Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyggelig forbruk nå gitt

Startet av Muffinman, onsdag 29. april 2015, klokken 19:26

« forrige - neste »

Muffinman

Skal "bruke opp" noen R2-dekk utover våren - noe som forsåvidt har vært nødvendig da det ikke er mer enn et par dager siden jeg kjørte på is tidlig en morgen. En hyggelig bieffekt med godt slitte R2 med trykk opp mot 50 psi er at forbruket blir veldig lavt. Bilen er en 2013 P85 som vil se 70.000km om en uke eller to.  I går kjørte jeg 28 mil på stort sett tørr asfalt (et lite stykke grus), de første tre milene delt opp i småkjøring. Hastighet 70-80 for det meste men også noen mil opp rundt 90. Temperatur 10 grader, fallende ned mot 3 i løpet av turen Forbruk 166wh/km. I dag rundet jeg 18 mil for det meste i 50-70 men også et et par mil i 80-90, og landet på 154wh/km.

Det blir nok en nedtur når 21" hjulene blir montert når det gjelder forbruket. Hva oppnår dere som rusler rundt i vårsola med vintergummien på enda?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. april 2015, klokken 19:26
Skal "bruke opp" noen R2-dekk utover våren - noe som forsåvidt har vært nødvendig da det ikke er mer enn et par dager siden jeg kjørte på is tidlig en morgen. En hyggelig bieffekt med godt slitte R2 med trykk opp mot 50 psi er at forbruket blir veldig lavt. Bilen er en 2013 P85 som vil se 70.000km om en uke eller to.  I går kjørte jeg 28 mil på stort sett tørr asfalt (et lite stykke grus), de første tre milene delt opp i småkjøring. Hastighet 70-80 for det meste men også noen mil opp rundt 90. Temperatur 10 grader, fallende ned mot 3 i løpet av turen Forbruk 166wh/km. I dag rundet jeg 18 mil for det meste i 50-70 men også et et par mil i 80-90, og landet på 154wh/km.

Jeg har samme dekk og endte på 152Wh/km her om dagen da jeg kjørte Dokka-Kongsvinger over Gjøvik og Elverum. Var godt fornøyd med det. Ingen høydeforskjell mellom start og slutt heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Glemte å nevne at begge turer startet og endte ved havnivå.

Tror klimaanlegget drar svært lite i temperaturer rundt 8-10 grader når det er solgløtt. Har prøvd å slå av uten at temperaturen sank i bilen. Men tørr asfalt og lettrullende dekk er nok hovedårsaken vil jeg tro. Temperaturene skal få stige litt til før sommerdekkene kommer på. Jeg opplever merkbar forskjell på forbruk og støy med PS2 fra 5 til over 15 grader.

Tuxedo

Ja, rullemotstanden på R2 er sjukt lav.  Jeg har ligget godt under 200 på langkjøring i vinter, så lenge veiene er noenlunde tørre og temperaturen er over -10.

NilsRo

Kjørte Karlstad-Oslo via Kongsvinger forrige søndag. Snitt 175 wh/km. Endel motorvei med 100+ i Sverige. I 70-90 soner i Norge var snittet ca 160 wh/km. Michelin X- ice3.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

VigdisA

Har nettopp fått byttet fra R2-dekk på vår bil - I forrige uke kjørte jeg og fikk 167 i snitt i rushen til jobb, og idet jeg kom hjem igjen på ettermidagen, var jeg nede på 152.
Med 21' sommerdekk på igjen, har forbruket blitt mye høyere, men så har det ikke vært meg som har kjørt bilen de siste dagene - godt mulig den andre medeieren av bilen er litt tyngre på pedalen..
På den annen side kan det være dekktrykket også.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

GeirHM

Jeg kjørte 450 km i går. Vindstille, sol og tørt, i underkant av ti grader. Jeg kjører en månedgammel 85D. Jeg kjørte den i range mode hele tiden og på motorveien kjørte jeg maks i 115 og holdt meg ellers til fartsgrensene overalt. Jeg kjører med den siste softwareoppdateringen som fjernet "sports mode".

Her er to målinger:

Røyken - drammen - porsgrunn 150 km snitt 209wh/km
Lier - enebakk - røyken 150 km snitt 187wh/km

Når jeg ser de rapporteringene dere kommer med sammenlignet med mine egne peker det seg ut to mulige hypoteser som forklaring på at jeg har MYE høyere snitt enn dere:

1. Hypotese. Jeg kan ikke kjøre elektrisk bil og behandler min wattpedal som en gasspedal. Forbruket vil derfor bli bedre når jeg får mer erfaring.

2. Hypotese. S85D er IKKE utgaven av Model S som er mest energiøkonomisk. Dualdrivesystemet bruker mer energi og ikke mindre slik Tesla hevder.

Jeg forsøkte å holde meg til en streng energiøkonomisk kjørestil i går. Bilen var ladet rett før første tur og var forhåndsoppvarmet mens den fortsatt var tilkoblet strømnettet.

Jeg tror dette handler om hypotese nummer to, selv om jeg helt sikkert utvikler meg som elektrisk sjåfør. Bilen har gått 6500 km allerede. Det aller meste med sommerhjula som fulgte med. 19 tommer Michelin standard.

Hva tror du, hypotese 1 eller 2?


petersv

Sitat fra: GeirHM på torsdag 30. april 2015, klokken 08:49
Jeg kjørte 450 km i går. Vindstille, sol og tørt, i underkant av ti grader. Jeg kjører en månedgammel 85D. Jeg kjørte den i range mode hele tiden og på motorveien kjørte jeg maks i 115 og holdt meg ellers til fartsgrensene overalt. Jeg kjører med den siste softwareoppdateringen som fjernet "sports mode".

Her er to målinger:

Røyken - drammen - porsgrunn 150 km snitt 209wh/km
Lier - enebakk - røyken 150 km snitt 187wh/km

Når jeg ser de rapporteringene dere kommer med sammenlignet med mine egne peker det seg ut to mulige hypoteser som forklaring på at jeg har MYE høyere snitt enn dere:

1. Hypotese. Jeg kan ikke kjøre elektrisk bil og behandler min wattpedal som en gasspedal. Forbruket vil derfor bli bedre når jeg får mer erfaring.

2. Hypotese. S85D er IKKE utgaven av Model S som er mest energiøkonomisk. Dualdrivesystemet bruker mer energi og ikke mindre slik Tesla hevder.

Jeg forsøkte å holde meg til en streng energiøkonomisk kjørestil i går. Bilen var ladet rett før første tur og var forhåndsoppvarmet mens den fortsatt var tilkoblet strømnettet.

Jeg tror dette handler om hypotese nummer to, selv om jeg helt sikkert utvikler meg som elektrisk sjåfør. Bilen har gått 6500 km allerede. Det aller meste med sommerhjula som fulgte med. 19 tommer Michelin standard.

Hva tror du, hypotese 1 eller 2?

Hypotese (les: fakta) 3... Dekkene, du kan ikke sammenligne dine dekk med R2. ;)

GOS

@GeirHM
Hva var snitthastigheten på disse strekkene du kjørte? Prøvde du å "seile"?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GeirHM

#9
Ser poenget @Petersv. Mulig at hypotese 3 er mye av forklaringen. Men en av rapporteringene foran var ikke med R2. (Men sikkert med godt innkjørte vinterdekk.) Jeg hadde også på mine nye R2 i to uker. Jeg la merke til at de var overraskende snille med energiforbruket på tørre landeveier. Men jeg var nok aldri under 215 i snitt noen gang da heller. Snittet på sommerdekkene så langt er 216.

Og for orden skyld. Jeg elsker bilen min. Jeg skulle bare svært gjerne hatt ti prosent mer rekkevidde. Slik at jeg ikke er så avhengig av å lade på jobben.

@GOS. Jeg ser at det finnes mange grunner for å peke på hypotese 1. Det du tar opp er en av dem. Jeg vurderte seiling på motorveien i går. Men de stedene hvor det er mest aktuelt som den lange tunnelen før Tønsberg og bakkene ned fra Langgangen er stedene hvor jeg digger regenereringseffekten, hvor wattene formelig løper inn i batteriet igjen. Humhum. Så jeg brukte regen for alt det er verdt. Jeg brukte knapt bremsepedalen på hele turen i går.

Edit: @GOS, finnes det noe sted jeg kan sjekke snitthastigheten i bilens komputer???

cirys1

Sitat fra: petersv på torsdag 30. april 2015, klokken 08:59
Hypotese (les: fakta) 3... Dekkene, du kan ikke sammenligne dine dekk med R2. ;)

Er det ikke rart at vinterdekk med en gummiblanding som er mye mykere skal gi mindre forbruk?

ksandal

Sitat fra: GOS på torsdag 30. april 2015, klokken 09:52
@GeirHM
Hva var snitthastigheten på disse strekkene du kjørte? Prøvde du å "seile"?

Seile? er det når en har pedalen akkurat slik at den er null.. ikke effekt og ikek regenerering?
Klarte og kjøre på 180 wh/km tur retur Førde med 19" original sommerdekk som fulgte med.  hadde god fart opp alle bakker og regenrerte mye ned på andre siden av fjellene.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

OleT

Etter 18 måneder med S85, det aller meste av kjøringen på nøyaktig samme rute (men oftest forskjellig rute til og fra jobb), med R2 vinterdekk og 19" originale sommerdekk, har jeg funnet ut at forskjellen er minimal nærmest uansett hva jeg gjør: 209 Wh/km på tørr vei, 234 Wh/km på våt vei.
Jeg guffer på der det er mulig og ønskelig, "hopper" ut av rundkjøringer, og er ellers stort sett i nærheten av fartsgrensene (pluss moms) hvis trafikken tillater det.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Johnny

Jeg har nå satt på 20" felger med dekk fra "Giugiaro design" ;)

Slik det ser ut så langt, må jeg bytte til standard 19" når jeg skal på langtur!
TMS og eGolf.

GOS

@kzandel
"Seile" er å sette den i nøytral istedenfor å la den regenerere. Så setter du den i gir når du trenger enten for å bremse med regenerering eller for å få fremdrift.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA