Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla varmeapparat vs varmepumpe

Startet av Chlangum, onsdag 29. april 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

Chlangum

I mange diskusjoner hvor det kommer fram at Tesla har konvensjonelt varmeapparat og ikke varmepumpe slik som nyere e-vw og Leaf har, blir det sett på som veldig negativt.

Jeg prøver å motargumentere at varmepumpe i en Tesla blir mer en ulempe en fordel. Men har egentlig ingen grunnlag for den påstanden da jeg aldri har prøvd en bil med varmepumpe.

Men kan forestille meg at et varmepumpe system er en del tregere med varme i oppstarten og en del mer leamikk.

Hvis Tesla nå plutselig skulle begynne å tilby biler med varmepumpe. Hadde folk gått mann av huse for ny bil? Og ikke minst. Sånn i praktisk, hvor mye ville det bety for rekkevidden på bilen forutsatt at man installerte en varmepumpe med tilsvarende ut-effekt som der som er i dag?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Dag A.

Sitat fra: Chlangum på onsdag 29. april 2015, klokken 10:44
I mange diskusjoner hvor det kommer fram at Tesla har konvensjonelt varmeapparat og ikke varmepumpe slik som nyere e-vw og Leaf har, blir det sett på som veldig negativt.

Jeg prøver å motargumentere at varmepumpe i en Tesla blir mer en ulempe en fordel. Men har egentlig ingen grunnlag for den påstanden da jeg aldri har prøvd en bil med varmepumpe.

Men kan forestille meg at et varmepumpe system er en del tregere med varme i oppstarten og en del mer leamikk.

Hvis Tesla nå plutselig skulle begynne å tilby biler med varmepumpe. Hadde folk gått mann av huse for ny bil? Og ikke minst. Sånn i praktisk, hvor mye ville det bety for rekkevidden på bilen forutsatt at man installerte en varmepumpe med tilsvarende ut-effekt som der som er i dag?

Dersom man tar utgangspunkt i hvilket behov som skal dekkes, varme kupeen, så er det flere måter å gjøre dette på.

Den mest energieffektive er nok overskuddsvarmen fra motoren.
Denne er litt vanskelig å benytte på elbiler da motorene ikke blir særlig varme.
Dette ble også et problem på "de nye" dieselmotorene da de er så effektive at de produserer veldig lite varme og det tar lang tid før de er varme nok til at det blir behagelig i kupeen.

Ser man bort fra den mest energieffektive løsningen, så er det varmepumper som er nest mest energieffektive og sånn sett passer det perfekt for elbiler hvor konservering av energi er svært viktig.

MEN,

Varmepumper tar lengre tid å varme opp, så sånn sett så er nok bruken av VP i eUp, Leaf etc et kompromiss mellom komfort og rekkevidde.

Dersom man tar utgangspunkt i at det kreves f.eks 1kW for å varme opp en tilfeldig kupe (uten å ta hensyn til isolasjon, volum etc), så vil innhugget i batteriet på en eUp eller liknende være betydelig større (ca 5%) mot TMS sitt innhugg på ca 1.5%.

Skulle jeg gjette på hvorvidt Tesla kommer med VP så er svaret mitt nei.
Først fordi det er en teknologi hvor komfort kommer i andre rekke, og sekundært fordi Tesla ikke trenger å gjøre det da det ikke gjør samme utslaget på rekkevidden.

Et annet moment er den "følte" varmen i kupeen.
Dersom man blir varm i kroppen gjennom føtter og hender så er det ikke så vesentlig at kupeen har lavere temperatur.
Da er det viktig å varme seter og ratt, og da blir det veldig mye tull dersom man skal legge vannrør den veien, eventuelt så må man ha 2 systemer.

Som de sier i Forsvaret, KISS, Keep It Simle Stupid.  Det enkle er ofte det beste, og Tesla har batteri kapasitet til å gjøre nettopp det.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

OleT

For et par dager siden var det is på frontruten da jeg kom til bilen. Naboen var i gang med å skrape ruten på dieseldyret sitt, med motoren på tomgang. Jeg trakk ut ladekabelen, tørket av ryggekameraet, satte meg inn, dobbeltrykket på "frontrutevarme", og rygget de 20 meterne ned til hovedveien. En lett sprut med spylerveske fjernet resten av isen, og jeg var klar til å kjøre. Medgått tid utover normal "oppstartstid": 0 sekunder.

Elektrisk varmeapparat er kjapt og effektivt.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Trustno1

Tesla har jo AC, slik jeg har forstått en varmepumpe så er det vel i praktis en AC som kjøres "feil" vei.

Er det noe særlig tekniske endringer som skal til for å bruke AC'n i bilen som varmepumpe?

Chlangum

@Dag A.
Jeg er helt enig med deg mht. at varmepumpe ikke vil komme i TMS.
Savner det heller ikke.

Men forsto ikke helt hva du mente med vannrør i ratt og seter. En bil med varmepumpe har vel samme løsning som Tesla med varmekabler her?
Og når vi snakker om varmepumpe i bil er det vel luft til luft pumper som menes?

@OleT
Ja, jeg virkelig elsker effektiviteten til varmeapparatet i Tesla'en. Selv om jeg stort sett står innendørs. Eneste "problemet" er hvis du skulle være så uheldig å en gang måtte sette seg inn i en iskald bil (les: fossilbil ;)). Sånne øyeblikk man savner Tesla'en sin.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Trond.Strom


Amoss

Sitat fra: Dag A. på onsdag 29. april 2015, klokken 11:41
Den mest energieffektive er nok overskuddsvarmen fra motoren.
Denne er litt vanskelig å benytte på elbiler da motorene ikke blir særlig varme.

Er dette korrekt?  Trodde ett av "problemene" man har med Tesla er at de ikke god nok kjøling til å trekke full/høy effekt av motoren(e) mer enn en kort stund av gangen?
Model S 85D

Chlangum

Sitat fra: Amoss på onsdag 29. april 2015, klokken 12:23

Er dette korrekt?  Trodde ett av "problemene" man har med Tesla er at de ikke god nok kjøling til å trekke full/høy effekt av motoren(e) mer enn en kort stund av gangen?

Akkuratt den går vel på kjølekapasiteten. Hadde motoren i Tesla hatt et like omfattende kjølesystem som i en fossilbil så hadde det vel ikke vært noe problem. Men spillvarmen hadde likevell ikke vært noe å varme kupe'en med.

El-motor er tross alt ikke 100% effektive. Så noe må jo gå bort i varme, vibrasjoner, friksjon og lyd.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Øyvind.h

Spørs om vp kommer ja. Om det i -15 bare er 1,5-2kW som skal til for å holde både motor og kupe temperert er det for lite å spare ift ulempene med tregere oppvarming, vedlikehold, vekt etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sandvika

Varmepumpe bilen tid på å få varme i kupéen da varmepumpen skal kjøre seg opp, mens Tesla drar rett på. Faktisk energiforbruk på Tesla er mye høyere, men relativt batteriforbruk pga. den store pakken, mye lavere.

Når bilene har kjørt et stykke så har Nissan/VW en varmepumpe som tusler og går og gir mye varme pr. kilowatt, dette mangler Tesla.

men

Hvor VW/Nissan etc. har luftkjøling av batteri som går til spille så har Tesla vannkjøling som sender overskuddsvarme fra batteriet inn i kupéen.   

Under forutsetning av at jeg har forstått dette riktig så er det her du vinner diskusjonen ;)

nortrahof

#10
Jeg er i tvil om TMS ikke har varmepumpe? - Hva ellers er 4-veisventilen til?

Når man ser på el.skjema over bilen, vil man se på side 21 at bilen har en 4-veisventil. Det er akkurat det som må til for "å reversere" en A/C til VP.
Ellers må en si at TMS har et ganske avansert kjølesystem med 4 pumper, radiator- og chiller- by-pass ventiler som man snaut finner i andre biler. - Egen Climate Controller finnes også. Den finner vel ut den mest effektive og energisparende måten å varme opp bilens forskjellige systemer, samt kjøle disse.

Varmepumper i biler har begrenset nytteeffekt. For det første er det ofte brukt R134A-gass som er dårlig egnet for VP - i sær ved lave temperaturer. Dessuten har de fleste biler en fordamper foran i bilen. Den er utsatt for vannsprut fra forankjørende kjøretøy. Da denne ofte er 10C kaldere enn lufttemperaturen (der den "stjeler" varme fra), vil den ofte raskt tettes igjen med is. Da må pumpen hente energi et annet sted for å tine fordamper.
Effektivt bruksområde for VP vil derfor være svært begrenset - gjerne mellom 10 og 20 grader lufttemperatur.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

amund

Nå er jeg ingen ekspert på feltet, men jeg trodde tesla'n hadde en varmeVEKSLER. Tenk luft-til-vann varmepumpe som en del bruker i huset, borer ned til 4 graders grunnvann og greier å skvise varme ut av det året rundt. Min teori er at du varmer/kjøler kupeen MOT væska i kjølesystemet, har ingenting å si (nesten) hvilken temperatur den har, men det krever mer energi for å få ut en lufttemperatur som er lengre unna vanntempen.

Det betyr samtidig at når du kjører og væska blir varmet opp av batteri, motor og inverter får du billigere varme i kupeen.

I tillegg har den elektrisk batteri + kupevarmer i tillegg, som varmer væske (eller luft?) direkte når du har range mode AV. Ganske sikker på at det går elektrisk varme rett til luft, for det tar bare noen få sekunder før det blåser varmt på kalde vinterdager.

Men det er mer komplisert enn som så. Se på klossen til venstre i disse bildene, den kan rute væske både hit og dit...





Ser ut som væske kan rutes både hit og dit, poenget er nok å kjøle der det trengs og resirkulere varmen om den trengs. Eller når det er varmt, kjøle kupeen mot luft ute samtidig som motor/batteri holder varmen oppe/nede uavhengig av kupe ?

Ser ut som den kan kjøle/varme batteri/motor/inverter og kupe uavhengig, alle systemer kan kjøle/varme mot hverandre og også mot luft, både i kupe og utenfor, og hovedpointet her er vel å resirkulere varme der det finnes samtidig som man får 'gratis' kjøling av det som er varmt.

Dette er etter min mening et av de beste systemene i denne bilen, og mest velfungerende. Og også det jeg vet minst om... håper noen med peiling kan bekrefte/avkrefte teoriene mine og forklare oss det bedre.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Ja, snedige greier det der. Ved en superlading opplevde jeg at kjølekompressor for batteriet startet når jeg stengte oppvarming av kupeen (vinter), og at det stoppet igjen når jeg skrudde varmen på full pinne. Så jeg tror ting henger sammen.

Kunne betalt noen kroner for å få tilgang til den diagnoseskjermen forresten.

Jejl

Hvis rekkevidden en gang (om 15 år?) skulle bli for kort pga redusert effekt på batteriet vinterstid, tenker jeg at det kanskje kan være aktuelt å få montert en dieselvarmer. Har det i arbedsbilen som er en Renault Kangoo, og den har knapt merkbar forskjell på rekkevidden mellom sommer og vinter.

Muffinman

Om 15 år er enten dieselen så dyr at du ikke har råd, batteriene så billige at du har skiftet forlengst eller bilen din så foreldet at du har skrotet den fordi du var flau  ;D   Stryk det som ikkje passar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA