Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Siemens Ladestasjon WB140A

Startet av ionboy, mandag 27. april 2015, klokken 18:57

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Lefsegokk på søndag 03. mai 2015, klokken 12:23
Men hvordan stiller dette seg i praksis? Jeg er elendig på å vite hva Ampere, Watt og denslags er. Får jeg 40% lengre ladetid ved bruk av 10A-kabelen enn hvis jeg skaffer meg en fantorang?

For å ta tallene for Leaf jeg postet tidligere i tråden:

Sitat fra: emil på torsdag 30. april 2015, klokken 20:40
Noen tall jeg har målt på Leaf sier:
3.3kW ved 16A
1.9kW ved 10A
1.0kW ved  6A

Dette er altså tallene for effekt inn på batteri, ikke hva som trekkes fra kontakten.

Skal du lade 20kWh inn på batteriet vil det ta ca 10.5t med 10A laderegulator (kladd eller veggboks) og ca 6t med 16A laderegulator.

Når batteriet nærmer seg fulladet vil ladeffekten gå ned så forskjellen vil bli litt mindre.

Ellers bestemmes bilens faktiske ladehastighet utifra svakeste ledd i kjeden laderegulator - ladekabel - lader (inkludert programvareinstilling i bil).

SteinarSun

Sitat fra: Lefsegokk på søndag 03. mai 2015, klokken 12:23
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:56
Sitat fra: Lefsegokk på lørdag 02. mai 2015, klokken 20:33


Men hvordan stiller dette seg i praksis? Jeg er elendig på å vite hva Ampere, Watt og denslags er. Får jeg 40% lengre ladetid ved bruk av 10A-kabelen enn hvis jeg skaffer meg en fantorang?
Maxeffekten du får ut av en sikringskurs=
230v (Spenning) * 16A(Strømstyrke) = 3600w (effekt) = 3,6kW
230 * 10A = 2300w =2,3 kW

Så en 16A kurs gir deg vesentlig mer effekt enn en 10A kurs, og således tilsvarende raskere lading.
For el-bilene, er det ladekladden som setter begrensninger, er kladden 10A vil den aldri trekke mer, selv om den står tilkoblet en kurs som kan levere 16A

TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

ionboy

Sitat fra: Lefsegokk på søndag 03. mai 2015, klokken 12:23
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:56
Sitat fra: Lefsegokk på lørdag 02. mai 2015, klokken 20:33
Jeg skjønner poenget med å ha fastmontert kabel, men ti tusen for 16A er jo helt jokkmokk da?

Jeg lader fra vanlig stikkontakt i garasjen med 16A sikring. I bilen har jeg stilt inn på 16A lading. Hva er det jeg går glipp av da, bortsett fra at jeg må drasse den jævla kabelen inn og ut av bagasjerommet?

Om du bruker den kabelen som fulgte med bilen går du glipp av 6A, siden det er en 10A kabel ;)
Dette var nytt for meg. Takk for info!

Men hvordan stiller dette seg i praksis? Jeg er elendig på å vite hva Ampere, Watt og denslags er. Får jeg 40% lengre ladetid ved bruk av 10A-kabelen enn hvis jeg skaffer meg en fantorang?

Om denne ladestasjonen fra nå av går under navnet "Fantorangen" så har mitt liv hatt en misjon. Hahah fantastisk ;)

BjarteLunde

Hei. Er det noen som kan være så snill og sende meg målene på denne laderen. Får den på onsdag (13.05.2015) og skal ha den på en 4x4 påle i hagen. Men utifra det jeg kan lese her, så vil jeg lage en kasse til den.

En ting til: I hvilken høyde bør jeg montere denne svære laderen? Ser utifra det første bilde som er postet her at selve håndtaken på laderen er lavt nede.

valvolainen

#49
Er du sikker på at du får en siemens?
Da jeg tok kontakt med min forhandler ville de levere saltoboks på grunn av leveranseproblemer.
Edit:
Her er forøvrig infoen du etterspør:=)
http://www.flipedia.de/2501-1

Homecast

Sitat fra: BjarteLunde på fredag 08. mai 2015, klokken 10:17
Hei. Er det noen som kan være så snill og sende meg målene på denne laderen. Får den på onsdag (13.05.2015) og skal ha den på en 4x4 påle i hagen. Men utifra det jeg kan lese her, så vil jeg lage en kasse til den.

En ting til: I hvilken høyde bør jeg montere denne svære laderen? Ser utifra det første bilde som er postet her at selve håndtaken på laderen er lavt nede.

Mellom 1 meter og 1,5 (senter) ville jeg vurdert i høyde.
1 meter er kanskje litt lavt men.. Mener dette er høydene som skal være anbefalt også.
Er Siemens som skal bli levert fra Møller om dagen.
Hvilken forhandler hadde du valvolainen som anbefalte salto? =)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

BjarteLunde

Siemens jeg skal ha. Takk for hjelp!

valvolainen

Sitat fra: Homecast på fredag 08. mai 2015, klokken 12:25
Hvilken forhandler hadde du valvolainen som anbefalte salto? =)

Det er Dahles auto i fredrikstad.
Det var på grunn av leveringsproblemer med siemens.

Homecast

Sitat fra: valvolainen på fredag 08. mai 2015, klokken 17:06
Sitat fra: Homecast på fredag 08. mai 2015, klokken 12:25
Hvilken forhandler hadde du valvolainen som anbefalte salto? =)

Det er Dahles auto i fredrikstad.
Det var på grunn av leveringsproblemer med siemens.

Rart, hørte med Møller Jessheim når jeg prøvekjørte bil der, de kunne omtrent ha Siemensboksen levert dagen etter, kanskje Dahles auto burde høre med dem hvordan de får Siemens boksene levert?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

valvolainen

Nå har jo møller tilbudt ladestasjon en stund, selv om den leveres over natten idag er det ikke sikkert det har vært tilfellet tidligere.
Jeg bryr meg egentlig lite, selv har jeg aldeles ingenting imot å saltoboks, de vet vi jo at fungerer samt tåler vær og vind.

matsemann

Vi fikk boksen vår montert i går, så nå er det bare å vente på produksjon av bil i uke 24. Vi endte opp med å kansellere bestillingen vår og bestille på nytt for å få 2016 modell. Jeg synes Siemensboksen er grei nok av utseende, men større enn forventet. Vi har fått den montert i garasjen, så utseende betyr ikke all verden. Fant ut etter at den var montert at den også finnes i 2 andre utgaver, opptil 22kw. På www.kcl.no er det under 3000.- i prisforskjell, så har man 400V anlegg så er dette kanskje noe å vurdere for eventuelle fremtidige biler? Vi har 400V, og fikk lagt opp en kraftigere kabel for nettop dette, men var ikke klar over at den finnes i både 13.8 og 22kw i tillegg til den på 4.6kw som Møller leverer.

stefse

Som en digresjon kan jeg nevne at jeg har kun hjemmeladet på 5A i det siste, uten at det har skapt problemer.
Så tenk dere litt om før dere investerer i fantoranger og andre dyr i garasjen ;D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Hazle

Sitat fra: valvolainen på fredag 08. mai 2015, klokken 10:28
Er du sikker på at du får en siemens?
Da jeg tok kontakt med min forhandler ville de levere saltoboks på grunn av leveranseproblemer.
Edit:
Her er forøvrig infoen du etterspør:=)
http://www.flipedia.de/2501-1
Takk for mål, får også en slik montert i sommer.
ser på dimensjonene; måler den virkelig nesten en halv meter i dybden?!
2016 VW e-Golf
2016 VW Passat Alltrack

Homecast

Sitat fra: Hazle på onsdag 03. juni 2015, klokken 23:34
Sitat fra: valvolainen på fredag 08. mai 2015, klokken 10:28
Er du sikker på at du får en siemens?
Da jeg tok kontakt med min forhandler ville de levere saltoboks på grunn av leveranseproblemer.
Edit:
Her er forøvrig infoen du etterspør:=)
http://www.flipedia.de/2501-1
Takk for mål, får også en slik montert i sommer.
ser på dimensjonene; måler den virkelig nesten en halv meter i dybden?!

Ser ut som at målene er med pluggen montert i frontplata.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Hazle

Sitat fra: Homecast på torsdag 04. juni 2015, klokken 08:08
Sitat fra: Hazle på onsdag 03. juni 2015, klokken 23:34
Sitat fra: valvolainen på fredag 08. mai 2015, klokken 10:28
Er du sikker på at du får en siemens?
Da jeg tok kontakt med min forhandler ville de levere saltoboks på grunn av leveranseproblemer.
Edit:
Her er forøvrig infoen du etterspør:=)
http://www.flipedia.de/2501-1
Takk for mål, får også en slik montert i sommer.
ser på dimensjonene; måler den virkelig nesten en halv meter i dybden?!

Ser ut som at målene er med pluggen montert i frontplata.

Ja det er det selvfølgelig. Må replanlegge litt da før installatøren kommer.
2016 VW e-Golf
2016 VW Passat Alltrack

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA