Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde/forbruk Golf GTE/Audi E-tron

Startet av elpedros, tirsdag 28. april 2015, klokken 10:26

« forrige - neste »

elpedros

Kunne vært av interesse å vite hva dere som har fått bil oppnår av rekkevidde/forbruk på ren eldrift og hybriddrift.

Etter første uken, med nesten utelukkende småkjøring i Oslo-området ser det ut til at jeg oppnår rundt 35 km på ren eldrift i min GTE. Dette uten AC aktivert og temperaturer mellom 3-12 plussgrader. 

Har hatt en langtur på 30 mil med halvfullt batteri før avreise og da lå forbruket på 0.58 etter endt reise.
AC aktivert. Da med mye motorveisskjøring og småfrisk kjøring hele veien. (Mye fikling med GTE knappen...)

Andre erfaringer?

kris88

#1
Prøvekjørte golf GTE med følgende forbruk:
- 80 km med fullt batteri ved start: Ø-forbruk på 0.38 l/mil (0 grader, sludd og med AC på)
- 80 km med tomt batteri ved start: Ø-forbruk på 0.57 l/mil (0 grader og med AC på)

olekvi

Hentet bil i går, kjørte 67 km hvorav bare 25% var på bensin, resten på el / trill, det blir tett på 50km på el/trill.
Etter lading viser bilen nå 47 km rekkevidde i EV-mode.

Skal kjøre en lengre tur til helga, så får vi hvordan ting slår ut forbruksmessig.  I går syntes jeg momentanforbruk på bensinmotoren virket noe høyt.
'19 TM3P

olekvi



Bensinforbruket på denne turen er i følge kjørecomputeren 3.9 l / 100 km, helt greit, men ikke superlavt med tanke på at bensinmotoren har gått under halvparten av kilometerene.  Turen gikk opp RV4 fra Oslo til rundkjøringa ved Mjøsbrua, E6 til Lillehammer også videre opp noen småveier - alt i normalt tempo, ganske nøyaktig fartsgrensene hele veien.


Bilen står fulladet ute her nå, og hevder at el-rekkevidden er 53km - det høyeste tallet jeg har sett foreløbig.
'19 TM3P

timingbeltkiller

På langtur vil samme fører med samme kjøremønster lett bruke godt over 1 liter mer per 100 km med bensin Golf enn med diesel Golf. Da sier det seg selv du skal han mange korte turer  og få lange turer før hybriden lønner seg.
Og de korte turene må være veldig korte før  eGolf er et bedre alternativ.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

olekvi

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 03. mai 2015, klokken 18:47
På langtur vil samme fører med samme kjøremønster lett bruke godt over 1 liter mer per 100 km med bensin Golf enn med diesel Golf. Da sier det seg selv du skal han mange korte turer  og få lange turer før hybriden lønner seg.
Og de korte turene må være veldig korte før  eGolf er et bedre alternativ.

Hva legger du i 'kort tur'?  Er turen jeg har lagt inn bilde fra en slik kort tur?  (den er altså kjørt på én lading av batteriet, resten på bensin)
'19 TM3P

magnusr

Beste min GTE har klart er 33km med klimaanlegg og 18" sommerdekk. Muligens ute temperatur spiller inn endel.

elpedros

Hva slags estimert rekkevidde får dere ved fulladet bil?
Min varierer sort sett mellom 41 og 44 km. Høyeste jeg har sett så langt er 46.


olekvi

Høyeste jeg har sett er 53km (i e-tron-appen), men bilen gikk nok ikke så langt ...
'19 TM3P

olekvi

'19 TM3P

tuttifrutti

Hvorfor er språket engelsk. Vi er få mesnnesker i Norge, men vi jøper jo så mange slike biler i Norge, så det må vel bety noe...

Tsm948

Min erfaringer på forbruk er så langt positive. (1 mnd). 
Kjører ofte til/fra hytta , akkurat 100 km, og bruker 0,28-031 i snitt.  Kjører alltid batteriet tomt, ved 41-44 km.  Det er relativ flatt, og hastighet på 80.  NB!  Bruker cruise kontroll hele tiden, med automatisk avstandsregulering.  Ingen klarer å bruke høyrefoten så slett som computeren! 

Testet også på langtur Oslo/Trondheim (500 km - Østerdalen) og fikk snittforbruk på 0,49 l nedover og 0,51 hjem.  Holdt fartsgrensen stort sett hele tiden med cruise kontroll.  Batteriet var fulladet og viser alltid 50 km når air condition er avslått, og 36-38 km når det er påslått, så her er det mye og hente. Anbefaler lufting gjennom takluka i stedet!  Bruker hybrid mode Auto på langkjøring, men kjører tomt batteriet når jeg skal kjøre under 100 km.


autofil

Hei,

Skal på første lengre tur i morgen med min 4 dager gamle GTE:) Skal kjøre Lørenskog-Brandbu (for å sykle Randsfjorden Rundt).

Avtand: 73 km én vei.

Hva anbefaler dere?
- Kjøre batteri tom for så kjøre AUTO Hybrid?
- Kjøre på AUTO Hybrid fra start?

Har lyst til å teste kun E-drift frem til den er tom. Vil da kjøre med AC på 20. Jeg har standard 17" felger.  Kun meg og lett sykkel i bilen;)

Inputs?

Mvh
SMO

Lassen

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på fredag 29. mai 2015, klokken 15:10
Hei,

Skal på første lengre tur i morgen med min 4 dager gamle GTE:) Skal kjøre Lørenskog-Brandbu (for å sykle Randsfjorden Rundt).

Avtand: 73 km én vei.

Hva anbefaler dere?
- Kjøre batteri tom for så kjøre AUTO Hybrid?
- Kjøre på AUTO Hybrid fra start?

Har lyst til å teste kun E-drift frem til den er tom. Vil da kjøre med AC på 20. Jeg har standard 17" felger.  Kun meg og lett sykkel i bilen;)

Inputs?

Mvh
SMO

Nå har ikke jeg fått bilen sjøl enda, men mener å ha lest at om du setter destinasjonen i GPSen og setter den i auto så skal den kalkulere hvor du får behov for el motor og hvor du får bruk for en kombinasjon. Kan være det er feil, men kan kanskje være verdt ett forsøk?
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA