Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blinkende ledlys på biler i ryggekameraet

Startet av auduny, torsdag 30. april 2015, klokken 10:23

« forrige - neste »

auduny

For et par dager siden kjørte i saktegående kø, jeg tok en titt i ryggekameraet og da så jeg en Skoda Octavia rett bak meg så der ledlysene rett under hovedlyktene blinket som besatt. Jeg antok med en gang at det var en sivil politibil på utrykkning og kjørte inn til siden. Men bilen fulgte bare etter. "Nå har jeg gjort noe skikkelig dumt" tenkte jeg før jeg tittet bak i bakruta og så at lysene på ingen som helst måte blinket. Tittet tilbake på ryggekameraet og der var den i full utrykkningsmodus igjen.

Dette er muligens fysikk 101 og jeg antar det har noe med hz på kameraet, men det må jo også betyr at ledlys egentlig skrur seg av og på veldig veldig fort? Eller er det noe helt annet?

Har ikke sett det noe noen andre biler.


cirys1

Har hatt samme erfaring med samme type bil, trodde først den stod på noe "show" modus, men det er nok bare frekvensen på lyset som lurer deg. Dette var på en bensinstasjon og jeg gikk ut for og sjekke.. :P

xref

Så det ut slik det gjør rundt 30 sekunder inn i
denne video-snutten? Isåfall er det bare frekvensen på kamerabildet ja :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Hyperstress

#3
Ledlyset blinker med en viss frekvens, og kameraet filmer med en viss frekvens. Da vil det skje at kameraet tar et bilde samtidig som led lyset er av, og det blir synlig blinking.

Det samme skjer med glødelamper også, men de slukkes og tennes så tregt at de i praksis er på hele tiden.

Edit. Mulig siste setning ikke gjelder for DC.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

bb

LED-lysene lyser ikke konstant, men blinker med en gitt frekvens. Dette brukes for å dimme lysene. Ryggekameraet tar bilder med en gitt frekvens, sannsynligvis 30 bilder i sekundet. Og siden disse ikke er i sync ser det ut som det blinker. Hvis du ser noe mistenksomme lys i grillen, sjekk bakspeilet. Er det ikke lys der men i ryggekameraet bør du kjøre økonomisk :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

Oppdateringsfrekvensen til kameraet som gjør det.
Litt det samme som skjer i denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=Xh-sf6vwSMc
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

nortrahof

Dette med blinking kan muligens forklares?

Lysdioder vil man ofte gjøre så sterke som mulig. Da varmeutviklingen skjer i en ytterst lite punkt, blir det ofte ganske varmt der uten at man kan få ledet bort all varme. Nå er det menneskelige øye innrettet slik at det ikke oppfatter om man slår av lyset halvparten av tiden, bare denne frekvensen er høy nok. Derfor er det et "trick" å slå av slike LEDs i korte perioder for at de kan kjøle seg ned. - Faktisk kan man på denne måten få en LED til å tilsynelatende lyse sterkere ved å tilføre mer strøm enn den egentlig tåler kontinuerlig. Øyet vårt ser ikke de mørke periodene og vi tror faktisk at lyset står på hele tiden - og det lyser sterkere!
En annen årsak er å spare strøm - særlig ved batteribruk. Derfor er denne teknikken brukt i sykkellykter.

TV-kamera tar opp et visst antall bilder pr. sekund som film. Er takten over 20 bilder pr. sekund, har øyet vårt problemer med å se at det skiftes bilde. Dette gjelder for lyskilder også. Er opptaksfrekvensen på kameraet bare litt forskjellig fra switchingen på LEDsene, vil det se ut som langsom blink.

På den TMSen som videoen viser med "løpende lys", switches grupper av LED i sekvens. Da kan man få en jamnere strømbelastning enn om alle LEDsene skulle switches samtidig i lykten.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Thor2014

Led styrken justers ved puls bredde modulering.
Det vil si at spenningen går fort av og på.
12v spenning og så slår du av spenningen i 50ms på i 50ms osv, så får du en spenning på 6v.
Oppleves som blinkende eller rullende når du ser gjennom et kamera

Ipadjove

Mange slike lys som viser bensin/diesel-priser har litt av det samme. Om man tar et speilreflekskamera og tar bilder av prisene, kan man ved å bruke veldig rask lukkertid få bilder der bare 1 siffer lyser om gangen. Eller bare en liten bit av et siffer.

Dag A.

Dette kan observeres i mange sammenhenger, og er det samme som gjorde at hjulene på diligencen i gamle western filmer går bakover, eller hjulene på biler.
Som det vises i en film her så er det lett å få rotorbladene på et helikopter til å stå stille, eller tilsynelatende  rotere andre veien.
Noen som nevner at dette er synlig på glødelamper, og det er ganske lett å se på gatebelysning dersom man ser på denne på lang avstand.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA