Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan funker automatisk fjern/nær-lys?

Startet av xref, onsdag 29. april 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

xref

På min nåværende bil, en Audi A3 har jeg automatisk justering av fjern/nær-lys. Når det fungerer er det kjempedigg, men ofte henger den såpass på etterskudd at den er mer til bry enn noe annet. Noen som har testet det på Teslaen enda?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Muffinman

Kjørte en loaner med dette 50-60 mil for litt siden. Syntes ikke det fungerte særlig bra. Blendet ned for lyskilder utenfor veien, og i tregeste laget noen ganger for store biler.

xref

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. april 2015, klokken 21:28
Kjørte en loaner med dette 50-60 mil for litt siden. Syntes ikke det fungerte særlig bra. Blendet ned for lyskilder utenfor veien, og i tregeste laget noen ganger for store biler.

Høres ut som det er samme ståa som på de fleste andre biler med denne funksjonaliteten med andre ord.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Teslanewbie

Har kjørt BMW med denne funksjon og det fungerte perfekt . Jeg var veldig imponert over responsen og hvordan den klarte å skille mellom billys og annet lys.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

ferrek

Min erfaring er at om det ikke er adaptiv fjernlysjustering er de fleste produsenters løsninger for trege. Adaptiv derimot, det er deilig det!

turbolurbo

Dette systemet er vel en hyllevareløsning fra f.eks Bosch eller lignende. Tviler på at det er noe Tesla har utviklet, og har derfor ganske lik funksjon som andre bilmerker.

Min erfaring med dette er at det fungerer bra på Teslaen, men systemet kan selvfølgelig bli lurt under spesielle forhold.
2019 TM3P

Hyperstress

Sitat fra: xref på onsdag 29. april 2015, klokken 21:25
På min nåværende bil, en Audi A3 har jeg automatisk justering av fjern/nær-lys. Når det fungerer er det kjempedigg, men ofte henger den såpass på etterskudd at den er mer til bry enn noe annet. Noen som har testet det på Teslaen enda?

Den fungerer mye bedre enn Audi sin. (I alle fall hva Audi hadde på A4 2011)
Audi sin var ubrukelig. Tesla sin er rimelig bra. Den setter på hovedlysene raskere etter passering, og blender ikke ned for hva som helst av lys langs veien.  Jeg har god nytte av den.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sandvika

Enig i at det er bra. Eneste negative er at jeg ville beholdt langlysene på noen ganger hvor det er gatelys. Kan bli mørkt i overgangen til der det ikke er gatelys.

joda

Selv syntes jeg det fungerer helt supert på min bil.

Blender ned automatisk uten å tilsynelatende plage motgående kjøretøy (altså i god tid  før vi møtes), justerer ned til nærlys ved gatebelysning (kanskje litt treghet her, men har fungerer helt ok for min del)
og når jeg nærmer meg en bil bakfra så blender den også automatisk ned. (fra god avstand, og hvis bilen foran forsvinner rundt en sving så aktiveres fjernlys igjen til man "henter den inn igjen"..)

Har så langt ikke opplevd at det ikke har fungert som forventet på min bil.
TMS 85D

Dag A.

Brukte dette endel i Danmark hvor hovedveiene er mørklagte.

Det fungerte helt perfekt.

Slo seg av i god tid før det blendet møtende biler, og slo seg av når jeg kom opp bak andre biler.

I Norge derimot, hvor vi skal ha gatebelysning på overalt så er erfaringen min noe mere blandet.
Føler gjerne at jeg vil ha på lyset når bilen slår av, og at den slår av pga omgivende lys og ikke andre biler.

Men som sagt, i Danmark, eller andre veier i vårt langstrakte land som ikke er opplyst som et tivoli så fungerer det perfekt for meg iallefall.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

frosken

Enig med tidligere talere. Fungerer ganske bra; godt nok til å kjøre på auto hele tiden, selv om jeg trolig ville timet det et halvt sekund før eller etter her og der. Men folk har forskjellige preferanser, og elektronikk er heller ikke like god til å lese og forutse situasjoner som vi mennesker er.

Jeg skulle dog gjerne hatt mulighet til å ha det automatiske fjernlyset påslått også ved gatebelysning. På landeveier er det veldig nyttig med kraftigere lys og bedre spredning for å tidligere oppfatte refleks fra gående eller dyreøyne i veikanten.

SabreMan

Hvor mørkt må det være før det slår seg på?

Hvis du for eksempel kjører med vanlige nærlys før det har blitt skikkelig mørkt, slår de seg på da også?

Hvor mye påvirker bruk av lys rekkevidden?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Tuxedo

#12
Jeg kan svare på det siste spørsmålet ditt:  Påvirkning av rekkevidde er null.  Ved normal landeveiskjøring trekker motoren over 10 000 W.  Da kan du tenke deg hva to lyspærer på 25W vil medføre i ekstra forbruk  :)

Hyperstress

#13
Sitat fra: SabreMan på torsdag 30. april 2015, klokken 22:57
Hvor mørkt må det være før det slår seg på?

Hvis du for eksempel kjører med vanlige nærlys før det har blitt skikkelig mørkt, slår de seg på da også?

Hvor mye påvirker bruk av lys rekkevidden?

1. Mener det må bli rimelig mørkt.
3. Langlys vs nærlys? 500m kanskje, om du kjører i 5 timer.

Edit: Forresten så er vel nærlys vs langlys bare et spjeld, og forbruket er likt om jeg ikke tar feil. Lys bruker uansett ubetydelig med strøm. 50w-ish (?)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA