Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du endret stoppfilosofi på langtur etter elbil?

Startet av geear, mandag 06. juli 2020, klokken 18:07

« forrige - neste »

Klykken

Samme. Problemet er antageligvis at det er lite muligheter for større strømtrekk til rasteplasser?

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

#16
For min del har snart seks år med elbiler gjort at jeg også stopper oftere med fosilbil. Det er ikke hverken fornuftig eller sunt med de ekstra lange kjørestrekkene.

Edit; tydeliggjøring

Ansjosfilet

Er det alltid varmt og tørt vær når man stopper for å lade?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Electrix

Sitat fra: Klykken på onsdag 08. juli 2020, klokken 11:08
Samme. Problemet er antageligvis at det er lite muligheter for større strømtrekk til rasteplasser?
Det er nok ikke spesielt vanskeligere å legge til rette for store strømtrekk på rasteplasser enn på bensinstasjon/burger king/butikk-områder, men det er ikke noen på rasteplassen som tjener på at du stopper nettopp der. Når vi stopper med familien etter 4 timer kjøring så blir det gjerne mat og drikke til alle, samt et dobesøk mens vi venter på maten. Vi legger igjen mye mer for mat og drikke enn for lading. Dermed er ikke ladingen så stor fortjeneste i seg selv, men den tilrettelegger for stor fortjeneste.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. juli 2020, klokken 18:28
Jeg svarte først at vi har pauser omtrent som før. Akkurat som fossiltiden kjører vi rundt 2,5-3,5 timer mellom hver lengre pause. Vi har fortsatt barn så det er ikke noe alternativ å dure på i evigheter uten stans. Rundt 3 timer (25-35 mil) har fungert fint på langtur. Gjerne supplert med kjapp tissepause i tillegg.

Men ved nærmere ettertanke er jeg jaggu ikke sikker på om vi totalt sett bruker mer eller mindre tid på pauser. Vi kjører en god del langturer under 30 mil hvor jeg tidligere måtte fylle dieselbilen nå og da. Nå kjører jeg bare rett til destinasjonen og trenger ikke de 25-30 stasjonsbesøkene jeg var tvunget til med fossilbilen.
Alt i alt tror jeg at tid brukt på å vente på bil/fylling med elbilen er mindre enn fossilen.

Høres ut som opprinnelig svar var korrekt. Spørsmålet var spesifikt rettet mot langturer, og ikke totalt for bilholdet.

Så går det jo og på hva man definerer som langtur. I mine øyne er ikke turer under 20 mil å annse som langtur. Jeg definerer turer mellom 10 og 20 mil for semilange turer.

Dette fordi de ikke er lengre enn at mange tar slike turer uten pause. Det er snakk om litt over 3 timer med snitt på 60 km per time, altså under en halv arbeidsdag. Greit nok at flere føler de må ha pause for hver time, men det er strengt tatt ikke påkrevd for folk flest. Er turen lengre enn 20 mil, så er det dog et større  behov for pause for de aller fleste.

Turer under 10 mil er ikke lengre enn bort til nabobygda/byen for mange, selv om man her sørpå kan ha flere byer innen den avstanden, men det er sjeldent man spør seg om man orker en slik tur om det er noe man må ha gjort eller hentet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Langtur = turer hvor man trenger (bør ha) en lengre pause for min del. Ikke hyttetur på 3-4 timer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pst

Med elbil har jeg tillagt meg en helt annen kjørestil enn den jeg har med bensinbilen - grunnen til å kjøpe elbil var ønsket om kjøre i avslappet tempo , nyte et bra lydanlegg i en tyst bil som motpol til et autobahnlokomotiv med alpeturegenskaper ( avlyst i år ... ).
At noen greier høy gjennomsnittshastighet kombinert med korte ladepauser i en elbil er imponerende - jeg kjører elbil på langtur som tålmodighetstrening ; har jeg dårlig tid tar jeg den lille bilen.
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA