Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjerringa mot strømmen: nedgradert fra P85D til S85

Startet av Rødkleiv, tirsdag 28. april 2015, klokken 08:24

« forrige - neste »

HåkonE

#30
Sitat fra: D.O på torsdag 30. april 2015, klokken 00:00Poenget var at kategoriseringen din med overvektige og eldre ikke helt stemmer. Men nok om det.

Du henger deg litt opp i dette, så jeg tror du legger litt vel mye i det utsagnet. Det er bare tilbakemeldinger fra enkelte andre eiere (og ikke bare mot Tesla, men sportsseter generelt), og ikke rettet mot noen bestemte på forumet her. Og det er jo helt korrekt, sportseter kan være mer utfordrende å stige inn/ut av om man for eks. er overvektig.

Sistnevnte er faktisk et samfunnsproblem, og da syntes jeg det skal være merkelig at det ikke skal være lov å snakke om "elefanten i rommet". Det viktigste må jo være at folk gjør det beste valget til sitt bruk, ikke hva som er "best". Jeg kjenner en som faktisk byttet ut førersetet på sin bil nettopp pga. denne problemstillingen. Han kaller sportseter for kvinneseter.  ;D

Min far er 78 og mobiliteten blir dårligere med årene. Han hater sportsetene som var i min BMW. Han sliter med å komme seg inn og ut, og syntes derfor komfort-setene i sin MB er mye bedre. Jeg ville derfor aldri anbefalt han nextgen-setene. Eller stivere understell for den saks skyld.

Sitat fra: D.O på torsdag 30. april 2015, klokken 00:00Å lage en bil som kun er stivt oppsatt er jo ikke så vanskelig. Men å gjøre den komfortabel samtidig er litt vanskeligere og det har ikke Tesla greid med p85d. M-serien er bedre på dette. P85d er en familievogn og ikke en ren sportsbil, derfor bør den ha kvaliteter som gjør den god på alle underlag og samtidig morsom for "far"å leke med. P85 var nettopp dette.

I det ene øyeblikket skriver du at P85D er for stiv (for deg), og at Model S (for deg) er en familiebil. For deg passer S85D åpenbart bedre. For andre er det åpenbart ikke slik, ref. egen erfaring, og tråder på Tesla Motors Club der flere faktisk var bekymret for at P85D ikke var sportslig nok. Av de som driver med sportslige biler på fritiden får den svært gode skussmål, og noen gikk så langt som å si at dette var den første Model S de slapp å modifisere understellet på (tenker da på tråden der brukeren lolachampcar har vært svært aktiv)

P85 er sikkert morsom for "far" å leke litt med, men andre fedre leker bedre med en stivere bil. Det er vel ikke så vanskelig å forstå, eller er du av oppfatning av at dine subjektive betraktninger skal gjelde for alle?

Jeg er ikke enig med deg når det gjelder M-serien. M5 er av natur litt mer soft enn for eks. M3, men likevel er det stor forskjell fra de rene familievognene. Og hadde det ikke vært det, så hadde de faktisk ikke vært brukbare på bane. En vanlig 535 x-drive er for meg som å kjøre en båt, så ser du litt hvor jeg kommer fra. Men meget komfortabelt selvsagt.

Husk at det også etter hvert har blitt flere som bytter fra nettopp (nye) M5/M6 til P85D i USA, og jeg har så langt til gode å lese om noen som er misfornøyde med kjøreegenskapene. Tvert om.

Flere tester har også påpekt at komforten i P85D er bra. noen eksempler jeg fant i farten:

E24: "Komforten er fortsatt god"
Klikk: Terningkast 4 på komfort (trekk for støy)
VG: Terningkast 6 og kalte det en "Landeveis-limo"

Edmunds trekker det enda lenger;

It also has a lower projected range than the previous P85. On the plus side, it has a much more composed ride than the old P85. Everyone likes to point out the downsides of a heavy car, but it can't be denied that a heavier car rides better and is less unsettled by road imperfections. The Tesla was a good cruiser before. Now it's exceptional.

Ingen tester jeg har lest så langt, trekker frem de punktene du finner negative. Det betyr naturligvis ikke at de ikke eksisterer for deg.

Sitat fra: D.O på torsdag 30. april 2015, klokken 00:00Å at det er vanskelig å gå ut/inn har ikke noe med overvekt eller alderdom å gjøre. Det går på comfort og etter hvert irritasjon. Nextgen setene er ikke direkte sports seter, men her har Tesla lyktes med å lage en stol som har egenskaper fra både sportsstol og komfort stol. Setet er rett og slett nydelig! Men hvor vanskelig kan det være i 2015 å sørge for at ratt går opp ved park, slik at man kan gå ut og inn på normalt vis?

Jeg vet ikke, men jeg har aldri hatt noe problem med dette, verken på Tesla eller andre. Kan bare foreslå at du sender inn en request til Tesla.

Jeg hadde ikke betalt noe ekstra for en slik funksjon, da den er ubrukelig for meg (!). Tror du må bare innse at folk har forskjellige behov.

Sitat fra: D.O på torsdag 30. april 2015, klokken 00:00P85d er en super bil, men så langt har p85 og s85 kvaliteter som etter min erfaring gjør dem bedre egnet for oss som ønsker en kjapp familievogn.

Og det har du helt sikkert rett i. S85(D) er nok den perfekt bil for flere her (og det ligger jo i kortene at det er ment som volummodellen). Selv er jeg glad for at Tesla har laget P85D, for det er det nærmeste jeg kommer "perfekt" bil for meg. :)

SR

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 30. april 2015, klokken 08:56

Hmm. Jeg oppfatter min P85+ som meget komfortabel, er P85D stivere satt opp? Noen som har hatt begge? Eller har vi bare veldig forskjellige definisjoner av "komfortabel fjæring"?

Jeg har gått fra P85+ til P85D. Min opplevelse er at P85+ er satt opp med stivere fjæring enn P85D. Men begge er helt etter min smak, og burde tilfredsstille de som er vant til og liker BMW-bilene sitt oppsett.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

N00b

Det er da bare å lage en egen "profil" som heter UT. 

Har det gjort det sjøl, kona er 20cm kortere enn meg og det virker som alle disse er i beina når jeg prøver å sette meg inn etter hun har kjørt og ikke satt bilen i profil UT. 
Sete & ratt opp, end of problem.

Amoss

Sitat fra: Haknys på torsdag 30. april 2015, klokken 11:03
... og da syntes jeg det skal være merkelig at det ikke skal være lov å snakke om "elefanten i rommet".

Det er helt greit å snakk om "elefanten i rommet" om den er der. Men se opp for fyllesyner av rosa elefanter ;)

Finner det dog litt merkelig at du presiserer at for fjæring/kjørekomfort så er det snakk om "smak og behag", mens det for setene er snakk om folk med dårlig førlighet basert på 2 spesifikke årsaker (overvekt og alder).  Regner for det første med at om førligheten har noe med saken å gjøre så spiller årsaken til den reduserte førligheten mindre rolle?  Og kan det ikke være at også seter kan være "smak og behag"? At smaken i dette tilfellet også kan være farget av førlighet er vel kun en irrelevant biting?

Model S 85D

HåkonE

Sitat fra: Amoss på torsdag 30. april 2015, klokken 12:52
Finner det dog litt merkelig at du presiserer at for fjæring/kjørekomfort så er det snakk om "smak og behag", mens det for setene er snakk om folk med dårlig førlighet basert på 2 spesifikke årsaker (overvekt og alder).  Regner for det første med at om førligheten har noe med saken å gjøre så spiller årsaken til den reduserte førligheten mindre rolle?  Og kan det ikke være at også seter kan være "smak og behag"? At smaken i dette tilfellet også kan være farget av førlighet er vel kun en irrelevant biting?

Jeg skrev: (spesielt for overvektige/eldre), ikke (gjelder KUN for overvektige/eldre). Nå er det 2 som har tolket det som det sistnevnte og gått på defensiven, så jeg burde kanskje presisert det  bedre.

Jeg har ofte sett dette som argumentasjon (passform, mobilitet, ryggproblemer etc.) når det argumenteres mot sportsseter eller mangel på mekaniske funksjoner som "hjelper deg ut av bilen", så for meg er det ikke noe negativt ladet bak setningen, kun en observasjon jeg mener er relevant når det diskuteres seter (spesielt).

Kommer det frem som noe "biting" så beklager jeg. Det var ikke ment slik i det hele tatt.

Poenget mitt her er at når det gjelder akkurat seter, så har fysikk svært mye å si for smak & behag, så å oppsummere et sete, ergonomi eller en løsning som bare perfekt eller ubrukelig forteller egentlig lite matnyttig for nestemann.

Vi har faktisk samme diskusjon på jobb (kontorstoler), og hadde det vært en debatt på internett så hadde det nok neppe vært like innlysende hva som var problemet til den enkelte. Sannsynligvis ville evn. utenforstående tolke det til at produktet i seg selv hadde en del utfordringer. Det er ikke tilfellet.

Amoss

Sitat fra: Haknys på torsdag 30. april 2015, klokken 14:05
Jeg skrev: (spesielt for overvektige/eldre), ikke (gjelder KUN for overvektige/eldre). Nå er det 2 som har tolket det som det sistnevnte og gått på defensiven, så jeg burde kanskje presisert det  bedre.

Altså, nå gikk ikke jeg "på defensiven" her, eller påsto at du hadde sagt at det bare galdt for disse to gruppene, men kun poengterte det jeg mente var problematisk med fremstillingen din (når den først var blitt en debattsak) - at det ene var smak og behag, mens det andre var basert på personens fysikk, når begge ting egentlig er smak og behag.

Gir deg derimot helt rett i det du ellers skriver her, at "smak og behag" når det gjelder sitteredskaper ofte kan ha fysiske årsaker, men mener fortsatt at det er irrelevante å trekke frem.

Ps: ser at jeg skrev feil/upresist: Mente ikke "biting", men "bi-ting" :p
Model S 85D

D.O

Sitat fra: N00b på torsdag 30. april 2015, klokken 11:58
Det er da bare å lage en egen "profil" som heter UT. 

Har det gjort det sjøl, kona er 20cm kortere enn meg og det virker som alle disse er i beina når jeg prøver å sette meg inn etter hun har kjørt og ikke satt bilen i profil UT. 
Sete & ratt opp, end of problem.
Joda, men dette er bilen så tregt å justere på at det gidder jeg ikke vente på. Er ikke slik at jeg ikke kommer ut. Men det merkes godt når man veksler mellom bilene at det er blitt tyngre i p85d. Tipper drosjesjåfører vil erge seg over dette.

Fikk ny sw i går, men har ikke installert ennå. Forhåpentligvis kommer responsen på nivå med p85 nå :)

Den beste forbedringen jeg har funnet på p85D er borrelåsene på gulvmattene. I p85 havner den på passasjersiden sammenrullet mot setet etter hver aks.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Car-El

No har vi det kos, gutta!


P.S.  Syndes det e tøft at folk kjøper bil etter behov og ikke tiden den bruker fra 0km/t til 100km/t.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

D.O

Sitat fra: Car-El på torsdag 30. april 2015, klokken 21:42
No har vi det kos, gutta!


P.S.  Syndes det e tøft at folk kjøper bil etter behov og ikke tiden den bruker fra 0km/t til 100km/t.
"behovet" er en elektrisk familieracer som er brukbar til både ferie og daglig kjøring. Og som er behagelig på alle underlag og samtidig gjør 0-100 kjappere en r-syklene  ;) Model s er nesten der, v2.0 blir nok rette bilen. Når man ikke får alt på en bil, må man vurdere hva som er viktigst. Og da spørs det ikke om p85d står i fare for å havne på finn, mens p85 får bli.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA