomisk, men i dag var det også tørt på veien og mellom 16-19 grader. I går kjørte jeg 46km på strøm, med regn og våte veier halve veien.

Oy!

Kjørte forresten i går fra jobb på Gjøvik til Strandtorget ved Lillehammer, avstand 53.3km. Hadde 3km igjen på batteriet når jeg kom dit. Så brøt 50km-grensen greit på den turen!

Radiobil1

Nå går vi snart inn i den kalde årstid. Noen som har merket nedgang i rekkevidde allerede i år?

gamleboyen

Nå har jeg Passat GTE, men jeg merker tydelig at når det er kaldere ute så forsvinner det en ekstra kilometer her og der i forhold til tidligere i år. Veien er den samme, men på en gitt strekning på 12 km så går det nå gjerne 18km fra batteriet i stedet for 13km. Dette er uten A/C, så enten bruker bilen mer strøm på andre ting når det er kaldt, ellers så blir ytelsen til batteriet rett og slett dårligere av kalde temperaturer.

gte-bjørn

Rekkevidden faller ganske raskt når jeg kjører ut fra oppvarmet park-kjeller til noen varmegrader, det skyldes nok delvis at batteriet blir kaldt og estimert total-rekkevidde blir mindre. Hadde nok merket et fall om jeg bare parkerte ute på gata en liten stund og så startet igjen.


Elmo

Sitat fra: gte-bjørn på mandag 17. oktober 2016, klokken 23:50
Rekkevidden faller ganske raskt når jeg kjører ut fra oppvarmet park-kjeller til noen varmegrader, det skyldes nok delvis at batteriet blir kaldt og estimert total-rekkevidde blir mindre. Hadde nok merket et fall om jeg bare parkerte ute på gata en liten stund og så startet igjen.

Har ingenting med nedkjøling av batteriet å gjøre. Det tar nok adskillige lengre tid enn som så.
Det er primært fordi guessometeret hensyntar den lavere utetemperaturen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mippen

Noen som  har merket reduksjon i rekkevidden sidne bilen var ny? Klarer man å lade opp batteriet tilstrekkelig med vanlig kjøring uten å koble seg til lader? Vurderer en GTE som nr2 bil.
Fremtiden er elektrisk.

gte-bjørn

Jeg merker ihvertfall en reduksjon i antall km rekkevidde fra "guessometeret" etter full-lading. Da bilen var ny (juli 16) viste den gjerne 48 eller 49 og én eller to ganger så jeg 50. Nå stopper den gjerne på 45. Hva som er faktisk rekkevidde har jeg faktisk aldri prøvd.

Nei du kan ikke lade opp ved vanlig kjøring på "hybrid", det du lader opp vil den bruke når den finner det for godt. Fortrinnsvis ved kjøring på lavere hastigheter men jeg har også sett at den plutselig skifter til el-drift ved kjøring i 80 på flatmark. Men du får endel el-drift på den måten. Jeg hadde en kjøretur her i høst hvor jeg prøvde å "bruke opp" batteriet underveis ved å skifte til EL hver gang jeg kom inn i en 50 eller 60-sone langs landeveien. Men selv om disse var mange og lange så gikk ikke rekkevidden ned; den ladet opp nok imellom. Dette var langs vei med mye bakker og svinger, du får nok ikke samme på motorvei med slake bakker og sjelden behov for å bremse.

Det du kan gjøre er å sette den i "charge" og da vil den lade hele tiden mens du kjører. Men det lønner seg ikke. Jeg gjorde det to ganger under en bilferie til Nord-Norge uten ladekabel, fordi jeg hadde glemt å skru over fra el-drift etter oppstart. For å lade til 30km rekkevidde fant jeg at den hadde brukt ekstra bensin tilsvarende 40km kjørelengde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA